Děkujeme za pochopení.
M50i81r92i49a94m 72K14u76b15i32č17k31o29v30á
Zajímavý článek, pouze bych viděla výrok papeže Františka, na kterém je jinak poutavý rozbor vystavěn, v trochu jiném světle. A to: méně filosofickém. Tak to rozhodně nemyslel. Výrok není deklarace přesvědčení, nýbrž citová pohnutka. Takový on i je. Charismatický a citový člověk s bohatou vnitřní zkušeností, která se opírá o velé vzdělání. Proto bych k výroku byla shovívavější. - Rovněž si nemyslím, že papež disponuje marketingovým týmem, ani ne snahou o sebezviditelnění. Je to člověk-křesťan, kterého církev málokdy v sobě pro zmíněné zkušenosti a duchovní rozměr v těchto vysokých postech bohužel nachází. Proto také všechny překvapuje. Není to reklamní panák ani panák obstoupený reklamními agenturami, nýbrž charismatický a plně-ve smyslu toho slova- kristovský člověk.
J89a10r69d41a 70C43h54o67v26a69n53e82c
Zásadním dějinným problémem je to, že komunisté se již od Marxe postavili vědomě a úmyslně proti křesťanství.
Kdyby komunisté nepronásledovali křesťany (s jejich vražděním začali už za první své vlády v době Pařížské komuny), ale hledali styčné body svého účením s křesťanstvím a na tom postavili politiku soužití a účelové spolupráce ve styčných oblastech, mohli tu ještě vládnout. A jejich vláda by nebyla tak nelidská a byla by ku prospěchu lidí.
J96a69r37o68s96l16a37v 25P15O24L79Á91K
Marx se postavil proti křesťanství na základě své zkušenosti ve světě, v němž žil. Patrně ani nemohl jinak. Já se proti křesťanství nestavím, ale rozhodně se necítím být kompetentní k tomu, abych Marxe kvůli tomu soudil. Konec konců křesťanství prošlo, mimo jiné i díky dialogu s marxismem, mnoha proměnami a kdybych žil v Marxově době, možná bych i já byl vášnivým kritikem křesťanství.
Nemám ve zvyku, pokud jde o dějiny, řešit nějaké co by kdyby, nicméně soudím, že budoucnost je otevřená a že dialog marxismu a křesťanství může být pro obě strany i pro společnost přínosný a konstruktivní.
J58i40ř21í 20S10v52o46b78o17d30a
Velmi zajímavý článek. Myslím si ale, že text je založen na některých chybných východiscích.
Podle marxismu je cílovým stavem společnosti komunismus, tedy beztřídní spravedlivá společnost. Komunismu však předchází fáze socialistické společnosti, která může vzniknout pouze jediným způsobem – "nezbytným revolučním násilím", při kterém organizovaná dělnická třída změní společenský řád. Lepší společnost má tedy vzniknout na podkladě "revolučního násilí" a "diktatury proletariátu".
V samém závěru článku píšete: "Ano, vím, že praktické pokusy o realizaci marxismu dopadly leckdy dost příšerně, ale totéž platí i o křesťanství, takže nechte na hlavě."
Podle marxismu je dokonalou společností komunismus a mohou ji uskutečnit lidé. Zpočátku nezbytným násilím, později výchovou, která způsobí, že lidé absorbují hodnoty, na nichž je komunistická společnost založena. Jak napsal čtenář níže – očekává se, že se pak lidé stanou svatými.
Podle křesťanství je dokonalou společností Boží Království a nemůže ji uskutečnit žádný člověk, pouze Bůh. Boží království vstupuje do tohoto světa pouze tehdy, že zde uskutečňujeme to, co je jeho náplní – láska, přátelství, odpuštění… Starý i Nový zákon Bible se však shodují v jednom – žádný člověk není dobrý. Vůbec žádný. Člověk není schopen žádným způsobem vytvořit spravedlivou společnost. Bible dokonce jasně říká, že lidská společnost nevyhnutelně dospěje do stavu šílené války, která zcela zničí zemi (Zemi). A právě v okamžiku, kdy i lidé s největší vírou začnou tuto víru ztrácet, zasáhne Bůh. Křesťan se musí snažit o příchod Božího království, ale výhradně u sebe – ne měnit okolí, ale měnit sebe.
