Neškodí pražští radní záměrně?

Témat, na něž se dá položit tato otázka, je více. Dnes to bude o parkování. Nechat namalovat modré čáry, postavit dopravní značky a vybírat peníze od bezbranných obyvatel, to umí každý.

Jiný scénář, který by zajistil bezproblémové parkování v Praze, by nepřinesl takový zisk, nejen do radničních pokladen (psalo se i o placených soukromých parkovištích, někde na velmi levně pronajatých městských pozemcích)[1] [2] Aby obyvatelé přijali (někde i s nadšením, např. na Dědině) zřizování parkovacích zón, tak musela být situace dovedena až do dnešní katastrofální situace.

 

[1] https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-vypovi-smlouvu-provozovatelum-desitek-parkovist.A170825_162410_praha-zpravy_rsr

[2] https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-hleda-nova-parkovaci-mista-vypovi-smlouvu-temer-polovine-soukromych_1709121410_ako

 

A to nejen s parkováním, ale i s dopravou. Parkovací zóny toho příliš neřeší, protože parkovacích povolení je někde vydáno víc, než je parkovacích míst. Položme si otázku: Cui bono? Odpověď zní, že alespoň z části to může být záměr. Nejsou totiž jen schopní radní a úředníci státní správy na radnicích a ministerstvech, ale i neschopní a všehoschopní. Zdá se, že někteří přímo sabotují stavbu velkokapacitních záchytných parkovišť na okraji Prahy, napojených na MHD, kde by měla končit individuální automobilová doprava zejména ze středočeského kraje.

Jeden příklad pro objasnění snad postačí. V  EIA (posouzení vlivů stavby na životní prostředí) pro stavbu metra do Motola, a tím i v územním rozhodnutí a stavebním povolení, byla podmínka: Další přípravu záměru orientovat tak, aby uvedení provozního úseku V.A trasy A metra do provozu bylo provedeno až po zprovoznění autobusového terminálu a parkoviště P + R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha - Kladno.“ Podmínka splněna nebyla, proto je Evropská třída každodenně ucpaná tisíci autobusy jedoucími na letiště, do Kladna a Loun a desítkami tisíc aut z těchto míst. P+R na Dlouhé Míli, vhodně navržené u silničního okruhu a dálnice na Kladno a Slaný, nedávno zcela „vypadlo“ z dokumentu, který sumarizuje záměry dopravních staveb v Praze a okolí (Plán Udržitelné Mobility v Praze a Okolí).
Naopak se v tomto dokumentu opět objevilo podzemní P+R pro stovky aut v obytné zóně Prahy 6, ve Veleslavíně. Toto P+R má stát daňového poplatníka stovky milionů Kč a má sloužit svému účelu pouze velmi krátkou dobu. Po jeho dokončení má dojít ke stavbě P+R na Dlouhé Míli a následně má nad P+R ve Veleslavíně nějaký developer postavit nadzemní podlaží nějaké budovy. Podnikatelský plán mu vyjde znamenitě. Nejdražší části budovy, tedy pozemek, základy a podzemní parkoviště mu radnice asi nějak (pro)dá. Konkrétně: v zadání územní studie Veleslavína, vyhotovené Magistrátem v 12/2017 se uvádí:
„Pro 1. etapu studie navrhne v prostoru současného autobusového terminálu objektové parkoviště (ideálně podzemní).
Pro 2. etapu studie zakomponuje parkovací objekt do finální podoby území (s možností jeho dílčích modifikací). Část jeho parkovacích kapacit bude sloužit pro nově vzniklou zástavbu“.
Pro 1. etapu studie navrhne úpravy stávajícího autobusového terminálu a celého přestupního uzlu, které zajistí bezpečný, bezbariérový a pohodlný přestup metro x železnice x bus x tram × P+R.
Pro 2. etapu (po přesunu autobusového terminálu a P+R na Dlouhou míli) studie navrhne zastávky pozemní veřejné hromadné dopravy v odpovídající kapacitě a se zachováním bezpečného, bezbariérového a pohodlného přestupu metro x železnice x bus x tram“.

