as_mapy jako relikt legendární hry Counter Strike

Každý, kdo kdy někdy hrál Counter Strike, tak pochopil, proč je tato hra natolik kultovní a nejkopírovanější freeware hrou na netu ve své non-steam podobě. V době legendárních počátků této hry (v dobách BETA verzí) se ustalovaly typy map, to jest prostředí, ve kterých se CS hraje. A jedním z typů, který byl v počátcích velmi rozšířen, ale dnes zůstal pouze v jednom, potažmo dvou zástupcích, byl kultovní typ as_map.

Dodnes jsou nejhranějšími pouze 3 typy map - mapy s předponou de_ (CT likvidují bombu, potažmo se snaží zabránit T v jejím plantnutí), cs_ (odvádění rukojmí CT, T se snaží jim v tom zabránit) a různé zájmové mapy jako fy_, awp_..... (map pro zábavu a procvičení). K tomuto základnímu výčtu ale patřil v CS pravěku i typ as_, o kterém dnes již kdejaký pařman ani neví, což je dle mě škoda, neboť typ as_ měl něco do sebe.

AS_ mapy spočívaly v úkolu, aby CT, z nichž jeden byl VIP hráčem, který měl jen neméně slavnou pistoli HK USP, neprůstřelnou vestu a 200 místo obvyklých 100 života, odvedli tohoto hráče na místo, kde startovali T, což však vedlo u mnohým lam k hroznému kempení, ale profi hráči si tyto mapy užívali a hráli For Fun, pokud jim to nýmandi nekazili.

Bohužel se z této již tak raritní kolekce dodnes dochovala jen as_oilrig, což je prostředí ropné plošiny a i ona se hraje jen na profi serverech nebo na určitých retro srazech. Jinak lze ještě spatřit, ale ještě vzácněji než as_oilrig, mapu as_siberia, která je už ale reliktem větším než ostrorepi nebo zvonek český. Jinak je koncepce as_maps doslova odepsaná, protože jejich koncepce nebyla vytvořena pro velké masy a postupně ji vytlačily legendy jako de_dust (1,2) nebo de_inferno.

Tento článek jsem chtěl vytvořit pro ty, kteří hráli, hrají, nebo budou hrát Counter Strike a chtěli by vědět něco o tom, jak se vyvíjela ona hra, která nadchla tolik lidí.

 

Autor: Jiří Musil | pátek 20.5.2011 21:25 | karma článku: 8,40 | přečteno: 1486x