Nejlepší rodinná dovolená

Můj dědeček, jakožto zkušený zedník pomáhal svému nejlepšímu kamarádovi a zároveň sousedovi stavět chatu úplně od základu. Na Rusavě u Bystřice pod Hostýnem, kde je opravdu krásná příroda a klid od městského ruchu. Za oplátku jsme

Naše rodina tam jezdila na týdenní pobyt hlavně o prázdninách v létě. Po několik let, když to ještě šlo a můj zdravotní stav to dovolil. Týden před odjezdem na chatu jsme udělali velký nákup jídla pro devítičlennou rodinu. Ze začátku, když jsem ještě zvládal chodit sám, mně a mojí mladší sestře maminka zabalila do kufru hlavně oblečení. Postupem času, když jsme se chystali na chatu, nám k zavazadlům přibyl můj mechanický vozík, toaletní a ještě dokonce i elektrický vozík. Někdy to vypadalo, že nejedeme na dovolenou, ale spíš že se někam stěhujeme. Moc jsme se tam všichni každý rok těšili.

Chata

Během týdne na chatě byla určitá pravidla, což bylo fajn. Nad krbem jsme měli nalepený jídelníček, který maminka nachystala a také tam byl rozpis služeb, kdo se o nás bude celý den starat. Výjimkou byla středa, v tento den se nevařilo, protože bylo zvykem, že nás dědeček pozval na oběd do místní Myslivecké restaurace Grůň. Já si tam objednal pokaždé nějakou specialitu, kterou jsem nikdy nejedl. Bratranec Tomáš si dal jako každý rok smažený sýr a hranolky, jeho oblíbené jídlo. Vzpomínám, že moje mladší sestra Simonka si jednou vybrala vaječnou omeletu s hráškem. My v domnění, že Simonce přinesou jídlo jako první, ale ne. Skoro všichni jsme byli už téměř po jídle, ale omeleta nikde. Nakonec se dočkala nikdo z nás nechápal, co panu kuchaři u tak jednoduché přípravy jídla dlouho trvalo.

Myslivecké chata Grůň

Vždycky ráno, ti, co měli celodenní službu vstávali v sedm hodin, aby nachystali snídani pro ostatní členy rodiny. Až bylo všechno nachystaný většinou kolem osmé hodiny, přišel třeba náš dědeček na chodbu a zavolal: „mládeži budíček vstávat“. Všichni jsme se sešli u jednoho stolu na snídani. Jediný, kdo měl trochu problémy s ranním vstáváním byl náš bratranec Tomáš, jelikož si rád pospal. Během dne, když jsem ještě zvládal chodit mě hodně bavilo běhat kolem chaty nebo po loukách. V té době mezi moje velké koníčky patřilo sbírání pavouků, brouků, kobylek a motýlů, které jsem měl v zavařovací sklenici. Po obědě jsme vždycky měli odpolední siestu do dvou hodin. Potom jsme se všichni vypravili na menší procházku přes les do hospůdky, které se říkalo U kůlu. Naše babička měla červený kožený měšec, do kterého si během roku odkládala drobné z peněženky. Tyto ušetřené peníze potom babička poctivě rozdělila na tři díly, za které jsme si já, moje sestra Simonka a bratranec Tomáš mohli kupovat různé sladkosti, zmrzliny nebo nápoje.

hospůdka U kůlu

Celkem často jsme dopoledne chodívali na koupaliště, které bylo kousek od naší chaty. Byla to zase další pěkná procházka lesem. Bohužel na jednu takovou návštěvu koupaliště vzpomínám nerad, přihodila se mi tam totiž taková nepříjemná nehoda. V té době už jsem byl na vozíčku. Když mě babička vezla od bazénu k našim věcem, bohužel si nevšimla nerovného terénu a vyklopila mě na zem. Ze začátku se zdálo být všechno v pořádku, ale na chatě mě strašně rozbolelo rameno. Celou noc jsem nespal a ráno byla bolest ještě horší. Tak mě maminka řekla, že se nedá nic dělat a musíme jet do nemocnice. Bratranec chtěl jet se mnou jako taková moje podpora. V nemocnici mi udělali rentgen a ze snímku zjistili, že mám zlomenou klíční kost na levé ruce. Dostal jsem ortézu a jelo se zpátky na chatu, přece nám nějaká zlomenina nezkazí dovolenou. Po návratu, když jsme se vrátili a babička zjistila co se stalo z toho byla celá špatná, moc jí to mrzelo.