Křesťané, kteří hodlali "realizovat Boží království" jakýmkoli politickým způsobem, tedy nerespektovali křesťanské hodnoty, vlastně je popírali. Naopak marxisté, kteří se pokusili realizovat marxismus, vycházeli z hodnot marxismu, jejichž součástí je "nezbytné násilí". Pokud tyto pokusy dopadly příšerně, dopadly příšerně v souladu s "nezbytným násilím".
J54a49r69o61s94l68a13v 81P65O32L95Á21K
Revoluční násilí je záležitostí objektivních procesů, nikoli něčího přání. Marx výslovně uvádí, že revoluce a diktatura proletariátu může proběhnout i pokojnou cestou. Pakliže ale frustrace obyvatel dosáhne určité kritické míry a současně je přítomna silná represe ze strany mocenských elit, je násilí nevyhnutelné. Ne proto, že by si to Marx nebo kdokoli jiný přál, ale proto, že je to objektivně nevyhnutelné. Například k pádu feudalismu došlo jinak ve Francii a jinak v Británii. Marx násilnou revoluci nehlásá, Marx ji konstatuje jako v určitých situacích nevyhnutelnou. To je rozdíl.
Marx, podobně jako křesťanství, nepočítá s tím, že jsou lidé dobří, Marx uvažuje úplně jiným způsobem.
J75a43r48o45m35í11r 93P14e25t75ř29í76k
Zajímavý článek, úvahy i diskuse.
Karma.
M97i44c21h67a21l 32S58e56d95m46í64k
"Marx se zamyslel nad tím, jak svět, jehož byl součástí, skutečně funguje, ne nad tím, jak by byl krásný, kdyby byli všichni svatí."
Idea komunismu je ale nerealistická v tom, že komunismus by mohl fungovat jen se svatými lidmi - v tomto ohledu se Marx rozplýval nad tím, jak by byl svět krásný, kdyby byli všichni svatí. Související Marxův úlet od reality byla teze, že zlo v člověku je důsledek společenského řádu a v komunismu zmizí, a že tohoto ideálního stavu lze dosáhnout násilím. To jsou problematické věci v základech a ne jen v nešťastných realizacích.
Praxe ukazuje, že komunistická idea může fungovat v lokálních komunitách na bázi dobrovolnosti, i když ne ideálně. Na celespolečenskou aplikaci platí Werichovo: Největším neštěstím pro chlapa je chtít spasit svět z pozice síly.
Křesťané si nechali téma chudých ukrást díky své praktické nečinnosti na tomto poli. Pokud se někde lokálně církvi povedlo téma chudoby uchopit a přispět k řešení, komunisté tam měli minimální vliv. Sociální encykliky přišly příliš pozdě po Komunistickém manifestu a Kapitálu. Mimochodem německý biskup Reinhard Marx napsal knihu o sociální problematice s provokativním názvem Das Kapital.
J77i70ř63í 26Ř44e83z13n15í78k
Jenom taková zlomyslná poznámka. Právě Engels předpokládal pro komunismus existenci lokálních komun.
R29o92b78e63r47t 68H24o91r98á30č45e98k
Pokud marxismus hlásá danou budoucnost a svobodu pouze v poznání nutného, pak zde není prostor pro ohledy na chudé. Marx objevil dějinnou zákonitost, která nastane, normativní hledisko v tom nehraje roli. Marx pokládal chudé spíše za nositele změn než za cíl snažení, jeho buržoazní způsob života a praktické chování k chudým ne ukazovaly na.sociální cítění.
J29i60ř47í 90Ř88e36z91n92í27k
Není pravdou, že Marx nepovažoval dějiny za otevřenou záležitost, pouze vsadil na komunismus. Ale žádná dějinná zákonitost nastolení komunismu neexistuje.
K72a79r45e75l 53C71h13r55a87s90t72i70n45a
Ano, jenže všichni zastánci chudoby časem selhali. Křesťané se pokoušejí o nápravu, ale bude to pořádný oříšek. Komunisté také leccos pochopili, jenže bez násilí svůj systém nedokáží udržet. Tak co teď, když svoboda je tak zásadní hodnota?
J55i23ř43í 87Ř92e95z21n45í21k
Kromě tématu chudoby, ještě lépe sociálního vyloučení (odcizení) převzali marxisté z křesťanství, konkrétně od Tomáše Akvinského, jednu přímo revoluční tézi, a sice, že právo na existenci má přednost před právem nad vlastnictví. Hezky to bylo ukázáno v jednom americkém filmu, kdy naprosto promrzlí hrdinové filmu ve sněhové vánici se vloupají do chaty, kde se zahřejí, osuší a nají se, čímž si zachrání své životy. Ano, i Hollywood nás učí být revolucionáři.
Tuto ideu pak rozvíjí Marx ve svém díle, když neustále zdůrazńuje, že buržoazie má monopol na vlastnictví výrobních prostředků, což vede neustále znovu a znovu k situacím, že proletariát je vháněn do stavu, neslučitelným s životem.
J25a14r43m20i94l61a 85H30o42r42á61k58o82v22á
Dobré ráno, skoro ráno:-) ! Se zaujetím jsem si přečetla Váš text. S dovolením bych k němu měla pár dopňujících otázek, na které mi ale odpovídat nemusíte. Jsou i pro mě výzvou k hledání.
Jenom ještě poznámka: Brala bych tu papežovu poznámku s laskavým nadhledem. I to by byl možná druh svobody a chudoby.
Teď ty otázky:
Co je to Boží království?
Kde leží smysl člověka a lidské bídy? A jak souvisí s Božím královstvím.
Myslím si, že základem Ježíšovy zvěsti je "proměňování" , to je i podstata mše. Např. chudoby v bohatství... apod. A jakou roli hrálo a hraje vyslání učedníků, aby zvěstovali .- přinášeli Boží království, tedy aby i uzdravovali? Tedy týkají se toho i nemoce? apod. Váš článek je inspirativní a asi se budu dál ptát. Možná ještě napíšu. Pěkný den. j.h.kam
J89a31r68o36s55l94a30v 45P45O37L36Á73K
Děkuji za podnětné otázky. Odpovídat na ně mohu ale jen sám za sebe v tom smyslu, jak jim subjektivně a ve svém nitru rozumím, nikoli ve smyslu té či oné uznávané teologie (je snazší odpovídat na otázky týkající se marxismu, protože ten není tak vázaný na subjekt a nevyžaduje žádné velké interpretační úsilí):
Boží království chápu v prvé řadě jako stav duše. Jako věčnost přítomnou tady a teď každému, kdo se zřekne partikulárních věcí a ve prospěch čisté lásky. Je to stav milosti podobný tomu, čemu východní nauky říkají samádhi či satori, ale je to trochu jinak "zabarvené". Je neustále zde, doslova na dosah, a přesto se někdy zdá být příliš daleko. Pokud jej člověk dosáhne, dosáhne věčnosti, a to bez ohledu na to, že z hlediska pozemského času v něm nemůže setrvat dlouho. To je moje osobní zkušenost. Čeká nás v budoucnu Boží království v plnosti? Nevím. Z hlediska křesťanského učení ano, rád bych tomu věřil, ale poctivá odpověď zní prostě "nevím". Nebylo mi dáno.
Smysl člověka a bídy... to je moc těžká otázka. V zásadě si myslím, že leží v překoná(vá)ní, transcendování biologického i sociálního determinismu. Tedy v ne-přirozenosti. V konání doba pro dobro samo, ve vytváření krásy pro krásu samu, ve vzdání se světa pro myšlenku, která jej přesahuje. Tak se dotýkáme Božího království. V tomto smyslu je překážkou jak bída, tak bohatství, protože obojí člověka poutá k tomuto světu. Je těžké překonávat biologický determinismus, když hladovíte, je těžké překonávat sociální determinismus, když patříte k vládnoucí třídě atd. Proto "chléb náš vezdejší" je to, co je tak akorát. Může spravedlivější společnost umožnit větší míru takové transcendence? Myslím, že ano, proto jsem komunista, ale úplně jist si tím nejsem. Beze všeho připouštím, že se mohu mýlit.
---
Další odpovědi budou následovat v novém komentáři.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot