Geniální Claude Monet – v Bazileji
Museum Beyeler v Riehen vystavuje Monetova špičková díla, systematicky seřazená, tematicky podle sálů, jako cestu jeho tvorbou. Obrazy jsou zapůjčeny z Moma, Metropolitan N.Y., Bostonu, Musée d’Orsay, Tate a samozřejmě několika pláten pochází z vlastní sbírky. Jako nejcennější považuji patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka.
K vidění jsou obrazy z Pažíže, cest po Normandii, divoká pobřeží, mosty, louky a stromy, katedrály a samozřejmě lekníny. Nezávisle na předloze, Monetovi se daří navodit specifickou, nenapodobitelnou atmosféru a náladu, která se přenáší na pozorovatele. Výstava působí jako hra stínů, světla a zrcadlení. Jedny „lekníny“ z vlastní sbírky stihl restauratorský ateliér dokončit právě včas k otevření výstavy. Video, dokumentující tento náročný počin je strance fondationbeyler.ch.
Kolem 1880 opustil Monet striktní impresionismus, možná, že tato nová orientace souvisí se smrtí jeho manželky... Zvláště během jeho cest po středomoří čerpal inspiraci z přírody a vkládal do obrazů osobní pocity. Stále více se věnoval působení světla.
Portrét jeho druhé ženy v zahradě u Seiny je vystaven po dlouhé době. Několik obrazů ze soukromých sbírek je k vidění vůbec poprvé! Monetův odklon od impresionismu se spojuje se srmtí jeho první ženy Camille, která se dožila jen 32 let...Zatím co více než přátelský vztah s manželkou přítele, sběratele a mecenáše Ernsta Hoschedé byl v tu dobu věřejným tajemstvím.
Monet „portrétoval“ Seinu několikrát, vždy, jakoby v jiném duševním rozpoložení. I moře jej magicky přitahovalo a inspirovalo, jak se v dopisech svěřoval manželce: „zbláznil jsem se do moře“.
Obrazy, které Monet maloval během a po svém pobytu v Londýně, např. Parlament v mlze, patří k jeho vrcholným dílům jedné tvůrčí epochy. Na sklonku životní tvorby se Monet věnoval téměř výlučně variacím světla, stínů, zrcadlení jezírek s lekníny a pohledům do jeho zahrady v Giverny.
V posledních dvou sálech jsou vystaveny Monetovy "Lekníny". Rostlinám, vodě a vzduchu se věnoval, podle vlastních slov v rámci dekorace. Tento termín a tvorba byla tehdy dost moderní...Již delší dobu se Monet zabýval myšlenkou zviditelnit pohled na lekníny ve vodě ve velkém formátu. Hilda a Ernst Beyeler vložili do své nadace tento dekorativní počin, skládající se ze tří pláten, každé o velikosti 2 na 3 metry. Dojem z výstavy uceluje krátká projekce dobového filmu, jak mistr maluje lekníny ve své zahradě v Giverny...
Touto velkolepou výstavou oslavuje Fondation Beyeler 20. výročí svého založení a tak u této příležitosti je celý rok vstup pro návštěvníky do 25 let zdarma. Fondation Beyeler se nachází v Riehen, v krásné části Bazileje a je pohodlně přístupná hromadnou dopravou,
jak od nádraží, tak z letiště.
Výstava potrvá do konce května. Beyeler je otevřen 365 dní v roce od 10 do 18 hodin. Více o Fondation Beyeler: https://www.fondationbeyeler.ch
Všechny obrazy jsem na výstavě nafotil a poskládal na blogu "Kultura" : http://jiripollak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=582557
Pro přehled přikládám údaje o Copyright a informace k vybraným fotografiím:
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře

Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu

Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Modrý a růžový Picasso naposledy ?

15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu

Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle

Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku
Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...
Z Mapy republiky zbyly už jen Čechy, sněhové pole v Krkonoších brzy roztaje
Do konce května by podle ochranářů mohlo roztát sněhové pole známé jako Mapa republiky. Na úbočí...
Letos jde opravdu o všechno, řekl Fiala. Podpořit ho přišel přišel herec Polívka
Před budovou architektky Zahy Hadid u Masarykova nádraží v centru Prahy odstartovala koalice SPOLU,...
Cizinec se v Praze svezl taxíkem. Zaplatil 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
K tragédii chybělo málo. Pohotový řidič zachránil na D35 spolujezdce před plameny
Tragédii zabránil řidič, který si při jízdě po dálnici D35 všiml, že s jeho vozidlem není něco v...
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 921x