Neškodí pražští radní záměrně? (2. část)
Viníci jsou námi zvolení radní a zastupitelé a také úředníci státní správy. Několik příkladů nekompetentních rozhodnutí je uvedeno níže.
Nově postavená dopravní stavba může zlepšit, nebo i zhoršit dopravní situaci. Lepší komunikace přitáhne větší počet aut, takže se opět kapacitně přetíží. Nazývá se to dopravní indukce. Když nově postavená kapacitní komunikace vede odnikud nikam, tak se samozřejmě na jejích koncích tvoří dopravní zácpy. To je případ tunelu Blanka. Už při výběru zhotovitele stavby Blanky museli radní i úředníci státní správy vědět, že nebudou dodrženy podmínky stavebního povolení, což způsobí, že stavba za desítky miliard Kč vyvolá oproti předpokladům projektantů v některých částech Prahy nikoli zlepšení dopravní situace, ale podstatné zhoršení. Např. ve Svatovítské, na Vítězném náměstí, Patočkově, Evropské,.... Stavební povolení mimo jiné v bodu 83 stanovilo, že před zprovozněním tunelu Blanka musí být dokončena část městského okruhu v úseku Malovanka – Pelc-Tyrolka, Malovanka Myslbekova – Prašný most – Špejchar,….., a stavby č. 518 (Ruzyně – Suchdol) a 519 (519 Suchdol – Březiněves), což jsou části silničního okruhu kolem Prahy v severozápadní části Prahy. Na tunel měly navazovat před jeho zprovozněním dokončené kapacitní přivaděče, takže by se netvořily zácpy na výjezdech. Rozhodnutí soudu letos na podzim, tedy 4 roky po uvedení tunelu do provozu (!), tuto podmínku sice zrušilo, ale soud samozřejmě nedokázal zrušit dopravní zácpy, které vůbec nemusely nastat, kdyby se podmínka dodržela.
Dnes, více než 4 roky po zprovoznění Blanky, se ani neví, kudy trasa silničního okruhu povede. Teprve v září 2019 bylo zahájeno posuzování vlivu této části silničního okruhu na životní prostředí [1], a to ve variantě „J“, tedy v trase Ruzyně – Suchdol – Březiněves. V této trase byl okruh navržen již v r. 1938, tedy před 81 lety, kdy Praha měla třetinovou rozlohu a 2/3 obyvatel. Tenkrát by silniční okruh vedl skutečně mimo Prahu. Dnes by pouze přenesl negativní vliv dopravy na jiné obyvatele a přivedl by transevropskou tranzitní dopravu do vzdálenosti 5 km od Pražského Hradu a do těsné blízkosti domovů zhruba 35 tisíc obyvatel Prahy.
Největší problém, který by tato varianta silničního okruhu přinesla, by bylo omezení dalšího rozvoje Prahy. Kdo by chtěl bydlet nebo pracovat u dálnice?
Zajímavá bude i koordinace zmíněné části silničního okruhu s paralelní přistávací dráhou. Letadla po startu poletí několik km buď přímo nad plánovaným silničním okruhem, nebo těsně vedle něj. Každý řidič, jedoucí po okruhu postaveném ve var. „J“, tedy přes Suchdol, by zažil „nízký přelet“. Nebude úlek řidičů a oslňování příčinou nehod? Na paralelní dráhu již bylo požádáno o územní rozhodnutí[2]. Zahájení stavby dráhy tedy bude pravděpodobně dříve, než okruhu. Kdyby se postavily obě tyto stavby, tak by obyvatelé okolních vesnic a okrajových částí Prahy byli vystaveni hluku a emisím v pravděpodobně nadlimitních hodnotách. Stavební povolení se asi o dost dlouho pozdrží, protože postižení obyvatelé se budou bránit.
