75.výročí 17.srpna 1940, významného data pro naší 310. stíhací perutˇv RAF

 Tento článek nevychází jen z historicky doložitelných faktů, ale též i z originálů osobních materiálů, poznámek a dokladů jednoho z našich skutečných Rytířů nebes. K uvedenému datu již naplno probíhala nesmírně důležitá BoB.

10. července 1940 vydalo britské ministerstvo letectví rozkaz k zformování No. 310 squadron. Jejím heslem bylo anglické: WE FIGHT TO REBUILD („Bojujeme za obnovu“). 310. československá stíhací peruť RAF (anglicky: ? 310 Fighter Squadron) byla první z celkově čtyř ustavených československých perutí RAF. Bojeschopnou byla ustavena 17. 8. 1940, od 18. 8. 1940 pak již byla vedena jako plně operační.

Prvním jejím československým velitelem byl ustanoven mjr. Alexander Hess a britským spoluvelitelem S/L George Douglas Blackwood. první bojový vzlet se uskutečnil 26. srpna 1940 z Duxfordu proti náletu, který ohrožoval letiště 11. stíhací skupiny A/V/M Keitha Parka. Vyzbrojena byla letouny Hawker Hurricane Mk. IA, jejichž palebnou sílu tvořilo 8 kulometů Browning ráže 7,7 mm. Stíhačka byla smíšené kovo-překližkové konstrukce, potažené duralovým plechem a plátnem. Pilot byl chráněn pancéřovou deskou za sedadlem a neprůstřelným čelním štítkem překrytu kokpitu. Později byla peruť vyzbrojena Hawker Hurricane Mk. IIA, IIB, Supermarine Spitfire Mk. IIA, VB, VC, HF Mk. VI, F Mk.IX, LF Mk. IXC, LF Mk. IEe. Do bojů zasahovala nad jihovýchodní a východní Anglií především v době slavné bitvy o Británii ( z Wikipedie).

 

 A takto si vše zaznamenal, včetně toho, co prožíval i před tímto datem, do svého osobního denníku jeden z pilotů. Uvádím hlavně zkrácené výpisy, neb mnohé z poznámek jsou často i spíše osobního rázu. Navíc poznámky jsou natolik obsáhlé, že by vydaly na mnoho a mnoho článků. Celý obsah denníku pak i na knihu, neb byl veden den po dni po celý rok 1940. Vše, co je zde uváděno, je přesně, tak, jak si onen pilot do svého osobního denníku vlastnoručně vše zapisoval. I proto jsou zde uváděné výpisy uvedeny především se zřetelem k onomu v nadpisu zmíněnému výročí.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

   6, 8. 40 - Cosford – Duxford

 Vstáváme brzo, dnes ráno odjíždíme na leteckou ,,bázi“. V 7.00 jdeme do skladiště, kde dostáváme komplet. výstroj a voj. uniformu anglického vojáka. Jde to vše velice rychle a tak za dvě hod. stojíme nastoupení před budovou (,,hotoví angličané“). Naše věci byly naloženy na nákl. auta a odvezeny do Duxfordu. Před budovou se s námi loučí kap. Liška a loučíme se i s kamarády., odcházíme na letiště a odtud letíme do Duxfordu, kde přistáváme asi ve 13.00. Zde je již ustavena naše letka ,,310“, ke které budeme zařazeni. Odpoledne přijíždí pan prezident Beneš. Jsme slavnostně přivítáni na nádvoří kasáren a pan prezident přednesl řeč.Pak následoval  slavnostní pochod. Poté na letišti jsme byly všichni osobně p. prezidentovi představeni. Měl velikou radost, že se setkal s hochy, kteří bojovali již ve Francii a poděkoval nám za skvělou práci a reprezentaci naší vlasti. Dlouho s námi besedoval a probralo se vše, co bylo důležité. Bylo ještě několik proslovů a poté kolegové, kteří již u perutě byli, předvedli s letouny, jak je již ve vzduchu ovládají. Bylo vidět, že prezident je velmi spokojen. Večer se s námi rozloučil a slíbil, že se k nám zase co nejdříve podívá. Poté s celou suitou odjel.

