K čemu vlastně jsou vizitky?

Kdysi jsem se potkal s člověkem, který mi při darování vizitky odtrhl její pravý horní růžek. Vůbec jsem nechápal, co to má znamenat. Proč by mi někdo naschvál zničil vizitku, kterou se mi chce představit? Do té doby jsem z duše nesnášel, když mi někdo podal vizitku, která byla zohýbaná, poškrábaná, prostě jakkoli znehodnocená. Považoval jsem to za výraz neúcty. Tento pán si ale mého překvapení všiml a tak mi pověděl zajímavý příběh.

Prý je to starý zvyk - možná až z období 1. republiky, kdy každá význačná osobnost měla určitý podpis - značku, kterou jakoby podepsala vizitku a dala tím najevo, že právě tato vizitka byla darována z ruky do ruky. Takové romantické gesto, ale když pak byla jedna vizitka vedle druhé a každá byla jedinečně a neopakovatelně "podepsána" mohlo se vám možná vybavit i více, než jen jméno a příjmení - konkrétní příběh. Příběh, ale pořád se jednalo o vizitku - strohou, fádní, informativní, ale jedinečnou.

A nyní zpět do současnosti. Tlak na kreativu je tak obrovský, že jsou obdivovány dokonce i kreativně pojaté vizitky. Jak se celý masa kreativců a marketérů na sociálních sítích předhánějí v glorifikaci vizitek vyvedených na svíčce, na toaletním papíru, na zapalovači. dokonce jsem nedávno viděl 2 totální úlety, kdy byla vizitka vyskládána tak, že když do jí uživatel dal mobilní telefon, mohla sloužit jako reproduktor! lol...

A co říkáte na vizitku, vypadající jako účtenka? Jistě, dneska se za vše platí a dodavatelé Vám jistě nic zadarmo nedají, ale proč rovnou podsouvat účtenku? A já se ptám - je vizitka další plátno? Je třeba mít vizitku vražedně originální, vtipnou, bořící zvyklosti? Já si myslím, že ne.

Ať chceme nebo ne, tak vizitka je informace - má sloužit k evidenci kontaktu v případě potřeby - kam si asi dám 10cm vysokou a skoro stejně širokou svíčku? Takový vizitkář vidět nechci.

Chcete někoho oslnit? Ukázat mu portfolio? Dokázat, že jsme lepší než konkurence? OK - ale na to jsou webové stránky, brožury, letáky, magazíny, katalogy, inzerce, bla bla bla... ale ne vizitky. Jméno, příjmení, firma, pozice, mobil, pevná, e-mail, web a logo. To je vše. Jednoduchá grafika, univerzální vizitkový formát a je to. Svou kreativu a energii věnujte někam jinam. A pokud se chcete skutečně odlišovat, najděte si svůj originální podpis. Minimálně objasnění a vyprávění takového příběhu o velkotovárnících prvorepublikového podnikatelského ráje poslouží jako icebreak několikrát lépe, než debata o počasí nebo cestě do práce.

Autor: Jiří Brych | čtvrtek 20.2.2014 11:04 | karma článku: 9,40 | přečteno: 1094x
  • Další články autora

Jiří Brych

#IceBucketChallenge po islámsku

29.8.2014 v 9:03 | Karma: 7,58

Jiří Brych

Pořád dokola to samé...

28.8.2014 v 14:40 | Karma: 11,18

Jiří Brych

Lžeme jen trošku

15.8.2014 v 9:38 | Karma: 6,94

Jiří Brych

Zamávej bance

25.2.2014 v 15:28 | Karma: 8,41