Já, Mattoni

Mattoniho kyselku ochutnal snad skoro každý. K panu Mattonimu, Kyselce u Karlových Varů a seriálu z jeho života mám ale bližší vztah. Možná jsem do nadpisu měla napsat Já a Mattoni.

Asi si teď říkáte: "Co má společného zrovna s Heinrichem Mattonim?" Začnu od začátku, ale mého, kdy už pan Mattoni nebyl mezi námi. Zemřel 14. května 1910.
Již jako malé děti jsme společně s rodiči často jezdívali vlakem do Karlových Varů. Na delší dovolenou peníze nebyly, ale rodiče nás potěšili alespoň jednodenními výlety a každou neděli procházkami.
Potom i v době mého studia na střední škole jsem zavítala zase nejen do Karlových Varů, ale i do blízké Kyselky. Náš školní lékař měl tehdy o nás, především o děvčata, velkou starost a našemu zdraví věnoval náležitou péči. Prohlídka, vážení a pak usoudil, že já a Věra máme trochu podváhu a navrhl nám lázeňský pobyt. V letech 1970 a 1971 jsme tam s Věrou strávily tři týdny. Díky seriálu "Já, Mattoni" jsem zalistovala v albech, našla pár fotek, pohledů a oživila si vzpomínky.
Rozhodla jsem se také, že musím Kyselku navštívit. Lázně Kyselka leží na pravém břehu řeky Ohře, v bohaté zeleni okolních lesů. Areál lázní je již několik let opravován a oprava bude asi ještě dlouho trvat. Zase jsem viděla lázeňské domy, kde byla tehdy naše jídelna a léčebný areál. Zde jsme inhalovali minerální vodu, terapií horské slunce získávali vitamín D, chodili na perličkové koupele, ale hlavně na nezapomenutelné skotské střiky, které ale nemají vůbec nic společného s alkoholem. Teplá, studená, teplá, studená,... Brrr.

Za plotem jsem si prohlédla Ottovu kolonádu, pojmenovanou po řeckém králi Ottovi I., který lázně v roce 1852 navštívil. Tam jsme chodili na pitnou kúru s osvěžující minerální vodou, která má proti horkým karlovarským pramenům jen 10°C. Jeden pramen je teď pod kolonádou a druhý před sochou Jindřicha Mattoniho. Ottův pramen je potrubím veden do stáčírny Karlovarských minerálních vod a prodáván pod značkou Mattoni.

Po sestupu k hlavní silnici jsem si prohlédla současnou Mattoniho vilu, jednu z nejstarších lázeňských budov. V tomto již zdevastovaném Zámečku jsme byli tehdy ubytováni ve velkých pokojích. Možná jsem spala zrovna v některé z komnat jako pan Mattoni, ale určitě jsem se procházela po stejných chodbách jako on s rodinou. Kdo ví? A pan Mattoni by se dnes asi divil.

A to je už vše, co mám s Heinrichem Mattonim společného. Občas si koupím Mattoniho kyselku a vzpomínám.

Jeden z pohledů, který jsem poslala v roce 1970 domů rodičům.

V současné době již opravený dům Stallburg, ale i zatím ještě další neopravené budovy, mezi které patří Švýcarský dvůr, Jindřichův dvůr a Mattoniho vila.

Vedle nové budovy stáčírny zůstalo i trochu historie.

Kostel sv. Anny jsme si prohlédli cestou do Mattoniho muzea.

Mattoniho muzeum v opraveném Löschnerově pavilonu.

Ottova promenáda je stále v opravě.

Jeden pramen pod promenádou.

Mattoniho vila v roce 2017...

... a letos v roce 2020

Mattoni by se divil.

Druhý volně přístupný Ottův pramen - "Mattonka".

Na těchto schodech jsme se tehdy fotili.

Vzpomínání a návštěvu Kyselky jsme spojili s výstupem na rozhlednu Bučina a výhledem na Krušné hory.

Byl krásný podzimní den.

Autorka všech fotografií: Jiřina Votavová

Všechny moje blogy najdete zde: https://jirinavotavova.blog.idnes.cz/

Autor: Jiřina Votavová | sobota 10.10.2020 10:10 | karma článku: 22,99 | přečteno: 402x

Život kolem nás: Královské město Kadaň

Život kolem nás není jen samá politika, peníze a starosti, ale i věci hezké, zajímavé a poučné. Je toho hodně a stačí se jen trochu kolem sebe rozhlédnout. Všude nám to kvete a my jsme se zajeli rozhlížet po Kadani.

1.5.2024 v 16:00 | Karma: 15,09 | Přečteno: 174x | Diskuse| Cestování

Život kolem nás: Kočičák

Život kolem nás není jen samá politika, peníze a starosti, ale i věci hezké, zajímavé a poučné. Je toho hodně a stačí se jen trochu kolem sebe rozhlédnout. Dnes to bude něco pro muže.

2.3.2024 v 11:11 | Karma: 17,15 | Přečteno: 332x | Diskuse| Cestování

Život kolem nás: Školní sraz po 55 letech

Život kolem nás není jen samá politika, peníze a starosti, ale i věci hezké, zajímavé a poučné. Je toho hodně a stačí se jen trochu kolem sebe rozhlédnout, nebo zavzpomínat. Dnes to bude retro ze základní školy.

3.2.2024 v 11:11 | Karma: 24,38 | Přečteno: 704x | Diskuse| Osobní

Život kolem nás: Rok motýlů

Život kolem nás není jen samá politika, peníze a starosti, ale i věci hezké, zajímavé a poučné. Je toho hodně a stačí se jen trochu kolem sebe rozhlédnout. Například letošní rok 2024 je rokem barevných křídel.

20.1.2024 v 10:00 | Karma: 16,63 | Přečteno: 163x | Diskuse| Ostatní

Moje malé resumé 2023

Další rok jedné stále spokojené důchodkyně je za námi. Jaký byl? Pestrý a zajímavý. Nabízím několik okamžiků, které jsem na našich loňských cestách zvěčnila. "Navštívila" jsem New York a v lázních Luhačovice "potkala"...

1.1.2024 v 11:11 | Karma: 22,38 | Přečteno: 498x | Diskuse| Cestování

Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění

3. května 2024  6:43

Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí

3. května 2024  6:14

Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji

3. května 2024

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

"Můj současný život je jedna velká dovolená. Plno věcí již nemusím a skoro všechno zatím ještě mohu. Ráda cestuji, chodím a fotím, abych měla jednou na co vzpomínat."