 

  7.8. 40 – Duxford

 Včera i dnes jsem se seznamoval se vším, co je třeba. Spíme zatím ve stanech, ale brzy budeme i dobře ubytováni. Jíme v seržantské jídelně. Dopoledne také jsme vyfasovali označení a hodnosti na uniformy a šli na krejčovnu, kde bylo učiněno vše potřebné. Ovšem již dnes jsem létal! Absolvoval přezkoušení včetně letů s cvičnými stroji. V 18.00 jsem ukončil výcvik. Lety: Tutor K 6184 – 10.00-10.17- s por. Vykoukalem- 3 okruhy. Master L 7854 – 16,35- 17.55 – s mjr. Ambrušem – 5 okruhů.

 

 8.8, 40 – Duxford

 Dnes od rána na letišti- dělám ještě jeden let a tím jsem skončil s přezkoušením a jsem zařazen k letce A ,,flajt“!

Ještě dopoledne si zařizuje různé nutné věci a odpoledne se hlásím u své letky. A hned se vesele létá! V letce přivítán jsem byl všemi velice dobře, a hned šel létat! Z letiště odcházím až k sedmé hod. večerní, neboťˇ jsem létal až do půl sedmé. Lety: Master L 7884 – 8.50.- 9.45 s mjr. Ambruš – 4 okruhy.  16.30 – 17. 00 - Hurricane P 3143 – seznamovací let, 17.40 – 18.20 – 4 okruhy.

 

9.8. 40 – Duxford

 Tedˇ už je zde člověk zcela zaběhnutý a tak vše jde zcela normálně. Výcvik, létání, přednášky, angličtina a vůbec vše, co ke službě stíhacího pilota RAF patří.  ….

----------------

 (  Zde jsem  provedl ,,skok v čase“, neb den po dni  k datu 18.8. 40 by vydal na další, snad dva články, ne-li na více. J.A.J. )

----------------

 17.8. 40 – Duxford

…Létání, jdeme nahoru ve tříčlenném roji. Vede nás šrtm. Zíma a zase nás pořádně protáhl. Ale držíme se ho s Šedou jako klíštˇata. Dáme si to ještě několikrát. Asi po hodině přistáváme. Je spokojenost, vše velmi dobře zvládáme. Dnes byli dva kolegové převeleni na jinou ,,bázi" a tak konečně se uvolnilo místo a já se stěhuji na světnici. Však už byly chladné noci a zvláště rána. Večer jdeme na procházku, vstavíme se i na pivko.

 Let: 9.45 – 11.00 – Hurricane P 3887

 

18.8. 40 – Duxford

Naše letka je od dnešního dne plně operační! Ještě ne všichni mají dodělané předepsané lety, ale myslím, že to  nevadí, neb Hurikána máme každý již dosti ,,v ruce“.Však se všichni moc těšíme, až budeme prohánět ,,boše“ zde nad Anglií. Asi v deset přichází mjr. Hess  a tak s ním jdem s Pzákem na roj. Jsme nahoře přes hodinu.

Odpoledne nelétáme, byl klid, ale k večeru startovalo dvanáct strojů od A i B proti bošům. Vratili se asi za hodinu, ani si nezastříleli. Předešla je silná ,,konkurence“. Angličané. Němci bombardovali u Londýna, ale měli ,,boši“ těžké ztráty! Z letiště odcházíme ve 20.00. Let –Hurricane 3157, 10.30 – 11.20.

--------------------------------------------------------------------------------------

 Z deníku je vidno, že tehdy bylo možné zkušeného pilota po cca deseti dnech od jeho nástupu zacvičit na pro něj nový letoun a v peruti jej již naplno zařadit do operační služby. Tak tolik jako připomínku k onomu výročí naší 310. perutě RAF.  J. A. J.

V článku materiály z osob. rod. archivu autora ( -C-).

 

            16.8.15                                                                              George Anthony

Autor: Jiří Jiroudek | pondělí 17.8.2015 0:00 | karma článku: 12,24 | přečteno: 241x
  • Další články autora

Jiří Jiroudek

To ticho až k zešílení

2.2.2024 v 18:02 | Karma: 12,92

Jiří Jiroudek

Ticho léčí

1.2.2024 v 16:15 | Karma: 12,67

Jiří Jiroudek

Ještě jednou přes

2.1.2024 v 10:57 | Karma: 14,63