Politika s.r.o. aneb podnikatelský záměr

Za 45 dnů jsou tady volby, za 110 dnů Vánoce. Některé politické strany a hnutí budou však mít Vánoce současně s volbami a nadité obálky s bankovkami jim nadělíme my, my občané, my voliči.

Díky aktuálnímu znění zákonů, mohou politické strany proměnit naše hlasy na peníze. Úprava způsobu financování politických stran a hnutí je v právním řádu potřebná. Měla by zamezit existenci takových subjektů, které se, bez reálného vlivu na politický život v ČR, zaměřují primárně na získávání státních příspěvků.

V době, kdy se volební kampaně z bilboardů (u dálnic :)), televizních a rádiových reklam přesouvají na internetové stránky, sociální sítě Facebook, Twitter a Instagram a vynaložené náklady se snižují, tak příspěvky od státu těm, co uspěli, se nemění. No co, dalo by se říci, ok, je potřebné, aby byla podpořena svobodná mezistranická soutěž, a tím zajištěna pluralita politických stran a zachována naše demokracie. Se vším tímto souhlasím až do chvíle, kdy zjistím, že někteří jedinci si na volebním systému, ale co hlavně na štědrém odměňování za získané hlasy a volebním výsledku, založili své podnikání a vypracovali podnikatelský záměr. Za vše mohou dva zákony. Prvním je zákon číslo 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích a druhým zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky.

A nyní podnikatelský záměr

Principem podnikání v politice je získat jakoukoli formou, jakýmikoli sliby, prázdnými hesly, populismem naše hlasy. Programy (pokud vůbec jsou) jsou vesměs opsány, či „slátány“ z programů jiných stran. Zpravidla se jedná o jednoduchá chytlavá hesla. Výjimkou není marketing ve formě nadhodnocování počtu vlastních členů a sympatizantů. Vše s jediným cílem vyvolat u voliče dojem, že jsou silní, mají vliv, jsou odborníci na vše a vše také vyřeší. Cílem podnikatelského záměru, budu ho nazývat „Hnutí pro naše dobro“, je tedy získat co nejvíce hlasů, za ně co nejvíce peněz a příští čtyři roky mít ideálně kancelář a místo v Poslanecké sněmovně, ale možná ještě lépe v ní nebýt a pouze rozjímat a kritizovat. V případě postupu do sněmovny, těsně nad 5 %, je celý průběh skoro totožný s průběhem kdy se do sněmovny nedostanu, jen s tím rozdílem, že se o podniku více mluví a musíte ráno vstávat. Vše je postaveno na popularitě jedné či dvou osob a spoustě líbivých hesel, bez programu, bez odborníků, ale také bez ambice vládnout.

Každé podnikání potřebuje počáteční kapitál, kdy jako u správného podnikání, nás bude zajímat míra výnosu z kapitálu udávaná čistým výnosem v peněžních jednotkách za jeden rok z každé peněžní jednotky investovaného kapitálu.

Nejčastější formou výnosu z kapitálu je zisk a ten zde může být pohádkový.  Pro začátek postačí notebook, připojení k internetu a exhibice, nejlépe mírně kontroverzní, aby si volič všiml. Jakmile si všimne dostatek voličů, setkáte se na síti či osobně a je potřeba vyvolat u všech entuziasmus, aby „pro věc žili“ a byli ochotni přesvědčit ve svých městech tisícovku kolemjdoucích, aby jim podepsali petici s požadavkem, na vznik strany nebo hnutí.

A tady je již třeba být ostražitý. Neříkejte si, že vás podpis nic nestojí. Možná když podepisujete, tak máte pravdu, ale později budete muset tento podpis zaplatit spoustou peněz a ani si neuvědomíte, že jste k tomuto bizarnímu politickému podnikání přispěli i vy.

Postavení takových subjektů na „trhu“ po celou dobu bude stabilní, konkurence ve své podstatě žádná, ovšem odpovědnost rovněž žádná! A dostáváme se k finančnímu plánu, který je asi následující:

  1. Příspěvek na úhradu volebních nákladů činí 100 korun za každý získaný platný hlas (ustanovení   § 85 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů), pokud strana získá alespoň 1,5 % platných hlasů v celé zemi. Tato procentuální hranice při běžné volební účasti v ČR odpovídá zhruba 80 tisícům hlasů (a tedy začíná na osmi milionech korun).
  2. Stálý příspěvek činí ročně 6 000 000 korun, pokud strana získala v posledních volbách do Sněmovny aspoň 3 % hlasů (ustanovení § 20 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů). Za každých dalších i započatých 0,1 % hlasů se výše ročního příspěvku zvyšuje o 200 tisíc korun až do 10 000 000 korun ročně za 5 či více procent hlasů.

Co plyne z toho, že „Hnutí pro naše dobro“, které získá ve volbách 3 % hlasů, získá za volební období 4 let minimálně 32 milionů Kč? Vzhledem k faktu, že se jedná vesměs o velmi štíhlé strany, ne-li doslova „One man show“, není rozpočet na příští čtyři roky ve výši 32 milionů Kč vůbec špatný. Ruku na srdce, kdo z vás měl v posledních čtyřech letech takový rozpočet za to, že kritizoval, nadával, vstával, kdy se mu zachce a vlastně o něm nikdo nic moc nevěděl? 

Co přinesly malé strany a hnutí typu Věci veřejné, Úsvit, SPO, Piráti, Zelení či další? Přinesli novou politickou kulturu? Prosadili něco zásadního? Jak se chovali ve sněmovně, ti co překročili 5% hranici? Ano, velmi zvláštně, neměli skoro žádný mandát, ale chtěli moc, výkonnou moc. Pokud se takové jednání posuzuje v občanském životě, tak je někdy nazýváno vydíráním. A ti co se do Poslanecké sněmovny nedostali a obdrželi příspěvek? No, tak o těch nevíme skoro vůbec nic, ti si žijí po dobu čtyř let svým vlastním životem a objeví se opět až před dalšími volbami. 

Ano, chci tím vším říci, že platíme podnikatelské plány některých, kteří nemají vážně zájem přispět k politické kultuře, diskusi a dobru této země, ale v zájmu vlastních výnosů se chovají povrchně a slíbí voliči úplně vše. Jedná se o nový trend v politickém podnikání, který zde v minulosti nebyl. Pod tíhou těchto faktů si jen odpovězme na otázku, zda má smysl volit tyto neviditelné business hnutí či strany. Ač se nám tradiční strany na pravici či levici, v mnohém nelíbí, tak jsou dlouhodobými nositeli myšlenek, jsou v nich soustředěny „elity“ (které sice nemáme, ale takto se vesměs cítí) této země. Nikdo z nás s tímto systémem nic nenadělá a řeči o změnách jsou skutečně jen populistické řeči s cílem získat váš hlas. Každé volby to někdo zkouší, už od roku 1990, ale vždy to dopadne stejně. Jen v minulosti nenašli rádoby politici takovou „odvahu“ udělat si z politiky výnosný podnik. Proto chci jen říci, přemýšlejte! Přemýšlejte nad tím, komu v říjnu dáte svůj hlas, aby měl smysl pro celý stát, a nejen pro několik jednotlivců.

Přeji šťastné, veselé a (ne)štědré volby…. :)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Markéta Kabourková | úterý 5.9.2017 16:24 | karma článku: 46,82 | přečteno: 2352x
  • Další články autora

Markéta Kabourková

Provoz a údržba 2021

22.11.2020 v 18:20 | Karma: 13,13

Markéta Kabourková

Nový Můj klub

5.10.2020 v 9:20 | Karma: 21,30