- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
AP, převzato z iDnes
Tak například poslední zpráva. Papež rozdával věřícím „lék na srdce“ s názvem „Misericordin“, přičemž v balíčku byl růženec. To je nápadité, vtipné a chytlavé, je to prostě pěkná ukázka profesionálního marketingu. Je to tak dobře udělané, že si nemohu nepoložit otázku, zda to vymyslel František nebo nějaká najatá a dobře zaplacená reklamní agentura. A další otázka, k níž mě to navedlo: Vymyslel samotného papeže Františka kardinál Jorge Mario Bergoglio nebo nějaká dobře zaplacená reklamní agentura?
František je totiž fakt neskutečně dokonalý. Všechny ty jeho bezprostřední telefonáty obyčejným lidem, o nichž se pak píše na titulních stranách, jeho cesty autobusem místo „papamobilu“, jeho výroky o homosexuálech (které mimochodem nejsou vůbec revoluční, protože tvrzení, že nepraktikovaná homosexualita není hřích, je zcela v souladu i s konzervativním katolicismem – a nic víc František neřekl), výroky o ateistech (které trochu revoluční možná jsou), důraz na otázku sociální a apel na chudobu Církve, mytí nohou vězňům...
Je František skutečný, nebo je simulakrum jako třeba náš „kníže, co má k lidu blíže“? Nu, myslím, že je přeci jen o něco méně simulakrem než „Karel“, protože se nezrodil až na konkláve nebo krátce před tím, ale má za sebou celkem dobře mapovatelnou kariéru velmi vzdělaného a inteligentního muže s názory ve smyslu, řekněme, „mírného pokroku v mezích zákona“. Rozhodně nebyl žádným revolucionářem; nebyl, na rozdíl od svého učitele Lucia Gery, stoupencem teologie osvobození, nicméně z ní jistě mohl načerpat důraz na sociální otázku.
Lze předpokládat, že výše popsané mediálně úspěšné konání není v zásadním rozporu s jeho osobností a názory, nicméně si opravdu nejsem jist, zda má v jeho zvolení prsty Duch svatý nebo spíše tým marketingových poradců té či oné vatikánské zájmové skupiny, jíž se podařilo „vyštípat“ nepopulárního „Papa Ratziho“. V případě, že uvažujeme o nejstarší souvisle fungující korporaci na světě, nemůžeme si otázky tohoto typu, především otázku Cui bono?, neklást.
Opravdu bych rád věřil, že František je dobrý člověk, jemuž jde o zlepšení života lidí a o zlidštění katolické církve, ale prostě poznám kvalitní marketing, když jej vidím, a také mi v hlavě znějí Ježíšova slova: „Varujte se konat skutky spravedlnosti před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte odměnu u svého Otce v nebesích. Když prokazuješ dobrodiní, nechtěj budit pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty prokazuješ dobrodiní, ať neví tvá levice, co činí pravice, aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.“ (Matouš 6:1-4)
Je zde něco, nač v případě papeže Františka čekám, a to jsou skutečné činy. Prokazatelné úsilí o změny jako tomu bylo v případě papeže Jana XXIII., který svými myšlenkami a iniciováním Druhého vatikánského koncilu skutečně Římskokatolickou církev v té době proměnil, byť méně, než si sám přál. Při vší úctě zatím v případě papeže Františka vidím jen gesta. A dodávám, že se rád nechám příjemně překvapit, protože Římskokatolická církev stále výrazně ovlivňuje životy velkého množství lidí a cokoli, co povede k jejich lepšímu životu, uvítám, ať už změna přijde z kterékoli strany.
Další články autora |
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...