Jeffrey S. Rosenthal: Zasažen bleskem (recenze)

Přemýšleli jste někdy, zda letět letadlem ve chvíli, kdy byly noviny plné nedávné letecké katastrofy? Vsadili jste si někdy v loterii v očekávání mnohamilionového jackpotu? Užasli jste někdy nad tím, že jste potkali člověka, na kterého jste právě mysleli? Bojíte se, že budete zavražděni neznámým útočníkem?

Bojíte se, že budete zavražděni neznámým útočníkem? Pakliže některá z odpovědí zní ano, pak je kniha Zasažen bleskem kanadského statistika Jeffreyho Rosenthala pro vás tou pravou četbou.
Jedná se o knihu vydanou nakladatelstvím Academia v populárněvědné edici Galileo, z čehož plyne, že máme co do činění s publikací určenou široké veřejnosti a přitom publikací, která v žádném případě neslevuje z požadavku na odbornou fundovanost. Autor v ní zajímavou formou pojednává o náhodnosti a pravděpodobnosti v našich životech a o tom, jak se s ní vypořádat. Pohádková písnička sice říká, že "statistika nuda je, má však cenné údaje", ale v případě Rosenthalovy knihy se nudit určitě nebudete – autor jednotlivá témata pojímá čtivou a zábavnou formou doplněnou o četné příklady ze života, což mě osobně, přiznávám, místy poněkud otravovalo, neboť je místy na můj vkus až příliš "lidový". To ale nic nemění na skutečnosti, že pojednává o věcech zajímavých, jako je výpočet pravděpodobnosti v případě sázek v kasinu, o tom, co všechno je třeba vzít v potaz, podivujeme-li se nad nějakou zdánlivě nepravděpodobnou shodou okolností, o předvolebních průzkumech, o mechanismu, jak fungují studie zjišťující účinnost nových léků – a jak bývají farmaceutickými firmami obcházeny a – což je nejdůležitější – jak ve svém životě správně aplikovat pravděpodobnostní hledisko.
Za sebe musím říci, že jsem se v knize nedozvěděl nic převratně nového, ale bylo příjemné si známé skutečnosti zopakovat či se na ně podívat z jiného hlediska. Co dodat? K četbě knihy nebudete potřebovat žádné předběžné matematické znalosti (snad kromě těch ze základní školy) a budete mít o čem přemýšlet. Možná přijdete o pár iluzí, ale to není nikdy na škodu.
ROSENTHAL, J., S. Zasažen bleskem: Podivuhodný svět pravděpodobností. Praha: Academia, 2008. 296 stran.

Pakliže některá z odpovědí zní ano, pak je kniha Zasažen bleskem - Podivuhodný svět pravděpodobností kanadského statistika Jeffreyho Rosenthala pro vás tou pravou četbou.

Jedná se o knihu vydanou nakladatelstvím Academia v populárněvědné edici Galileo, z čehož plyne, že máme co do činění s publikací určenou široké veřejnosti a přitom publikací, která v žádném případě neslevuje z požadavku na odbornou fundovanost. Autor v ní zajímavou formou pojednává o náhodnosti a pravděpodobnosti v našich životech a o tom, jak se s ní vypořádat.

Pohádková písnička sice říká, že "statistika nuda je, má však cenné údaje", ale v případě Rosenthalovy knihy se čtenář nudit určitě nebude – autor jednotlivá témata pojímá čtivou a zábavnou formou doplněnou o četné příklady ze života, což mě osobně, přiznávám, místy poněkud otravovalo, neboť je někdy na můj vkus až příliš "lidový". To ale nic nemění na skutečnosti, že pojednává o věcech zajímavých, jako je výpočet pravděpodobnosti v případě sázek v kasinu, o tom, co všechno je třeba vzít v potaz, podivujeme-li se nad nějakou zdánlivě nepravděpodobnou shodou okolností, o předvolebních průzkumech, o mechanismu, jak fungují studie zjišťující účinnost nových léků – a jak bývají farmaceutickými firmami obcházeny a – což je nejdůležitější – jak ve svém životě správně aplikovat pravděpodobnostní hledisko.

Za sebe musím říci, že jsem se v knize nedozvěděl nic převratně nového, ale bylo příjemné si známé skutečnosti zopakovat, či se na ně podívat z jiného hlediska. Co dodat? K četbě knihy není zapotřebí nějakých předběžných matematické znalostí (snad kromě těch ze základní školy) a její téma je natolik důležité, že by měla být čtena jako povinná četba na středních školách v rámci předmětu "kritické myšlení". Aha, teď koukám, že kritické myšlení se na středních školách pořád ještě neučí. Chyba, velká chyba! ;-)

Ukázka: "Všichni jsme v televizi sledovali vyprávění slavných hudebníků a herců o tom, jak pocházejí ze skromných poměrů a jak se léta zadarmo snažili prosadit, než byli objeveni a zbohatli. Mnozí začínající umělci z takových historek čerpají odvahu k tomu, aby věnovali veškerou energii svému řemeslu s očekáváním stejného úspěchu. Ve skutečnosti však desítky tisíc lidí touží stát se rockovými hvězdami a nikdy se jim to nepodaří. Televize se vyptává jen těch několika málo, kteří opravdu uspěli. Uskutečněné rozhovory jsou vychýleným výběrem z hudebníků snažících se prosadit a poskytují velmi zavádějící obraz." (s. 118-119.)

Autor: Jaroslav POLÁK | úterý 17.4.2012 20:37 | karma článku: 7,79 | přečteno: 813x