V požadavcích Radnice Prahy 6 k architektonické soutěži řešící okolí stanice Nádraží Veleslavín radnice Prahy 6 požaduje:
„parkovací dům, s preferencí podzemního umístění, pokrývající potřeby subcentra, novostaveb v místě i vlastního provozu nádraží, předpokládaná kapacita do 300 míst. Parkovací dům bude dopravně napojen na uliční sít nezávisle od návrhu organizace MHD, předpokládáme řešení v podzemí“.
Je nepochopitelné, proč nejsou parkoviště pro budoucí subcentrum plánována jako součást jednotlivých budov, jako se to dnes standardně dělá, např. u nové budovy AFI v sousedství, která má v suterénu cca 250 parkovacích stání.
Proč má veřejnost dotovat parkování pro novostavby? Proč má v krátké době dojít ke změně využití budovy? Každá rekonstrukce je velmi nákladná. Proč má být individuální automobilová doprava zatahována do obytných částí Prahy, místo aby od okraje Prahy cestující pokračovali MHD? Kde by po dobu výstavby P+R zastavovaly busy, které dnes na obratišti ve Veleslavíně mají konečnou a kde má stát podzemní P+R? Dnes na konečné ve Veleslavíně dochází k cca 2 000 pohybům busů denně.

Zdá se, že na magistrátu i na Radnici Prahy 6 má stále vliv nějaký „lobbista“, který má zájem, aby „erár“ za peníze daňových poplatníků postavil podzemní P+R a nějaký developer na něm později postavil nadzemní část budovy s tím, že mu pozemek, základy a parkovací stání, tedy nejdražší části, radnice (odpro)dá.
Tento scénář již byl navrhnut v r. 2012. „Dočasné“ podzemní  P+R a „dočasný“ terminál busů ve Veleslavíně tenkrát měly stát cca 1,3 miliardy Kč a nad ním měla být po zprovoznění P+R na Dlouhé Míli dostavěna čtyřpodlažní administrativní budova cca 170 m dlouhá. Podzemní P+R mělo přejít na nějakého stavebníka budovy, protože pro P+R prý již nebude potřebné.
Místní obyvatelé se postavili proti a stavbu P+R ve Veleslavíně zastavili, i za pomoci eurokomisařů pro dopravu a životní prostředí, protože by škodila obyvatelům a popřela smysl stavby metra do Motola a železnice na letiště a Kladno, jejichž účelem mělo být převedení dopravy v severozápadní části Prahy na bezemisní a omezení individuální automobilové dopravy v Praze. Proč nebylo postaveno záchytné P+R a terminál busů na Dlouhé Míli a tedy nebyla splněna jedna z podmínek, na základě kterých byla poskytnuta dotace na stavbu metra do Motola, je zatím otázka bez odpovědi.
Je vůbec takový záměr radnice legální? Není to plýtvání penězi daňových poplatníků? Jednají radní a úředníci Magistrátu a Prahy 6 s péčí řádného hospodáře? Má smysl přivádět další auta do obytných částí Prahy 6? Dle některých informací se uvažuje s P+R pro prý až 5000 stání u silničního okruhu u železniční stanice Praha-Ruzyně a na Dlouhé Míli. Udělají si radní pořádek alespoň v dokumentech, které mají definovat investiční záměry?

P.S. Veškeré citované dokumenty mám k dispozici. Trvalo déle než rok, než zadání studie radnice předala. Proč se tak dlouho pod nejrůznějšími záminkami zdráhala? Odpověď je v textu výše a souvislosti budou v dalším blogu.

 

[1] https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-vypovi-smlouvu-provozovatelum-desitek-parkovist.A170825_162410_praha-zpravy_rsr

Autor: Jiří John | pondělí 21.10.2019 7:51 | karma článku: 22,02 | přečteno: 611x