Geniální Claude Monet – v Bazileji
Museum Beyeler v Riehen vystavuje Monetova špičková díla, systematicky seřazená, tematicky podle sálů, jako cestu jeho tvorbou. Obrazy jsou zapůjčeny z Moma, Metropolitan N.Y., Bostonu, Musée d’Orsay, Tate a samozřejmě několika pláten pochází z vlastní sbírky. Jako nejcennější považuji patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka.
K vidění jsou obrazy z Pažíže, cest po Normandii, divoká pobřeží, mosty, louky a stromy, katedrály a samozřejmě lekníny. Nezávisle na předloze, Monetovi se daří navodit specifickou, nenapodobitelnou atmosféru a náladu, která se přenáší na pozorovatele. Výstava působí jako hra stínů, světla a zrcadlení. Jedny „lekníny“ z vlastní sbírky stihl restauratorský ateliér dokončit právě včas k otevření výstavy. Video, dokumentující tento náročný počin je strance fondationbeyler.ch.
Kolem 1880 opustil Monet striktní impresionismus, možná, že tato nová orientace souvisí se smrtí jeho manželky... Zvláště během jeho cest po středomoří čerpal inspiraci z přírody a vkládal do obrazů osobní pocity. Stále více se věnoval působení světla.
Portrét jeho druhé ženy v zahradě u Seiny je vystaven po dlouhé době. Několik obrazů ze soukromých sbírek je k vidění vůbec poprvé! Monetův odklon od impresionismu se spojuje se srmtí jeho první ženy Camille, která se dožila jen 32 let...Zatím co více než přátelský vztah s manželkou přítele, sběratele a mecenáše Ernsta Hoschedé byl v tu dobu věřejným tajemstvím.
Monet „portrétoval“ Seinu několikrát, vždy, jakoby v jiném duševním rozpoložení. I moře jej magicky přitahovalo a inspirovalo, jak se v dopisech svěřoval manželce: „zbláznil jsem se do moře“.
Obrazy, které Monet maloval během a po svém pobytu v Londýně, např. Parlament v mlze, patří k jeho vrcholným dílům jedné tvůrčí epochy. Na sklonku životní tvorby se Monet věnoval téměř výlučně variacím světla, stínů, zrcadlení jezírek s lekníny a pohledům do jeho zahrady v Giverny.
V posledních dvou sálech jsou vystaveny Monetovy "Lekníny". Rostlinám, vodě a vzduchu se věnoval, podle vlastních slov v rámci dekorace. Tento termín a tvorba byla tehdy dost moderní...Již delší dobu se Monet zabýval myšlenkou zviditelnit pohled na lekníny ve vodě ve velkém formátu. Hilda a Ernst Beyeler vložili do své nadace tento dekorativní počin, skládající se ze tří pláten, každé o velikosti 2 na 3 metry. Dojem z výstavy uceluje krátká projekce dobového filmu, jak mistr maluje lekníny ve své zahradě v Giverny...
Touto velkolepou výstavou oslavuje Fondation Beyeler 20. výročí svého založení a tak u této příležitosti je celý rok vstup pro návštěvníky do 25 let zdarma. Fondation Beyeler se nachází v Riehen, v krásné části Bazileje a je pohodlně přístupná hromadnou dopravou,
jak od nádraží, tak z letiště.
Výstava potrvá do konce května. Beyeler je otevřen 365 dní v roce od 10 do 18 hodin. Více o Fondation Beyeler: https://www.fondationbeyeler.ch
Všechny obrazy jsem na výstavě nafotil a poskládal na blogu "Kultura" : http://jiripollak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=582557
Pro přehled přikládám údaje o Copyright a informace k vybraným fotografiím:
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře
Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu
Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Modrý a růžový Picasso naposledy ?
15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu
Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle
Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 925x