Modrý a růžový Picasso naposledy ?

15.2. doplněno:  Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.* 

Fakta o výstavě:

• Výstava je nejnáročnější projekt v historii Fondation Beyeler, jak po stránce organisační, tak finanční.

• Přípravy a realizace trvaly čtyři roky.

• 75 pláten a soch je rozděleno do deseti místností, o celkové rozloze 1622 m2, což je největší kdy použitá plocha - velká část exponátů se vystavuje zřídka.

• Katalog k výstavě obsahuje 17 odborných statí a reprodukce exponátů na 304 stranách, což je zároveň nejobsažnější publikace Fondation Beyeler.

• Exponáty Modrého a růžového období jsou pojištěny na čtyři miliardy švýcarských franků, t.j. ca. 80 miliard korun...

• Zapůjčené objekty pocházejí od 41 institucí, mezi nimi je 28 muzejí : Musée national Picasso,
Paris, Metropolitan Museum of Art, New York, Tate, London, National Gallery Washington,
D. C.,  Moskauer Pushkin State Museum of Fine Arts,  National Museum of Art  Osaka, Centre Pompidou, das Musée de l’Orangerie  Paris,  Museu Picasso  Barcelona,  Centro de Arte Reina Sofía Madrid,  Art Gallery of Ontario  Toronto a další.

• Zapůjčená díla pocházejí z 13 států.

• 60 spolupracovníků doprovází návštěvníky v tematických a zájmových skupinách.

Picassovy obrazy a sochy z doby mezi 1901 a 1907 se zásadně odlišují od
jeho následující tvorby. Modré a růžové období - přechází totiž v kubismus
a dělí umělcovu tvorbu na dvě, ne zcela rovnocenné části - zároveň
rozděluji  i  obec  Picassových obdivovatelů.

Doprovodný program  začal "posezením" s p. Widmaierovou,  vnučkou slavného dědečka,  která se podělila o své  zážitky z dětství, které doplňuje  o rodinné a méně známé příběhy z umělcova života . Její  vyprávění  autenticky a živě dokreslilo Picassovu tvorbu. Otázky novinářů na citlivé téma jako dědictví, spor se sourozenci, finanční záležitosti odpovídala s dobře hranou naivitou a odvrátila zbytečný střet. 

Před Mediálním Centrem se nachází restaurátorská dílna - za polootevřenými dveřmi se ve spolupráci s americkými experty restauruje Demoiselle d'Avignon.

Konvolut obrazů a soch špičkové kvality, který se kurátorům podařilo zajistit, je v historii Fondation Beyeler jedinečný. Nejen z návštěvnické atraktivity, ale i z finančního hlediska. Žádná dosavadní výstava si nevyžádala tak intenzívní  úsilí a hledání sponzorů.

Žena v košilce (1905) a Opřený harlekýn (1901)  zapůjčila Tate Londýn a MoMa New York

Picasso miloval cirkus a jeho atmosféru. Často navštěvoval cirkusová představení a již záhy se seznámil s klauny, akrobaty a kouzelníky. Je zajímavé, že portréty cirkusáků jsou laděny převážně smutně.

 Díky dlouholeté spolupráce s Musée d’Orsay, Paříž a  s Picassovou vnučkou, poskládali kurátoři R. Bouvier a S. Keller téměř kompletní mozaiku, která znázorňuje čím se Picasso zabýval a osvětluje ,  co jej formovalo, než se stal nesmrtelnou a asi i největší ikonou kubismu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Předprodej vstupenek začal již v listopadu. Ještě nikdy nebylo shromážděno pro jednu Picassovu výstavu tolik jedinečných  exponátů jako tentokrát a  je téměř  jisté, že se takový počin z logistických (chatrné rámy a zestárlý materiál pláten) a pojišťovacích důvodů, nebude hned tak opakovat.

P.S.: Foto reportáž Anita Pollaková
Fotografie obrazů byly pořízeny s výslovným a písemným svolením majitelů práv Fondation Beyler, Bazilej, CH

 

 

Autor: Jiří W. Pollak | středa 13.6.2018 9:26 | karma článku: 22,74 | přečteno: 1184x