Pivo do škol: Na cestě je Ozzákovo dětské pivo

 Lobistům se už podařilo prosadit leccos - výrobce nápojových krabic proloboval na spousty let akci "Školní mléko". Ta spočívala v tom, že stát připlácel výrobcům 4 až 5 korun na čtvrtlitrovou krabičku plnotučného slazeného mléka. Asi neuhodnete kolik byla cena krabičky - ano 4 až 5 korun. Akce měla jistě příjemný efekt pro mlékárny a školní lékaře. Mléčný tuk je pro choroby srdce a cév jednoznačně nejnebezpečnější - navíc spolu s cukrem v ochuceném mléku byl výtečnou podporou rostoucí dětské obezity. 

 

Další populární akcí byl "Internet do škol". Internet a počítačová gramotnost do školy patří. Mnohonásobně předražené počítače a připojení sloužilo k rozkradení peněz, které by bez oné akce mohly onu počítačovou gramotnost podpořit s daleko větším efektem.

Stojí za zmínku, že současná internetizace má obrovsky negativní vliv na schopnost dětí číst delší texty a na schopnost posuzovat informace v souvislostech.

Je to proto, že v drtivé většině jsou Informace na internetu zkratkovité - heslovité a převažuje tu samozřejmě jednoduchý líbivý bulvár.

 

Bez větší pozornosti se do škol nastěhovaly také limonádové firmy - tedy limonádové v úvozovkách  - kolové nápoje s citronovou limonádou nebo malinovkou z našeho dětství nemají nic společného. Ve školách se bez problémů množí automaty na kolu. Kolové nápoje jsou plné cukru a kofeinu. Krom velkého přínosu pro choroby srdce a cév, obezitu a kazivost zubů mají nezanedbatelný vliv i na hyperaktivitu dětí. 

Myslím, že nadešel čas návratu ke kořenům. Aby děti četly opravdové papírové knihy a naučily se pít čistou vodu. A začaly zase odmala pít pivo.

Ještě před dvěmi sty se ve středo a severoevropských rodinách snídalo ohřáté pivo a pilo horké pivo s medem nebo smetanou. Jan Amos Komenský napsal, v kapitole "Kterakž mládež v zdraví svém šetřena a cvičena býti má": "Poodrostou-li od mléka, zůstávati však sluší při věcech podobných mírně temperovaných, chlebu, máslu, kaši nějaké, vodě a pivu: tím porostou jako byliny při tekutých vodách.". 

V Británii ještě v minulém století se vařilo pro děti speciální školní pivo. A v Japonsku se dětské pivo vaří a prodává dodnes.

Laik bude žasnout - a člověk bez schopnosti uvažovat v souvislostech bude dokonce protestovat. Propagovat alkohol? U dětí to přece není možné.

Je to nejen možné, ale je to správné a to nejlepší pro naše děti.

1) Pivo bez alkoholu je tím nezdravějším, co dítě může dostat - obsahuje přes 2000 zdraví prospěšných látek, včetně minerálů a stopových prvků ve formě, které tělo umí využít. Např. využitelný vápník na rozdíl od mléka, které podle posledních zjištění naopak způsobuje vyplavování vápníku z těla a mléčný tuk navíc spolus cholesterolem a mléčným vápníkem zacementovává cévní stěny.

2) Dětské šampaňské nikomu nevadí - víno je přitom daleko nebezpečnější alkohol než pivo. Škodlivé je přitom i samotné dětské šampaňské - obsahuje barviva, konzervanty, cukry anebo umělá sladidla, což je vše prokazatelně zdraví  neprospěšné.

3) Alkohol zabije řádově desítky lidí ročně - a není to pivo, co zabíjí. Alkoholik je člověk s dědičnou dispozicí k závislosti.

Mléko, bílá mouka a cukry zabijí asi 70 procent populace v civilizovaných zemích. 

4) Alkohol ovšem způsobuje v mnoha rodinách sociální problémy. Tady je ale důležitá výchova. Lidstvo alkohol zná a užívá co je lidstvem. Njevětší škody alkohol působí na ta etnika, která nemají s alkoholem historickou zkušenost.Alkohol decimoval indiány - ano ale jen severoamerické kočovné kmeny. Indiáni ze zemědělských civilizací - Aztékové, Mochikové nebo Inkové s pitím problém nemají a neměli - protože alkohol k jejich civilizci patřil odpradávna a uměl jeho užívání kontrolovat. Asi také hlavně prot,o že uměli pití piva (kukuřičného octli nebo čiči) dát smysl. 

Na každé škole by se proto mělo učit společenské pití - umění pít alkohol s vědomím jeho potenciální nebezpečnosti i jeho velkého přínosu zdraví, kultuře, sociálním vazbám.

Všichni víme, že automobil umí škodít víc než alkohol  - a prokazatelně statisticky škodí víc. Přesto ho nikdo nezakáže. Nikdo neposadí dítě za volant, ale bezesporu je prozíravé děti odmala učit bezpečnosti silničního provozu a připravovat je na to, že jednou budou samy automobil řídit. 

Stejně tak jednou budou pít pivo, případně alkohol. I na to je musíme připravit. Musí vědět, že alkohol může škodit. Ale taky, že třeba dvě piva denně znamenají o sedmdesát procent snížené riziko kardiovaskulárních onemocnění. A že pravděpodobnost, že někdo z jejich třídy umře na alkohol je prakticky nulová. Ale, že na důsledky nadměrného jídla a pití limonád a mléka jich umřou tři čtvrtiny.

 

Je to demagogie? Je to statistika. 

K výše uvedenému ještě komerční dovětek:

Minulý týden mě Martin Dejdar oznámil: "Budeme vařit "Dětské pivo". Děti milujou Ozzáka, tak ať taky něco od Ozzáka maj". To bylo moudré - A navíc je jasné, že Ozzák a Večerníček musí přece nejlépe vědět, co dětem z ječmene navařit.

Objednali jsme u firmy Pivo Praha zkušební vzorky - tento týden už jsou hotové. Pivo bude mít nula procent alkoholu (na rozdíl od standardních nealkopiv, které mají až 0,6 procent alkoholu).

Pivo bude bez konzervanů, barviv a umělých sladidel nebo cukru. Bude to nápoj splňující nejpřísnější kritéria zdravé výživy. Ať zkusí někdo reptat. Pošlem na něj Upíra - a to už není žádná sranda - co ho znám, vaří jenom z vody.

 

 

Autor: Jaroslav Novák | středa 27.5.2009 14:26 | karma článku: 36,70 | přečteno: 7848x