Velmi drahá veřejná doprava v Praze

Je 15 950 Kč za roční předplatné na MHD v Praze levné? Tolik totiž nyní platíme za jízdu veřejnou dopravou. Magistrát by měl spořit jinde a až poté zdražovat předplatné MHD. Zdražení se projeví negativně.

Z nákladů na provoz Pražské integrované dopravy v r. 2019 ve výši cca 21 miliard Kč dotovalo hlavní město Praha 78%[1]. Tyto dotace samozřejmě zaplatil daňový poplatník. Vychází to na 16,4 miliardy v roce 2019. Dotace, rozpočítána na každého Pražana, činí 12 300 Kč.

Když chce dospělý využívat MHD, připlatí si 3 650 Kč ročně za předplatní kupon. Ročně tedy jezdí za 15 950 Kč. Pražská MHD tedy není tak levná, jak se radní snaží prezentovat.
Levné předplatné MHD má motivovat lidi, aby preferovali MHD před osobními automobily, které přináší do města problémy (emise, hluk, ucpané ulice,...). Z toho důvodu Magistrát před pár lety rozhodl o snížení ceny ročního předplatného kuponu na 3650 Kč. Navrhované zdražení ročního předplatného o pár stokorun je pro většinu cestujících nepodstatné, ale popře to princip, kvůli kterému bylo předplatné zlevněno. Vzpomenou si voliči na dlouhodobý program a předvolební sliby Pirátů o kvalitní bezplatné MHD, financované z veřejných rozpočtů (v tom případě by vše opět zaplatil daňový poplatník)[2]?
Navrhované zdražení předplatných kuponů je tedy spíš kosmetická úprava. Ve skutečnosti je lhostejné, zda zaplatí obyvatel Prahy dražší předplatní kupón nebo zda Magistrát větší část jím odvedených daní použije na dotaci MHD nebo je vyplýtvá na nějaký pochybný „projekt“, jako např. podporu festivalu LGBT+ Pride Prague 2020[3]. Peníze odvedené daňovým poplatníkem se utratí tak jako tak.

Firma, která každý měsíc dostává miliardové dotace z peněz daňových poplatníků, by měla jednat úsporně a nevyhazovat peníze na nesmysly. 
Je absurdní, že v současné době radní chtějí zdražit jízdné a zároveň schválili změnu vzhledu všech vozů MHD. Budou opět jednotně natřeny, jako za socíku. Přelakování vozů má stát 2,7 miliardy Kč. (Dle informací z JISu - jednotný informační systém).
Vítězný návrh, vzešlý z architektonické soutěže, je velmi nepovedený[4]. Převládající šedá barva je málo viditelná, na šedém pozadí asfaltu a domů je skoro maskovací. To není nejvhodnější do rušného města. Čím méně budou vozy MHD viditelné, tím více bude dopravních nehod. Proč nejsou červené alespoň celé přední a zadní části vozu, aby byly dobře viditelné? Konzultovali radní výsledný návrh s odborníky na bezpečnost silničního provozu?
Nový design neladí s barvami převládajícími ve znaku Prahy, tedy červenou a žlutou. Těm se po mnoho desetiletí přizpůsobovalo lakování vozů MHD.
V novém designu prý budou dodávána všechna další nově pořizovaná vozidla nebo vozy, které projdou modernizací či velkou opravou a musely by se stejně nově lakovat nebo polepovat. Takže cílový stav bude dosažen za mnoho let a do té doby radní jistě vymyslí něco jiného.
Jak se bude lakovat tramvaj nebo bus po drobné opravě, když dojde při nehodě k poškození nárazníku nebo blatníku? Snad se nebude celý vůz přelakovávat na nový design.
Vozy PID byly teprve před několika lety přelakovány do barvy „trikolora“ s modrou střechou. Nyní se to opět změní.

Snad Dopravní podnik nepřijde o peníze z reklamy. Bude si i nadále přivydělávat reklamou, když magistrát každý měsíc stejně platí Dopravnímu podniku více než miliardovou dotaci z peněz daňových poplatníků? Příjmy z reklamy se dají odhadnout v řádu vyšších stovek milionů Kč ročně. Např. reklama na tramvaji T14 na 1 rok: 600 000 Kč. Orientační ceny reklam na vozech MHD zde [5]

Je smutné, že radní na Magistrátu „řeší“ takové marginálie jako je vzhled vozů MHD a parkovací zóny a skutečné problémy zůstávají desetiletí nedořešeny.

Proč by ale radní měli zorganizovat vyřešení dopravních problémů, např. postavením kapacitních parkovišť P+R na okrajích Prahy, když by jim to pokazilo výnosný parkovací byznys? Nechat namalovat barevné čáry a osadit pár značek nevyžaduje příliš vysoké IQ. A peníze se do radničních pokladen jen sypou. Na své si přijdou i vlastníci soukromých parkovišť, kterých je v Praze několik desítek. Některé byly i na pozemcích ve vlastnictví Prahy. Jejich provozovatelé určitě na radnicích "projevují svou vděčnost".
Proč radní prosazují stavbu silničního okruhu podle 82 let starého návrhu, tedy ve stopě, kdy by okružní dálnice dnes vedla ne okolo Prahy ale skrz Prahu, se může jen spekulovat. Je jisté, že by po postavení této varianty, která by zavedla tranzitní dopravu z devíti dálnic a dvou transevropských koridorů do blízkosti bydlišť 50 000 Pražanů, zbohatli pozemkoví spekulanti, kteří vykoupili pozemky v severozápadní části plánovaného okruhu. Dalších obdobných dotazů na naše radní je více. Položím je příště.

 

[1] http://www.tsk-praha.cz/static/udi-rocenka-2019-cz.pdf

[2] https://www.pirati.cz/program/dlouhodoby/doprava/

[3] https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/prague-pride-duhova-plavba-pruvod-lgbt-opozice-rekordni-dotace-praha-magistrat.html

[4] https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-prebarveni-autobusu-tramvaji-sedo-cervena.A200803_130408_praha-zpravy_rsr

 

[5]  https://www.aipt.cz/praha

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří John | pátek 7.8.2020 7:26 | karma článku: 24,53 | přečteno: 1014x