Mýtus a realita - Jan Hus
CHLAPEC Z CHUDÉ RODINY ?
Ještě dnes, projíždíme-li Husincem, nelze přehlédnout kostel, dominující obci z nevelkého návrší. Není původní, ale jeho základy, spodní část a některé stavební prvky jsou gotické a pocházejí z předcházející stavby přibližně stejné velikosti. V době Husova mládí ovšem tento kostel nebyl farní, nýbrž filiální, tedy podřízený jiné farnosti, snad sousednímu Lazišti. Právě jeho existence a také rozložení původní vísky podél hlavní komunikace, jsou připomínkou explozivního rozvoje obce v polovině 14. století.
Když v roce 1323 bylo Prachaticím uděleno právo výběru mýta na Zlaté stezce, nastaly zlaté časy nejen městu a jeho obyvatelům, ale i dříve nenápadné obci v jejich předpolí. V sezóně někdy až stovky vozů, putující denně z Rakouska, ale také z dalekých středomořských přístavů Benátek a Janova do vnitrozemí, měly povinnost zaplatit v Prachaticích mýta a cla, které proudily do pokladny vyšehradské kapituly. Jen málo cestujících si ale mohlo dovolit jídlo a nocleh ve věčně přeplněném, bohatém a patřičně drahém městě a proto většina poutníků po zaplacení povinných poplatků pokračovala dále do ani ne hodinku vzdáleného Husince, kde nalezli vše potřebné za nižší ceny. Lze říci, že Husinec byl jakousi depandancí Prachatic a nepřeženeme, odhadneme-li, že ubytovacím a stravovacím byznysem se přímo či nepřímo živilo 90% obyvatel obce. A bylo by s podivem, kdyby se na rostoucím boomu nepodíleli i rodiče a prarodiče Jana, později zvaného Hus.
Tato skutečnost nám mnohem snáze vysvětlí záhadu, jak se chlapec z pošumavské vísky dostal ke studiu na univerzitě. Právě v rušném prostředí zájezdního hostince si tu a tam někteří hosté mohli povšimnout bystrého chlapce, který z hosty komunikoval několika jazyky a kladl jim zvídavé otázky.
A právě zde si také rodiče mohli uvědomit, k o kolik lepšímu životu otevírá přístup vzdělání.
Rozhodnutí studovat nemohlo být rozhodnutím Husovým - o životním zaměření svých dětí rozhodovali tehdy rodiče absolutně a neodvolatelně. Ale je pravděpodobné, že malý Jan s jejich rozhodnutím souzněl a jako každý mladý člověk se na nový život v Praze těšil.
Hus zkrátka velmi pravděpodobně nebyl z chudé rodiny, ale spíše z rodiny, dnes bychom řekli, středostavovské. A je pro to i další indicie. Ke konci Husova života se na kazatele obrací jeho bratr o radu, zda má dát některého ze svých synů, Husových synovců, na studia. A Hus mu radí.....dát raději syna na řemeslo. Ale skutečnost, že další blízký člen rodiny vážně uvažuje o univerzitním studiu, by nás měla varovat - takhle chudá rodina ve středověku opravdu neuvažovala.
V PRAZE.
Dodnes nevíme, kdy a jak přišel Hus do Prahy. Podle vlastních vzpomínek se v Praze zúčastnil bujných maškarních taškařic, odehrávajících se na svátek Mláďátek vždy koncem ledna. Tyto veselice ovšem zakázala synoda v r. 1386, historik František Šmahel z toho vyvozuje, že Hus musel přijít do Prahy v r. 1385 nebo dříve.
Na studentský život vzpomínal Hus často, ale vynikajícím studentem nebyl. Při mistrovském tentamentu v lednu 1396 se umístil na desátém místě z dvaadvaceti bakalářů. Mnohem později lituje svých mladických nerozvážností, her a lenošení. Ale jak dodává Fr. Šmahel:".....proč ne, tehdy ho ještě nesvazovaly závazky kněžského svěcení a nemusel tak jít věřícím příkladem".
Po absolvování univerzity se Hus věnuje akademické kariéře. Jeho tehdejší práce jsou i pro filozofa zoufale suchopárné, pro laika nestravitelně nudné a i historici nalézají z té doby zajímavými nanejvýš Husovy české poznámky k vlastnoručně opisovaným Wycliffovým traktátům - "za zlatý stojí, cos slyšál", "tuto dadie Aryštotylešovi v roh" apod.
Samotná rezonance s Wycliffovým dílem je ovšem nulová. K Wycliffově nauce o univerzáliích Fr. Šmahel dodává:" Hus jako by vystihl, že v tomto ohledu nebude stačit.....Stanislavovi ze Znojma a Pálčovi, kteří se v subtilní a přeformalizované teorii cítili jako ryby ve vodě."
Belgický znalec dějin reformace Paul de Voogt je názoru, že Hus se jen nepatrně podílel na filozofickém myšlení své doby a jeho pojetí obecné církve nemělo nic společného Wycliffovým realizmem. Hus se nejevil ničím zajímavý ani svým současníkům a se svými studenty řešil hlubokomyslné problémy jako "Zda se naprosto nezbytně vyžaduje množství idejí pro množství stvořených věcí ?". František Šmahel s gustem líčí de Voogtovu interpretaci typického Husova "problému" té doby:" Hus nehledal univerzálie, tj. rody a druhy, ani po věci, ani před věcí, nýbrž ve věci. Proto nutně byl jen umírněným realistou, neboť univerzálie "před věcí"/ ante rem/ hájili tzv. výstřední realisté a univerzálie "po věci" / post rem / zase nominalisté. Zdání však klame: v pražském sporu o univerzálie na přelomu 14. a 15. století určující odlišnost mezi umírněnými a tzv. výstředními realisty nespočívala v tom, že by jedni zastávali univerzálie "in re" a druzí univerzálie "ante rem", nýbrž v rozdílném pojetí univerzálií "in re"."
Uf ! Omlouvám se laskavému čtenáři, ale myslím, že alespoň takové letmé nahlédnutí do Husova duchovního světa nám umožní pochopit odtrženost "mistra Jana" i jeho kolegů od praktického světa mimo univerzitní gheto.
Dokončení příště
Jaroslav Konáš
Milion chvilek do politiky? Ano, ano, ano!
Největším hříchem tzv. demokratické opozice je sedm propálených let, naplněných především zalykáním se nad nemravností jednoho průhonického pekaře a velkouzenáře.
Jaroslav Konáš
Jak jsem vyhrál válku aneb Dějiny podle Klause a Weigla
Není jasné, proč se dva ekonomové v sobotní příloze Lidových novin jali poučovat své spoluobčany o historii. Zvláště, když v podstatě jen papouškují to, co BIS ve své zprávě nazvala "proruské pojetí výuky dějepisu".
Jaroslav Konáš
Sloupem to, doufejme, začíná
Divná to schizofrenie v naší zemi ! Dštíme síru na katolickou církev a dobu Temna. ale chlubíme se chrámem sv. Mikuláše, sochami Mathiase B. Brauna nebo obrazy Petra Brandla..
Jaroslav Konáš
Milion chvilek a milion Křečků
Dospěla nová generace voličů. Hlasitě a bez rozpaků rozkopne potutelně připravovaný projekt EDZ. Do Parlamentu pošle vlasaté ajťáky i s odredovaným předsedou. Svolá 300.000 občanů na Letenskou pláň. A bude hůř !
Jaroslav Konáš
Irán a Švejkovi dědicové
Perský režim aktivuje svou armádu.....a nedá se na to koukat. Bylo by to směšné pro Evropany, kdyby to nebylo tragické pro Íránce.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji
Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....
Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě
Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Prodej bytu 3+1, 76 m2, Rýmařov, ul. Revoluční
Revoluční, Rýmařov, okres Bruntál
2 600 000 Kč
- Počet článků 96
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1980x