Sloupem to, doufejme, začíná

Divná to schizofrenie v naší zemi ! Dštíme síru na katolickou církev a dobu Temna. ale chlubíme se chrámem sv. Mikuláše, sochami Mathiase B. Brauna nebo obrazy Petra Brandla..

Největším Čechem zvolíme Lucemburka a nejkatoličtějšího vládce ze všech, co jich česká země poznala. Ignoranti, neznalí dějin vlastní země, se opovržlivě vyjadřují o církvi i o víře, ač jejich vzděláním je nanejvýš zhlédnutí Husitské trilogie Otakara Vávry.. Povědomí  o hluboké sounáležitosti kultury a vzdělanosti s vírou v naší zemi po více než tisíc let je jim odepřeno. Vědí tito bořitelé sloupů, že zakladatel genetiky Gregor Mendel  byl opatem augustiniánského kláštera v Brně? Katolickým knězem byl vynálezce hromosvodu Prokop Diviš. Každý Čech zná Vávrův film Kladivo na čarodějnice o velkolosinských čarodějnických procesech, kdo si jej ale pamatuje jako dramatický boj katolického kněze Kryštofa Lautnera proti tmářství? Od Antonína Dvořáka po Karla Kryla, od Jaroslava Vrchlického po Ivana Diviše, od Františka Brožíka po Josefa Jíru je i umění 20. a 21. století prosyceno tajemstvím, hledáním a nadějí, které nás stále znovu přivádí k  2000 let starému příběhu zrození, smrti a zmrtvýchvstání.

VÝHRADY I ŠEPTANDA

Šíří se konspirační teorie - sloup prý propašoval Ferdinand III. na náměstí pod záminkou oslavy ukončení třicetileté války, ve skutečnosti prý oslavuje vítězství katolíků nad protestanty. Zapomíná se, že sloup postavilo město a absolutistický vládce nepotřeboval do Prahy nic pašovat. Kdyby chtěl v Praze sochu k oslavě vítězství katolíků, prostě by ji postavil.

Jiným mudrcům vadí, že se jedná o kopii. Sluší se tedy připomenout, že chrám sv. Víta je z poloviny postaven ve 20.století. Karlův most je "gotický" sotva z deseti procent, většina byla znovuvybudována v 19. a 20.st. Kopiemi je i většina soch, u kterých se s takovým obdivem fotografují turisté.

V médiích se ztrapňují různí žurnalisté i pisálkové bombastickými články o "triumfalismu pomsty", ožívají pojmy "katolické tmářství" nebo "církevní exhibicionismus". Jaká náhoda, že si zde notují komunisté s nacionalisty, prokremelští aktivisté s anarchisty, zjevní hlupáci s mazanými politickými šíbry.

JAK DÁL?

Jedno nám celé to mariánské teatrum ukazuje - proč v Čechách tak často po dlouhá desetiletí stojíme na místě. Proč postavení dálnice nebo rychlostní železnice z Prahy do Ostravy je pro nás úkolem na několik generací. Téměř třicet let trdlování okolo stavby nestavby mariánského sloupu ukázalo neschopnost Čechů-občanů i politiků-rozlišit podstatné od nepodstatného, rozumně se dohodnout a konat.

Vždyť celé Staroměstské náměstí je pomníkem české neschopnosti. Zatímco Němci nebo Poláci dokázali vzkřísit a z trosek znovu vybudovat celá historická města, Češi, válečnými škodami mnohem méně zasažení, nedokázali na nejcentrálnějším a nejhistoričtějším náměstí v zemi znovu postavit starobylou radnici.

Zbývá nám doufat, že stavbou mariánského sloupu se v české /a zvláště pražské/ společnosti něco podstatného pohnulo a že válkou zmrzačený prostor Staroměstského náměstí se brzy dočká podobných diskuzí, třeba i podobných bojů, ale především šťastného završení.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Konáš | neděle 7.6.2020 22:54 | karma článku: 29,03 | přečteno: 729x
  • Další články autora

Jaroslav Konáš

Dynastie mužiků

24.2.2022 v 6:32 | Karma: 17,51

Jaroslav Konáš

Tma na konci tunelu

9.4.2021 v 11:18 | Karma: 24,19