Ty vole to byla prd*l. Já snad začnu chodit do divadla

Pronesl jeden z aktivistů skupiny „slušní lidé“, když je policie vyváděla z divadla. Tam přišli narušit představení Vaše násilí, naše násilí - kulturní událost, kterou žilo nejen Brno.

Skupinka asi dvaceti svalnatých ranařů s vyholenými hlavami vstoupila před týdnem na jeviště divadla Husa na provázku a obklíčila herce. Dokonce je i fyzicky napadla. Stalo se tak v momentu, kdy se performeři bosensko-chorvatského režiséra Olivera Frljiče vysvlékli do naha. Chvíli trvalo, než policie ony slušné lidi vyvedla a hra mohla pokračovat. Kardinál Dominik Duka to pak na svém internetovém účtu okomentoval slovy:

„Vítám, že se našli i lidé, kteří se odhodlali k činu, hru napadli u soudu a žádali její odvolání z programu divadla. Nakonec je třeba vidět, že někteří z diváků dali najevo svůj nesouhlas se skandálním obsahem i při samotném představení, byť jim to způsobilo potíže.“

Možná by stálo za připomenutí, co stálo za hrdinským činem oněch holohlavých aktivistů, kteří spíše připomínali příznivce skinheads říznuté fanoušky Ortelu. Vše vzniklo kvůli tomu, že obsahem hry je mimo jiné scéna, při které Ježíš sestoupí z Kříže tvořeného benzínovými kanistry a znásilní muslimku. Přestože se tato hra v jiných zemích obešla bez protestů (dokonce i v silně katolickém Polsku), v ateistickém Česku vzbudila vlnu pobouření.

Ještě před uvedením hry samotné se proti ní na brněnském Zelném trhu čile protestovalo. Z tří nahlášených demonstrací se nakonec vyklubaly tři hloučky, které nakonec útočily navzájem samy na sebe. Nejtragičtější byl párty stan ukrývající Miroslava Sládka, jehož protest jsem příliš nechápal. Ti, které svým zmateným projevem upoutal, se spíš zastavovali, aby se přesvědčili, že je to skutečně on. Nejvýstižněji to popsala jedna paní, když udiveně pronesla „Hele, on ještě žije?!“

Většinu doby však pan Sládek hovořil k dvěma postávajícím mužům ve vestě s nápisem POŘADATEL a oslovoval je dámy a pánové. Z nulového publika se nakonec rozhodl obvinit nedaleké křesťany, kteří přišli také demonstrovat, ale byli lépe technicky vybavení. Jejich aparatura, ze které se linuly moravské lidovky, byla přeci jen silnější a pana Mirka nebylo skoro vůbec slyšet. Zoufale se snažil obracet na pořádkovou službu, aby policie zasáhla, ale ta nemohla nic dělat, protože i tato demonstrace byla dopředu nahlášena. Nakonec to vyřešil geniálním způsobem a pustil státní hymnu, čímž všechny alespoň na chvíli umlčel a posléze začal opět kvapně mluvit.

Těsně u divadla pak stála skupinka dalších křesťanů, podpořených zástupci židovské obce. Ti na tom byli o něco lépe než pan Mirek. Měli megafony, u kterých se střídali, také spoustu transparentů a bylo jich o poznání více než statistů pana Sládka. Měli s sebou také kněze, který vše prokládal modlitbou, a také jednoho plamenného řečníka, který už třetí týden držel proti představení protestní hladovku. Tvrdil, že už 24 dnů nejedl, ale spíš vypadal, že 24 dnů nejedl maximálně odpolední svačiny. Oproti bývalému republikánskému předsedovi však jejich projevy byly živější a zajímavější, přestože měly svá slabá místa. Hlavně ty pasáže, kde mluvili o náboženské toleranci a urážení křesťanské víry, přestože měli transparenty hanobící islámskou symboliku a režiséra znázorňujícího jako zoofila. Ani jedno jsem nechápal. Obzvlášť pak útoky na muslimy, kteří s představením měli společné jen to, že v něm byli také uráženi.

Celkově by všechny ty protesty působily komicky, pokud by tito slušní lidé neposílali anonymní dopisy a nevyhrožovali by řediteli divadla fyzickou likvidací. Pokud by nenarušovali průběh hostujícího představení a pokud by sami neútočili na druhé.

Osobně si nejsem jistý kvalitami onoho kusu, proti kterému se přišlo tak plamenně demonstrovat. A ani mně se nelíbí zobrazení Ježíše v roli násilníka, ale chápu, že režisér chtěl šokovat, vyvolat diskusi, přinutit diváky k zamyšlení a zřejmě měl cosi na srdci. Nechci ho však soudit, protože jsem to především neviděl a vlastně ani nechci.

Co mě však mnohem více šokuje je stav naší společnosti. Potřeba lidí někoho nenávidět, útočit na něj a vyvolávat násilné konfrontace. Jsem si jistý, že pokud by na jevišti znásilňoval Muhammad křesťanku, ti samí lidé by představení přišli háji. Hájit proti muslimům a jejich protesty by označovali za útok na svobodu slova.

Bohužel, naše společnost se radikalizuje a ona patologická sedlina, jak tyto lidi nazýval Masaryk, se pomalu proměnila v silnou vrstvu bahna. A to do budoucna rozhodně žádná  prd*l nebude.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jindřich Bartovanec Havlík | pátek 1.6.2018 9:48 | karma článku: 16,79 | přečteno: 1260x