Já s mladší sestrou Simonkou
Pohodička u táboráku

Každý den k večeru byl táborák, ohniště bylo kousek od velké kulaté studny. Bylo to moc fajn, protože jsme ji použili jako stůl a také se kolem mohlo sedět. Opékání špekáčků bylo samozřejmostí, ale naše rodina se každý rok těšila na Živáně zabalené v alobalu. Příprava sice zabrala dost času, protože je potřeba hodně ingrediencí, které se musí napíchat na kovové jehly. Konečný výsledek stál opravdu za to všichni jsme si moc pochutnali.

Maminka přípravuje Živáně
Velká hostina u studny

Večer jsme se zase všichni sešli u jednoho stolu, kde se hrál Žolík o peníze (haléře) až do půlnoci. Mě babička naučila hrát tuhle hru v mých dvanácti letech. Konečně jsem se mohl také zapojit a usednout ke stolu s kartami v ruce. Když jsme byli ještě malí, tak pro nás rodiče koncem týdne nachystali různé soutěže, za které jsme dostali medaili a diplom. Jako hřeb večera, když se setmělo, byla stezka odvahy jenom pro odvážné. Každý jsme dostali baterku a měli jít úplně sami v té tmě až k lesu. Úkol zněl jasně: přinést jednu šišku z lesa a jinak se nevracet. Mně a bratranci bylo divné kam se vlastně poděli naši tatínkové. Ze začátku, když jsme šli k lesu tak se zdálo, že se nic neděje. Jenomže z lesa vyběhli dva zelení hastrmani a v ten moment by se u nás krve nedořezalo. Šiška ne šiška začali jsme křičet a dali se rychle na útěk zpátky k chatě. Potom se všechno vysvětlilo, ti převlečení hastrmani byli vlastně naši tátové. Skoro každý rok jsme měli hezké počasí, akorát jednou nám bohužel propršelo celý týden. Vzpomínám si, že jsme tam zažili takovou průtrž až nám to zatopilo úplně celý sklep. Jelikož je chata v kopcích všechna voda stekla k nám do sklepa. Kanálek na odtékání nápor vody vůbec nestíhal, nezbývalo nám nic jiného než se teple obléknout, vzít si gumáky a vodu za sklepa začít kýblovat. Všem potom byla zima, ale dědeček nám zatopil v krbu, což bylo moc příjemné. Během chvilky byla celá chata vyhřátá.

Naše diplomy
Hastrmani

Přístup k chatě byl celkem obtížný, ale i to šlo zvládnout na vozíku. Vytláčet mě do místních kopečků bylo pro kohokoliv dost obtížné. Proto dědeček vymyslel, že když k vozíku přivážeme popruhy, bude to jednodušší a můžou mě do kopečků tahat dva. Byla to paráda, připadal jsem si jako kdybych měl vlastní koně. Můj nový elektrický vozík jsem si jednou taky vzal na chatu. Chtěl jsem otestovat zdejší terén a jízdu do kopečků. Nikdo mě nemusel ze začátku tlačit, což všem ušetřilo hodně práce. Při mojí první vyjížďce, když jsme se vraceli z naší oblíbené hospůdky U kůlu, měl vozík trochu problém vyjet strmý kopec zpátky k chatě. To stoupání bylo zřejmě tak prudké, že se v půlce kopce vozík zastavil a prostě přestal jet dál. Nakonec mě přece jenom dědeček musel trochu zezadu zatlačit. Na procházky jsme chodili každý den, třeba do místní keramické dílny, kde prodávali moc pěkné věci. Třeba náš celodenní výlet, kdy jsme se vydali na pěší turu až na Hostýn ke kapličce. Na to si myslím, že nikdo jen tak nezapomene, protože zkratka, kterou tehdy dědeček vybral byla opravdu náročná. Už nikdy bychom tudy určitě nešli. Moc pěkná odpolední návštěva byla v Penzionu U Ráztoky, kde nám babička objednala velký zmrzlinový pohár se šlehačkou a paraplíčkem, byla to velká dobrota.

