Alexander Calder - vynálezce mobile, plechové sny velkého kluka, aneb o křehké rovnováze
Alexander Calder, narozen ještě v 19. století, i když na poslední chvilku ;-), vyrůstal v umělecké rodině. Jeho otec i dědeček byli klasičtí sochaři. Alexander se již jako dítě zajímal o mechaniku, opracovávání dřeva – prostě rád kutil. Zprvu se zdálo, že se vydá stejně jako jeho předci na uměleckou dráhu, Alexander ale zvolil inženýrské studium, strojařinu na Stevens Institute of Technology, New Jersey.
Poznatky ze studia se mu později náramně hodily když se začal jako autodidakt zabývat rovnováhou a uměním. Zároveň jej přitahoval cirkus. Na své cestě do Evropy se zastavil a zůstal „viset“ v Paříži. Vytvořil tam celou řadu drátěných figurek, samozřejmě, že byly z cirkusového prostředí. Další počin byl Calderův cirkus, asambláž figurek v křehké rovnováze... . Byli tam žongléři, artisté, krotitelé, ale i zvířata.
V roce 1930 se setkal s Mondrianem a za nedlouho, nadšen abstraktní tvorbou, vystavoval svá díla u Perciera v Paříži. Strohou malbu záhy přenesl do konstrukcí a do prostoru. Dá se tedy bez nadsázky říct, že Calder vymyslel v roce 1932 první umělecké mobile. Plechy a dráty nahradily plátno – přibyl pasivní pohyb, vlastní dynamika a precizní rovnováha.
Krédo celé Calderovy tvorby je rovnováha. Sám definuje životní a uměleckou rovnováhu jako jedno velké mobile. Od zakopávajících batolat, přes vyrovnané manželství až po vrávorající seniory, jak se trefně zmínil Sam Keller ve svém úvodním projevu.
Kurátorka výstavy, Theodora Vischer, se odvážila na tenký led, jak sama přiznává, když novinářům vyprávěla o své první komunikaci s vnukem Alexandra Caldera, panem Rowerem. Paní Vischer si v duchu spojila dva zdánlivě vzdálené a přesto vývojově podobné umělce. Calder a švýcarské duo Fischli /Weiss. Na osobní rozhovor o možné výstavě a spojení obou žánrů se odebrala do New Yorku s náležitým respektem, prý i strachem... . Fondation Beyeler je již tradičně spojena s Calderem. Beyelerovi ho znali osobně, první díla zakoupili právě oni. Na pracovním stole Ernsta Beyelera stály dvě malé Calderovy sošky.
Výsledkem společného projektu je velkolepá show - klasika se prolíná s modernou a instalacemi, které mají společného jmenovatele. Je jím zase rovnováha. Ve vzduchu (doslova, vždyť mobile jsou zavěšena v prostoru) zůstává nedořešen výsledek. Každý si jej může/musí domyslet, dobarvit a pro sebe upravit.
Myslím, že se experiment podařil. Měřeno na nadšeném komentáři presidenta Calder Foundation, New York, pana Rowera, tato výstava posunula Caldera do nové dimenze. Mobile ožily užitou equilibristikou mladých umělců... .
V interview se Rower nemohl nabažit povedené prezentace tak velkého množství děl jeho dědečka. Calderovy sochy, figury, mobile a instalace Fischli / Weiss nepřipustí, že by se návštěvník chvíli nudil. Každý si musí hledat touto inovací vlastní cestu. Ne každému se to okamžitě podaří – i to je záměr kurátorky Vischerové, ukázat jinou cestu. Výstava potrvá do 4. září 2016
Další fotografie z výstavy:
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře
Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu
Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Modrý a růžový Picasso naposledy ?
15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu
Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle
Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Tuleja publikoval i v pochybných vědeckých časopisech, nyní žádá o stažení článků
Kandidát TOP 09 na ministra pro vědu Pavel Tuleja požádal Slezskou univerzitu, aby stáhla z jeho...
Poslanci mají jednat o zákoníku práce, ANO chce zabránit výpovědi bez důvodu
Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela zákoníku práce předpokládá...
V Polsku zatkli šestnáctiletého mladíka kvůli útoku na varšavskou synagogu
Polská policie zadržela šestnáctiletého mladíka, kterého podezírá z útoku na synagogu Nožykowých ve...
SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 925x