V EIA (posouzení vlivů stavby na životní prostředí) pro stavbu metra do Motola, a tím i v územním rozhodnutí a stavebním povolení, byla podmínka: „Další přípravu záměru orientovat tak, aby uvedení provozního úseku V.A trasy A metra do provozu bylo provedeno až po zprovoznění autobusového terminálu a parkoviště P + R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha - Kladno.“ Podmínka splněna nebyla. Proto je Evropská ulice každodenně ucpaná tisíci busů jedoucích na letiště, Kladno, do Loun, a desetitisíci aut z těchto míst. Naopak P+R na Dlouhé Míli, vhodně navržené u silničního okruhu, u dálnice na Kladno a Slaný a u železniční stanice Praha – Ruzyně trati na Kladno (a později i na letiště), zcela „vypadlo“ z dokumentu, kterým radnice aktualizuje záměry dopravních staveb v Praze a okolí, plánovaných do roku 2030 (Plán Udržitelné Mobility v Praze a Okolí).
Mezi Dejvicemi a Libocí budou 3 paralelní vysokokapacitní systémy MHD – metro, tramvajová trať a železnice. Kapacita MHD v tomto úseku bude značně předimenzovaná, tedy velmi nehospodárná. Již dnes jezdí tramvaje po Evropské poloprázdné, protože ve stejné trase jede metro. Prodloužit intervaly je nereálné.
Nebyla důvodem tohoto plýtvání snaha rozhodovat o financích během výstavby? Rozhodování při stavbě metra bylo v režii radnice. O železnici radnice tolik rozhodovat nebude. I to může být důvod, proč byla nejprve prosazena stavba metra do Motola.
Proč vedení radnice urychleně zadávalo velké zakázky, když bylo jasné, že nebudou splněny podmínky stavebních povolení a tím nebude zajištěno, že tyto stavby přispějí ke zlepšení dopravní situace, si důvtipný čtenář jistě domyslí.
Na otázku, zda mohou radní a úředníci státní správy za dopravní problémy v Praze, je jasná odpověď. Mohou! Řešení je jednoduché. Příště si místo neschopných a všehoschopných zastupitelů musíme zvolit schopné, odborně i organizačně zdatné.
Jiří John
Ututlají to, nebo propukne veliký skandál?
Mohlo se zabránit statisícům úmrtí a milionům nákaz nemocí covid-19? „Skandál ivermectin“ je název knihy francouzského žurnalisty Jean-Loup Izamberta, kde shrnul dění kolem ivermectinu.
Jiří John
Nová vláda se chystá šetřit. Bude to na správných místech?
Nedávno zvolení poslanci, kteří nám budou 4 roky vládnout, slibují, že přepracují státní rozpočet a budou šetřit. Šetřit se musí, s tím souhlasí skoro všichni. Nenapáchají ve svém nadšení pro škrty také zbytečné škody?
Jiří John
Otevřený dopis ministru zdravotnictví a poslancům
Nevyhazují poslanci zbytečně miliardy? Neumírají zbytečně lidé? Nejsou lidé již třetí rok zbytečně omezováni? Proč brání politici alternativní léčbě? Nejsou politici vinni neposkytnutím pomoci, nebo dokonce genocidou?
Jiří John
Německé zelené chiméry platíme my. Máme šanci to změnit. Nepromarněme ji!
Většina lidí kroutí hlavou, když bruselská vrchnost vyhlašuje ambiciózní cíle „snižování emisí CO2“ a „přechod k uhlíkově neutrální Evropě“. Zejména tehdy, když platí stále více za spotřebované energie.
Jiří John
Jen hlupák se stále pálí o stejná kamna.
Vyhovuje vám rostoucí inflace, která vše zdražuje a užírá úspory, schodkové rozpočty, zadlužující i další generace, provoz státu na dluh? Nechcete změnu? Je to na vás.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění
Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...
Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps
Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...
Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí
Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...
iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji
Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1544x
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.
Nediskutuje pod blogy. Komentář nebo dotaz pište na jiri.john@centrum.cz