Penzion u Ráztoky
Hříbečky

Jednou brzy ráno se vydal dědeček s maminkou a tetou do lesa na hřiby. Ten úlovek, který tehdy přinesli byl ohromný. Hned se dali do čištění a krájení těch krásných hřibů, část jsme naskládali na plech a usušili. Samozřejmě něco jsme nechali bokem a babička nám potom udělala výbornou hřibovou smaženici. Na tyhle rodinné dovolené máme všichni ty nejlepší vzpomínky, které nikdo z nás jen tak nezapomene. Tento krásný článek jsem psal moc rád a chtěl bych ho věnovat na památku naší babičky Františky, která nás nečekaně opustila během Vánoc.

Vzpomínka na babičku Františku

Autor: David Kalčík | neděle 16.1.2022 20:20 | karma článku: 26,25 | přečteno: 669x

Nový nádech do života

Jak to vlastně u mě všechno začalo, než jsem se rozhodl podstoupit tracheostomii? Bude to už jedenáct let, co jsem začal kvůli své nemoci mít obtíže s dýcháním a bylo potřeba plicní ventilace.

12.5.2023 v 11:10 | Karma: 19,73 | Přečteno: 422x | Diskuse| Osobní

Začátek roku jak vyšije

Na silvestra si přátelé přejí hodně štěstí, hlavně zdraví, což je opravdu hezký zvyk. U nás ten nový rok nezačal zrovna podle mých představ.

17.1.2022 v 9:26 | Karma: 20,43 | Přečteno: 617x | Diskuse| Zlín

David Kalčík

Životní zkušenost a pomoc druhých

Každý z nás v životě dosáhne věku, kdy se chce osamostatnit, ať jde o handicapovanou nebo zdravou osobu. U mě to nastalo v pubertě mezi 14 a 15 věkem. Byl jsem sice na vozíčku, ale touha vyzkoušet si život na internátě mě lákala..

2.12.2020 v 9:15 | Karma: 25,48 | Přečteno: 633x | Diskuse| Zlín

Svalová dystrofie a skolióza

Začátky na vozíčku byly velmi těžké, hledal jsem polohu k sezení, která by pro mě byla nejpohodlnější. Při dívání u televize jsem se na vozíčku začal celkem často naklánět na pravý bok.

25.10.2020 v 2:51 | Karma: 22,94 | Přečteno: 603x | Diskuse| Zlín

David Kalčík

Začátky se svalovou dystrofií II.

Krátce po rodinném neštěstí s tatínkem, které nás potkalo v lednu, jsme se přestěhovali na 14 dní k babičce a dědečkovi. Bylo pro nás velmi těžké zůstat doma, kde nám tatínka vše připomínalo, všechny chvíle, které jsme s tatínkem.

2.10.2020 v 10:54 | Karma: 24,70 | Přečteno: 789x | Diskuse| Zlín

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

ANO vytáhlo na europarlament. Dostálová slibuje podívat se na Green Deal

1. května 2024  14:17

Hnutí ANO zahájilo kampaň do Evropského parlamentu. Kandidáti se představili před Památníkem Tomáše...

Na synagogu ve Varšavě kdosi hodil Molotov, čin odsoudil Duda i ambasáda USA

1. května 2024  14:10

Policie ve Varšavě ve středu dostala oznámení o pokusu zapálit synagogu v centru města. Podle...

Z Železné Ursuly hrdou babičkou? Budu osobnější, slibuje von der Leyenová

1. května 2024  14:06

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová před pár týdny oznámila, že hodlá svůj post obhajovat...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  14:05

Odstartovaly každoroční oslavy prvního máje. V Praze se koná tradiční studentský majáles a lidé se...

Jmenuji se David mám svalovou dystrofii, chtěl bych psát články o své nemoci a rád bych se podělil o své zkušenosti, popřípadě bych mohl poradit i ostatním rodinám jak bojovat s touhle zákeřnou diagnozou.