- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vznikl „náš“ vesmír velkým třeskem, nebo božím slovem? Tedy samovolně nebo zásahem nějaké inteligence? Vznikl život tím, že se z neživé hmoty ne zcela vyjasněným procesem stala hmota živá, nebo stvořením, tedy opět z vůle nějaké (boží) inteligence? Tak o těchto otázkách prý vedou kreacionisté, čili stoupenci inteligentního plánu a evolucionisté, totiž zastánci dlouhodobých samovolných procesů, spory. Jistě, ale jen proto, že kreacionisté i evolucionisté jsou laici. A pro amatéry jsou obě interpretace vzniku vesmíru i života natolik fantastické, nepochopitelné a nesrozumitelné, že ani jedna strana nemůže předložit jasný argument, kterým by dokázala svou pravdu.
Vedle toho je ale církev (katolická, případně různé protestantské), o kterou se právě opírají kreacionisté, a ta žádné spory nevede. Církev má jasno a svá autoritativní dogmata. A pak je tu věda, a ani ta se nedohaduje s žádnými kreacionisty. Věda postupuje jinak. Odpovídá na otázky, které dovede vysvětlit a dokázat, co objasnit neumí, nechává otevřené pro další výzkum, jenž probíhá neustále. A věda je „zbraní“ evolucionistů.
Nedávno jsem zde na blogu idnes.cz diskutoval pod textem „Kreacionismus mladé země“ Karla Tejkala (http://kareltejkal.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=532816) a podpořil autora v jeho kritice kreacionismu, neboť jsem evolucionista, tedy zejména. Jiný diskutér mi odpověděl: „Pokud budeme dětem předávat informace (jako jediné pravdivé), že život vznikl náhodně, bez zásahu inteligence, na Zemi, kde byl v počátcích pouze regolit, vybuchovaly vulkány – a pak postupně se život začal vyvíjet (přes jednobuněčné organismy atd.)..., tak to rovněž není správné. Nejde o vědecky potvrzenou hypotézu. Navíc to může vést k problémům.“ (Regolit je vrstva nezpevněného, různorodého horninového materiálu, co pokrývá celistvé podloží. – pozn.)
Nechci se hádat o tom, jestli je či není vznik života evoluční cestou vědecky nepotvrzená hypotéza. V současnosti „existuje velké množství nejrůznějších představ o vzniku života, otázka však zatím nebyla jednoznačně vyřešena“, jak píše Wikipedie. Jistě si i vědci o tom tvoří představy a hypotézy, ale to, co předkládají, jsou výsledky jejich výzkumů a zjištění. A co ostatně svědčí o stvoření života zásahem jakési inteligence? Jen neschopnost člověka přijmout, že by život ve své nesmírné složitosti, členitosti a rozmanitosti forem, v tom, jak je každý organismus úžasně a jaksi „promyšleně“ uspořádán a přizpůsoben prostředí, jak dokonale fungují ekosystémy, mohl vzniknout vlastně náhodou a systémem pokus-omyl. To je tak fantastické a neuvěřitelné, a proto se představa, že to někdo (bůh) tak zařídil, jeví jakoby přijatelnější.
V otázkách vzniku života jsme na tom jako malé dítě, když se ptá rodičů, jak přišlo na svět a spokojí se s vysvětlením, že z maminčina bříška. Odpověď na další logickou otázku, jak se do bříška dostalo, je složitější, ale do určitého věku mu stačí, že následkem toho, že se maminka a tatínek mají rádi. Objasňovat však předškolním dětem detailně celý ten proces je zbytečné, neboť by ho ještě nepochopily.
A co tohle? „Podle současného vědeckého poznání ke vzniku života na Zemi došlo na počátku eoarchaika, zhruba před 4100–3800 miliony let. Také se předpokládá, že život mohl vzniknout několikrát a následně být opakovaně zcela zničen, než došel úspěchu. Každopádně podle analýz DNA a RNA mají všechny současné organismy jednoho společného předka (Poslední univerzální společný předek – LUCA – Last Universal Common Ancestor). Znamená to, že dnešní organismy nepocházejí z forem, vzniklých náhodně na více místech. Poslední společný předek byl však již dobře vyvinutou buňkou, nejedná se tedy o první organismus, ale o jeho nejúspěšnějšího potomka." Chápete to dobře? Prosím o upřímnou odpověď. A to je jen malá a zřejmě ta nejsrozumitelnější výseč z výsledků vědeckého bádání.
A teď, jaké informace předávat dětem jako „jediné pravdivé“. Nejsou žádné jediné pravdivé informace. Nejsou ani dvě pravdy (alternativy), není ani více pravd. Existuje jen to, co ve svém vývoji, hledání a objevování lidstvo poznalo, tedy vědecké poznání, a právě to by se měly děti učit. A potom jsou různé náboženské a jiné fantastické výklady, jak vznikl život něčí tvořivou sílou, o jejichž povaze ale ti, co v ně věří, nemají stejně potuchy. A s těmi by se školní děti měly seznamovat jako s ukázkami toho, jakými cestami se lidská mysl také ubírala a ubírá, když se snaží poznat, jak vznikl život a vesmír.
I kdybych na chvilku přijal vysvětlení, že život stvořil bůh, pak by se jednalo o život na zemi či v kosmu, který stvořil rovněž. Nejde ale o život jako takový, neboť musím předpokládat, že také bůh je živý. (Už v bibli se přece nachází místo, kde se praví – po živoucím bohu toužím.) Pak se ale nabízí otázka – kdo stvořil boha? Anebo snad byl bůh vždy? Co však znamená vždy? Hodně mi to připomíná otázku, co bylo dřív – vejce nebo slepice? Když pominu odpověď rádia Jerevan v časech Sovětského svazu, že dřív bylo všechno – vejce, slepice, mouka, máslo, maso, cukr..., pravdivého vysvětlení se nedobereme. A jsme opět na začátku. Člověk má stejně rád tajemno jako jistoty, ale jde-li o mě, budu radši trpělivě čekat, co dokáže o vzniku života a vesmíru zjistit věda, než bych věřil nějakému fádnímu a otřepanému tvrzení o jejich stvoření jakýmsi bohem. Věda, skutečnost a život sám jsou totiž mnohem zajímavější než iluze.
Další články autora |
Hejtmanská hráz, Chlum u Třeboně, okres Jindřichův Hradec
3 795 000 Kč