Jsem důležitější než diskutéři? Ovšemže ano!

Redakce iDnes zveřejnila další, velmi konstruktivní článek na téma změny pravidel diskusí, v němž se věnuje i relevantním kritickým připomínkám. Dočkal se, jak jinak!, nové vzedmuté vlny komentářového běsnění.

Protože jsem chytil jakousi virózu a musel s těžkým srdcem zavrhnout plánovanou návštěvu brněnského kina Art, v němž probíhá přehlídka palestinských filmů, rozhodl jsem se, že tou správnou nenáročnou zábavou na páteční večer bude sledování seriálu M.A.S.H., prokládané prohlížením diskuse pod zmíněným článkem a občasným komentováním reakcí na moje vyjádření souhlasu se stanoviskem, které redakce iDnes v článku prezentuje.

Byla mi mimo jiné položena otázka, zda si myslím, že jsem lepší a důležitější než diskutéři. Na to bylo možné odpovědět jen jediným způsobem: Ovšemže ano!

Tím samozřejmě nemyslím tvrzení, že bych byl důležitější ve všech kontextech mého a jejich bytí, ale jsem důležitější z pohledu zpravodajského portálu. To není žádný projev nějaké osobní pýchy – platí to o všech blogerech, pokud to, co píší, má hlavu a patu, a jsem dalek toho, abych se považoval za nějakého blogerského velikána.

Tedy: Blogeři jsou důležitější než diskutéři. Proč? Protože zdarma vytvářejí pro zpravodajský portál ucelený a smysluplný obsah! Až tak prosté to je.

Většina komentátorů v současné době ucelený a smysluplný obsah nevytváří; někteří napíší něco k věci, to nepopírám, ale stále je to jen poznámka k primárnímu textu, mnozí další jen vyjádří souhlas nebo nesouhlas doplněný sadou smajlíků, jiní pomocí oslího můstku přejdou k nějakému off topic tématu, další využijí poskytnutého prostoru k rasistickému výkřiku do tmy, jenž poté, co je smazán, poskytně příležitost ke kolektivnímu stěžování si na "cenzory" atd.

Diskutér z podstaty věci nemůže být důležitější než autor článků, protože autor článků se bez něj obejde, komentátor bez komentovaného článku však nikoli. Tak to prostě je. Přesto diskutér může být cenným spolutvůrcem obsahu, ale nikoli za stávajících podmínek. Jak?

Nyní lehce odbočím: Na můj komentář sdělující očividný fakt, že iDnes diskutérům nepatří a je tudíž zbytečné se rozhořčeně bouřit proti tomu, jaká pravidla si domácí pán nastaví, bylo celkem smysluplně namítnuto, že tato velká média tu více tu méně manipulují s názorem veřejnosti zveřejňováním jednostranných informací, a lidé by měli dostat prostor, aby „oficiální pohled“ zpochybnili, přičemž iDnes promazává i komentáře, které jsou slušné, ale nesouhlasné vůči redakci. To poslední nemohu potvrdit ani vyvrátit, nicméně jsem zde zveřejnil již dva články, které redakci iDnesu explicitně a ostře kritizují, a smazány mi nebyly.

Nicméně: Opravdu lze předpokládat, že validní argument proti názoru redakce (tedy žádné „palce dolů“, ale smysluplná kritika) utopený v komentářovém balastu lidé vůbec zaregistrují?

Už mnohokrát jsem slyšel či četl větu „Komentáře já nečtu, to je ztráta času.“ Komentáře ve skutečnosti čtou jen lidé zapojení do klábosení a pak samozřejmě, tu více, tu méně autor, textu... a to je skoro všechno. Občas někdo zabloudí. Z hlediska čtenosti jsou to někdy i desítky stran textu, který prakticky nikoho nezajímá.

Pokud by se však počet diskusních příspěvků snížíl třeba na desetinu dřívějšího počtu, a tyto příspěvky by nebyly jen urážky a výkřiky do tmy, je naděje, že budou zajímavé i pro nediskutujícího čtenáře (jichž je drtivá většina – jsou vidět na počítadle, ale ne v diskusích, proto si možná diskutéři myslí, že jsou pupkem mediálního světa). Současně bude pro redakci, i kdyby to chtěla udělat, mnohem problematičtější smazat korektně napsaný kritický komentář. Takže pokud jde o čtenářskou kontrolu relevantnosti publikovaných článků (nejen na blozích), zamýšlené opatření věci patrně prospěje a rozhodně jí neuškodí.

Závěrem bych rád poznamenal, že pochopitelně chápu z čeho pramení hysterie některých komentátorů, především těch se sklonem trollovat: Oni se samozřejmě mohou vykecávat na nějakém, k tomu účelu zřízeném, diskusním fóru, ale moc dobře vědí, že čtenáři svých výplodů bude jen jejich vlastní komunita, že jen málo autorů vůbec zaregistruje jejich existenci, že to po nich prostě nebude nikdo číst. Dokonce ani Patrik Banga ne! Jejich postavení se tak bude podobat setkání exhibicionistů uprostřed pustiny.

 

Addendum: Dostal jsem mailem komentář "Blogeři fungují jen proto, aby přitáhli čtenáře. Pro vydavatele novin jsou VŽDY důležitější čtenáři." Pokud náhodou máte na mysli něco podobného, uvědomte si, že ve svém článku říkám totéž. Pro vydavatele jsou klíčoví čtenáři a ty zajímají smysluplné texty, nikoli chaotické plkání v diskusích. Proto jsou blogeři důležitější než komentátoři, přičemž nejdůležitější jsou samozřejmě čtenáři, to bych ani na vteřinu nezpochybnil. Jenže prostě neplatí, že komentátoři=čtenářstvo. Diskutéři tvoří jen malý zlomek z čtenářstva. Kdyby tomu tak nebylo, jistě by redakce iDnes nezaváděla opatření proti nim.

***

Pokud jste nečetli, pak se tohoto tématu týká též můj článek 

Stanovisko k vykopnutí elektronické lůzy z iDnes

a také o něco starší text Konec diskuse.

 

Své připomínky, polemiku, podněty a náměty adresujte prosím na autorův e-mail kojot333@gmail.com

Autor: Jaroslav POLÁK | sobota 13.10.2012 13:32 | karma článku: 12,28 | přečteno: 843x
  • Další články autora

Jaroslav POLÁK

Horizonty událostí (skica)

6.4.2022 v 11:11 | Karma: 7,75

Jaroslav POLÁK

Její krásný oči (skica)

4.4.2022 v 21:58 | Karma: 13,27

Jaroslav POLÁK

Názorové bujení

9.2.2022 v 10:00 | Karma: 6,73

Jaroslav POLÁK

Kratochvilné vyprávění

7.2.2022 v 18:56 | Karma: 10,62