Děkujeme za pochopení.
P81a90v42e90l 70Č15e34r51n46ý
A tak se mi sem vloudila otázka, proč my vlastně potřebujeme Boha
P52a56v92e61l 39Č86e79r36n31ý
Nejsem věřící v žádném organizovaném duchu. Bůh-Stvořitel...je pro mě imaginární záležitost ale pokud bych sám trval na definici, tak jen prostě řeknu: „Bůh je TO, co drží celičký vesmír pohromadě a v pohybu.“ A s touhle definicí jsem fakt spokojen.
P54a23v55e29l 32K55u67r85a26l
Měl bych poznámku... "smyslem lidské existence je bla bla" (to je u toho marxe ale stejný problém najdete u všeho) tento v principu netestovatelný axiom jaksi předurčuje celou následující stavbu...
Přesto nevidím jediný důvod proč předpokládat že je splněn... nutno ovšem podotkout že pokud uznám že žádný smysl neexistuje ztratí veškeré úvahy o božstvu které něco s nějakým účelem vytvořilo smysl... protože samotný účel neexistuje.
J24a47r49o57s80l80a73v 86P29O67L41Á23K
Ano, je zcela oprávněné jakýkoli smysl existence z úvah zcela vypustit. Ale pokud s ním operovat chceme, je třeba tak činit na solidní úrovni, jak to dělal třeba Kant.
J91a46n 73R47ý23z22n71a22r
Bůh přesahující naše smysly /tedy Bůh transcendentní/ je skutečně spekulací. Ale mám za to, že úroveň sebepoznání mnoha jednotlivců současné společnosti plně umožňuje přijmout budhistický pohled na člověka, který má šest smyslů.
...
Pokud přijmeme vědomí, mysl jako šestý smysl pak se zásadní smysl transcendentního Boha změní. To co bylo dříve zavrhováno jako transcendentní spekulace se stane dostupným a tedy netranscendentním.
...
Zásadně tedy záleží na konceptu a na tom, jak se budeme dívat na člověka.
J59a71r89o82s75l32a19v 66P21O21L50Á35K
Otázka zní, zda koncept vědomí jako smyslu přijmout, respektive zda dává dobrý smysl. Budu o tom přemýšlet, ale něco mi na tom nesedí.
J88a72n 40Š31v13a98d21l79e64n98k60a
Autor mě zklamal. Jako filozof je brilantní, jako komunista je demagog. Navíc jsem si všiml, že se uchyluje i k manipulacím, aby relativizoval komunistické zločiny. Jako když napsal, že za zložiny komunistické zrůdy Pol Pota v podstatě mohou USA, neboť ho dle autora v počátcích jeho vlády podporovaly (dle mě to ovšem není pravda).
J68a89n 48R62ý76z81n81a18r
K problematice transcendence: wikipedie říká:V teologii a ve filosofii může transcendence znamenat všechno to, co přesahuje smyslovou skutečnost.
...
Budhistická psychologie popisuje šest smyslů. Pět fyzických plus šestý - vědomí, mysl. Dá se říci, že empirik Jung je na téže lodi - v oblasti psyché je reálné vše co se projevuje a působí.
...
Co pak s transcendncí?
J43a94r73o66s51l56a65v 80P57O70L17Á75K
To, co říká Jung, chápu v případě daného tématu jako onoho "Boha pro mě." Jinak - možná to nevíte, ale Jung byl kantovec a Kantovu Kritiku čistého rozumu měl velmi důkladně nastudovanou.
J17a26n 15R34ý28z16n51a43r
A navíc - křesťanská idea osobního Boha vše naprosto deformuje. Takže jak chcete diskutovat o existenci nějakého pojmu, když není tento pojem specifikován?
...
Navíc s křesťany tato diskuse naprosto nelze vést. Podle jejich nauky je Bůh pro nás lidi nepoznatelný - co do vlastností. Ale jejich nauka jako jediná tyto nepoznatelné Boží vlastnosti neomylně popisuje.
To je jako házení perel sviním.
J23a10n 91Š56v59a21d31l92e37n69k42a
A Halík a Grygar, na to nezapomeňte.
J39a24n 15R87ý74z47n28a63r
Vážený kolego Jaroslave !
Kant stojí na Descartově : Myslím, tedy jsem. Budhisté tomuto postoji říkají identifikace s racionálním procesem myšlení a považují jej za degradaci lidství. Tato západní degradace lidství plyne z šílené křesťanské ideje Boha Otce racionálního.
...
"Myslím, tedy jsem" je čistě "mužský" přístup ignorující ženský protipól - cítím a vnímám bez hodnocení a tedy jsem.
...
Pojem Bůh je šílený maglajz. Křesťanský pseudo Bůh je prý čistě racionální - jak se dočtete ve všech křesťanských teologiích. Toto pojetí pseudo Boha naprosto ignoruje intuitivní složku lidské bytosti. S intuitivní složkou lidské bytosti plně počítá Bůh židovský a Bůh muslimský. Pokud nedojde k tomuto vyjasnění je každá další diskuse o Bohu naprosto nesmyslná. ... V křesťanském prostředí je nejprve nutno prosadit zkušenost, že člověk má jak racionální tak intuitivní složku osobnosti a teprve jejich sjednocením vzniká intelekt. Jelikož dle tóry jsme Božím obrazem, tak u Boha tomu musí být stejně. ... Jak chcete smysluplně diskutovat o Bohu s křesťany a v křesťansko-leninském prostředí, které dodnes neuznává existenci NEVĚDOMÍPane Polák jak jste na tom vy osobně s Jungem a nevědomí?
