Šalina, která nikdy nebrousila koleje

Škoda 05T Vektra (VElkoKapacitní TRAmvaj ) byl název pro prodlouženou verzi původní verze tramvaje Škoda 03T, která byla známa jako Anitra nebo Astra a vycházela ze společného konceptu, který byl vyvíjen společnostmi Škoda a Inekon, ale po rozkolu těchto firem obě firmy využily tohoto konceptu pro své vlastní konstrukce. Jednou z nich měla být i Škoda 05T.

V 90. letech byla snaha Škody Plzeň a dalších podniků jako právě Inekon nebo ČKD Tatra Smíchov, přijít s moderní tramvají, která by byla schopna nahradit velmi úspěšný typ T3, který byl nejvyráběnější tramvají na světě, ale nejen kvůli své kvalitě, ale i díky ekonomickému nesmyslu, kterým byla RVHP.

Zrodil se koncept postavený na standartu PCC, který vyvíjely firmy Škoda Plzeň a Inekon. Po rozkolu těchto firem vzniká na tomto konceptu tramvaj Inekon 01 Trio a Škoda 03T Anitra. Obě tramvaje jsou si designově podobné a podobná je i elektrická výzbroj. Jsou obě tříčlánkové a mají jen jednostranné řízení. Obě verze byly poměrně úspěšné a v Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni a Mostu - Litvínově jezdí dodnes.

Moderní doba však vyžaduje přepravu mnoha lidí, a tak začal vznikat projekt prodloužení Anitry na 5 článků. Zatímco projekt 03T se dočkal realizace, tak 05T byla vyrobena v jednom, jediném kusu a byla určena pro zkušební účely nových zařízení, které se měly později objevit v tramvajích Škoda, ale do ostrého provozu nikdy nevyjela. Byla to nejdelší tramvaj, které kdy byla u nás vyrobena a její konstrukce tomu musela odpovídat. Bylo vytvořeno mnoho technických zlepšení, které měly umožnit její provoz, ale nade všechny čněl Systém aktivního natáčení, který byl umístěn mezi prvním a druhým článkem, který měl vyrovnat délku tramvaje a velké opotřebení kol a tratí při provozu.

Bohužel však výše popsané skončilo tím, že pro Prahu se začala vyvíjet tramvaj Škoda 14T, která se ukázala být nešťastným řešením  nejen díky svým podvozkům, ale interiér od Patrika Kotase, jinak slavného designéra a architekta a společnosti Porsche se možná povedl vzhledově, ale rozhodně ne účelností, kdo kdy jel, pochopí, kdo ne, první jízdou pochopí též. Celý projekt 05T byl tedy pohřben a po úvahách co s 05T - návrh prodeje do Brna, Vratislavi a dalších možnostech byla odstavena a po poškození v roce 2009 sešrotována.

Tak skončila nejdelší tramvaj, která kdy u nás byla vyrobena, a která je předchůdkyní všech moderních, nízkopodlažních, vícečlánkových tramvají, které u nás dnes jezdí.

Autor: Jiří Musil | sobota 5.3.2011 12:45 | karma článku: 9,57 | přečteno: 1925x