- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kraj nevyužívá možnosti, které se mu nabízí. Kromě dotací ze strukturálních fondů na modernizace dopravních sítí a výstavby jsou další možností půjčky od Evropské investiční banky (EIB), díky nimž by silnice II. a III. třídy mohly být zrekonstruovány kvalitně, a nikoli v provizoriu. Důležitým úkolem kraje musí být hledání úspory uvnitř systému údržby komunikací. Například částečnou privatizací činností se dá výrazně ušetřit.
Dávám tak impuls krajskému odboru dopravy a silničního hospodaření, který se návrhem na financování dopravních komunikací bude zabývat v příštím týdnu na jednání Rady kraje Vysočina. Jako alarmující shledávám netransparentnost ve veřejných zakázkách. Oproti jiným zemím máme zbytečně předražené práce na dopravních stavbách a opravy se šijí dost horkou jehlou.
Silnice dostávají rok od roku zabrat jednak narůstající automobilovou dopravou, teplotními výkyvy a nevyzpytatelnou zimou v drsném kraji, kterým Vysočina bezesporu je. To je nevyvratitelný fakt, který se bude opakovat. Proto provizorní opravy jsou pouze krátkodobým řešením a návrhy na efektivní řešení vidím v nedohlednu. Opravy po zimě nereflektují nárůst intenzity dopravy, chybí diagnostika silnic, a tak jsou i výsledné opravy řešeny co nejlevněji s nekvalitními materiály. To se ale v dlouhodobém horizontu kraji neúměrně prodraží. Výmoly se vrací a způsobují spirálovitý efekt růstu nákladů na údržbu komunikací.
Proto navrhuji raději kvalitní práci na komunikacích i za cenu půjčky od EIB, která se do budoucna vrátí v podobě zdravých silnic a spokojených řidičů.
Další články autora |