J18a57r33o53s51l83a23v 43P70O39L47Á93K
Mám takový nepříjemný pocit, že jste si z Jungovy analytické psychologie udělal nějaké vlastní náboženství a cítíte se být jeho kazatelem. Ale Jung byl empirik, sám opakovaně zdůrazňuje, že jeho závěry jsou zobecněním jeho pozorování. Nevědomí není modla, nevědomí je užitečný koncept, který nám umožňuje dobře porozumět jevům, které by se bez něj daly interpretovat špatně nebo vůbec.
Já jsem do značné míry jungovec, pracuji s jeho interpretacemi i s pojmem nevědomí a kolektivní nevědomí. Například zde:
http://jaroslavpolak.blog.idnes.cz/c/251159/Pred-katastrofou.html
Jen jej jaksi nevnímám jako autora svatých písem, stejně jako autora svatých písem nevnímám Marxe atd.
J43i13ř26í 16S40v34o72b52o87d38a
Já už jsemse k Vašemu článku vyjádřil přímo na Vašich osobních stránkách, a protožebych se nerad opakoval, zkusím trochu jiný pohled na věc.
Z toho Vašehotextu totiž není zcela zřejmé, co pro VÁS OSOBNĚ Bůh vlastně znamená. Naprostochápu, že v souvislosti s existencí Boha odmítáte pojem „věřit v Boha“-dejme tomu v duchu přívětivých myšlenek J. A. Haidlera. Ale co když je tojenom Vaše póza?
Zkuste na chvíli zapomenout na filozofické pojmy.. Nejzbožnějšílidé často žádné vzdělání neměli a přesto prožili naplněný život – i když se odehráljen mezi polem, dvorkem a světnicí. Bůh, který je poznatelný jenprostřednictvím bádání a ponořování do hlubin filozofie, tedy jakýsi Bůh pro „duchovníelity“, nemá žádný smysl – to je jen zbožné přání těch, kterým přináší blahopomyšlení, že mají v hlavně něco víc, než hromadu bílkovin, což jim (podlenich) umožňuje lepší spojení s Bohem. Bůh, který si stvoří vesmír a pakněkde „sedí“ a čeká, co z toho bude, je taktéž zcela k ničemu. Smysl mápouze takový Bůh, který nejenže stvořil vesmír, život a člověka, ale také sámje vesmírem, životem i člověkem – Bůh, pro něhož je život každého jednotlivéhočlověka stejně důležitý, jako celý vesmír, Bůh, který MILUJE smradlavéhobezdomovce stejně jako navoněného profesora. Bůh, který stvořil člověka kesvému obrazu, tedy jako svobodnou bytost nadanou schopností tvořit a milovat,Bůh, který podstoupí vše, co tyto bytosti – včetně smrti. Jen takový Bůh másmysl – Bůh, který je synonymem pro nejvyšší cit – lásku. Takový Bůh si dokážeohlídat knihu, která o něm svědčí, aniž by zároveň porušil svůj vlastní princip svobodnévolby. Pochopil jsem, že Bible pro Vás není důvěryhodným svědectvím o Bohu. Pakmusíte mít nějaké lepší svědectví. Snad ne své vlastní?
Dokážetenějakým jednoduchým a naprosto jasným způsobem vyjádřit svůj vztah k Bohu?
J46a14r20o74s19l22a27v 76P94O94L46Á82K
Vyjádřit jasně můj vztah k Bohu... Jak jasně vyjádřit z hloubi duše vyvěrající... pocit? vědomí? ... Sákryš, bratře, to jsou mystické stavy, jak je chcete jasně a jednoduše vyjádřit?! Bůh pro mě je to, co mě vede životem, co je spojeno s dobrou vůlí, láskou i vesmírným smutkem, hlubina i transcendence ... mimo běžné lidské kategorie... něco nesouměřitelného, proteovského, hluboce pravdivého a občas nelítostného. ... To, co je přítomno, když mi vyhrknou slzy dojetí, třeba na konci filmu Blade Runner ... ale i temná noc... Ne, nezlobte se, nedokážu jednoduchým a naprosto jasným způsobem vyjádřit svůj vztah k Bohu. Je to taková síla, že to prostě nejde.
M97a35r67t79i18n 23K35a71v53k90a
Za prvé) pokud se pojem existence netýká Boha, tak je zbytečné o Bohu hovořit a přemýšlet. Mimo jiné, ten co neexistuje se prorokům ukázal jako Jsem ten, kterým jsem.
Za druhé) Kant nic spolehlivě nevysvětlil. Kant se ve svých závěrech dostal do slepé uličky a rozhodl se dále existenci Boha nerozvíjet.
Zatím dodnes nepřekonatelným logickým (metafyzickým) důkazem existence Boha je pět logických důkazů Boží existence Tomáše Akvinského, viz Summa proti pohanům a Teologická summa.
Důvodem proč se Kant dostal do slepé uličky ve svých vývodech bylo ignorování metafyziky, která se dnes opět dostává do popředí. Po letech nelogické filozofie jako byl Hegel, či z novějších Martin Heidegger, kdy se z filozofie stala více dojmologie, než disciplína založená na logice
J18a72r36o97s98l56a49v 74P74O74L79Á35K
Naše filosofická východiska jsou natolik odlišná, že v rámci komentářů na blogu nedávají žádný prostor k diskusi. Filosoficky zaměřený čtenář prostě musí usoudit, zda dá přednost středověkým nebo novověkým filosofickým východiskům.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot