Já snad začnu mít rád Miloše

Baví mě politika a také auta. A mám pocit, že se tyto dva světy začínají sobě podobat. Všichni rozumí všemu a jsou schopni nabídnout řešení všem. Politici podnikatelům i nezaměstnaným a automobilky ženám na mateřské nebo mladíkům.

 

Pokud se nezajímáte o auta, možná je rozdělíte na diesel nebo benzín a velké či malé auto. Pokud se nezajímáte o politiku, asi jste schopni rozdělit politickou scénu na komunisty a nekomunisty. Samozřejmě podle názvu. Většina stran má mnoho bývalých členů KSČ ve svých řadách. 

Podle mého názoru směřujeme k socialismu v politice i v automobilovém průmyslu. A nemůže za to Česká republika, ale pro mě překvapivě kapitalismus. Začnu u aut. Ještě před 20 lety jsme měli na výbět z menšího počtu modelů aut a přesto nemohly být odlišnější. Koupili jste si Fiat punto nebo Mercedes či Jeep. V případě Punta /nebo felicie či jim podobných aut/ jste mohli s pravděpodobností hraničící s jistotou určit majitele. Starší manželé, kteří využívají vůz jako dopravní prostředek na nákupy. Stejně tak mladá žena, která dává přednost pohodlí před čekáním na autobus při dojíždění do práce nebo mladý muž s čerstvým řidičákem, jehož rodiče si koupili novější felicii a staré auto mu věnovali na "vyježdění". V Mercedesu jste potkali podnikatele, který chtěl ukázat svoje finanční možnosti a na dlouhé pracovní cesty potřeboval kombinaci pohodlí, bezpečí a komfortu. V terénním voze jezdil ten, kdo má chalupu na horách nebo si rád užívá nezpevněné vozovky. Felicie vypadala úplně jinak než sesterská Octavia. Stejně tak jste si nekoupili Mercedes velikosti Punta nebo Fiat na polní cesty. Ale doba se změnila. 

Nejen pro člověka, který se o auta zajímá méně, nadešla nová doba. Nabídka je širší a auta jsou si více podobná nejen v rámci jedné značky. Rozpoznat Fabii od Rapidu a Oktávky je pro moho lidí čím dál těžší. Před týdnem jsem viděl menší variantu SUV od Škody. Nebyl to Kodiaq, ale Karoq. Lépe řečeno jsem si to chvíli myslel, než jsem si všiml, že je to Seat. Rozmáhají se SUV - vypadá to jako terénní auto, ale do terénu s tím není radno jezdit. Nejen, že to nemívá pohon všech kol, ale často motor pod kapotou odpovídá cestám do města namísto MHD. Ale můžete si volit mezi režimy Sport, Eko, Sníh, Led, Bláto, Pohodlí a já nevím co ještě. Zjednodušeně řečeno, proč bychom měli volit mezi Puntem nebo Mercedesem, když stačí pomačkat knoflíky v autě a máte sportovní, rychlé nebo terénní výkonné či bezpečné a úsporné vozidlo. Tolik teorie. Máte auto, které není nic pořádně, ale zákazník může být každý. A teď ta souvislost s politikou. 

Vrátím se, jako s auty, o 20 let zpět. Co jsme měli? ODS a ČSSD, k tomu KDU, nějakou alternativu na pravici - třeba ODA. Alternativa nalevo a závan dob minulých - KSČM a k tomu něco pro fajnšmekry, třeba Sládkovce. Chtěli jste svobodu a nižší daně? ODS. Přišlo vám to moc fundamentální? Dali jste ODA. Chyběla vám minulost- KSČM.  Byla KSČM moc extrémní, ale líbil se vám sociální stát - ČSSD. Jste konzervativní a křesťan - KDU. Měli jste pocit, že všechno jsou to jen politici s plnou pusou keců - Sládek. 

Stačilo nám v podstatě 5 stran a tyto se lišily a nabízely různé pohledy na svět. Jako Punto vs. Mercedes nebo Jeep. Kdybych tady dal kus programu politických stran z roku 2018, myslím, že bychom dopadli jako když vám ukáži Rapid, Oktávku nebo Golfa či Seata. Bude to velmi podobné. Všude vše pro každého. 

Jen tak pro názornost - snížíme daně, zlepšíme fungování státu. Zvýšíme důchody a platy zdravotním sestrám. Opravíme dálnice. Zlepšíme zdravotnictví. Stát bude lépe fungovat a sloužit občanům. Ve sněmovně máme 9 stran a snad kromě novodobých sládkovců - přímá demokracie - mají všechny strany programy podobné jako mnou uvedený Karoq se Seatem. Jako Citigo s VW UP a mohl bych pokračovat. 

A potom slyším Miloše a začínám rozumět jeho voličům. Je jako Lada Niva, kterou používali lesníci. Tomuto vozu nevadilo projet blátem a umazat se. Dokázalo přejet napříč lesem, nějaké větve buď pod koly praskly nebo je Niva přejela. Nehrála si na reprezentativní vůz. Byla schopná pracovat, měla svoje neduhy, ale řekla. Má konstrukce je jednoduchá. Žádná tlačítka navíc, žádný metalický lak nebo kožená sedadla. Jsem pracant. A nezklamu vás. Lada Niva neměla nikdy obavu vjet do ruchu a tlačenice města. Nablýskané SUV si dávají samy pozor před střetem, protože nechtějí mít škrábance na svém zevnějšku. A když je nejhůř, Niva vyjede na chodník a vezme to napříč trávníkem. A nablýskané vozy, které umí vše - a nic - jen koukají, jak takové jednoduché retro auto může být první v cíli.

Autor: Pavel Kamas | pátek 16.3.2018 21:03 | karma článku: 42,91 | přečteno: 6660x
  • Další články autora

Pavel Kamas

Prokrastinace je jako masturbace

1.6.2021 v 21:14 | Karma: 17,11

Pavel Kamas

Miloš Zeman si užívá

6.7.2019 v 11:13 | Karma: 21,09