- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Bezpečnostní rezerva (originální anglický termín je safety margin) je základní koncept zajištění bezpečnosti provozu složitých moderních technologií pracujících na měřitelné úrovni rizika. Jednoduše řečeno, je to o tom, že žádná jaderná elektrárna nepracuje z pohledu bezpečnostních parametrů "nadoraz" nebo "téměř nadoraz". Provozní parametry jsou vždy nastaveny tak, že obsluha má dostatek času na zvládnutí situace a převedení elektrárny do bezpečného klidového stavu - minimálně desítky minut, obvykle hodiny a v podstatě nikdy třeba dvě minuty (i Homer Simpson to měl ve známé scéně nějak takhle a kdyby si nezalepil indikátor marmeládou a nehodil šlofíka, vše by bylo OK). Výjimkou byl samozřejmě Černobyl (ano, v zásadě vše skutečně proběhlo tak, jako ve vynikajícím seriálu HBO!), kde si obsluha záměrně všechny provozní prvky vytvářející bezpečnostní rezervu vypnula.
Když se doslova celý život zabýváte hodnocením a snižováním rizika provozu jaderných elektráren, nevyhne se ani vám nemoc z povolání. Jste, asi lépe než jiní, schopni identifikovat a hodnotit rizika vedoucí k událostem potenciálně zasahujícím, zraňujícím a zabíjejícím každého z nás. V jisté fázi vaší nemoci z povolání pak nutně dospějete k poznání, že safety margin je princip hodný následování nejen na blokové dozorně jaderné elektrárny, ale v podstatě téměř kdykoli. A protože součástí vaší práce je analýza trendů, zamýšlíte se nad tím, jaký byl tradičně přístup lidské populace a společnosti k safety margin, jak se tento přístup vyvíjel v nedávné minulosti a jak to s ním bude dál.
Dojdete k závěru, že safety margin může být objektivně jistým luxusem a jeho uplatnění podmíněno dostatečným ekonomickým a lidským potenciálem každé společnosti. Při přímém střetu vojsk v bitvě má safety margin hodnotu nula a není tématem dne, hodiny ani minuty. Při nedostatku jídla je hodnota safety margin nepřímo úměrná délce hladovění.
Mimo extrémní podmínky se vztah k safety margin tradičně vyvíjel na výrazně subjektivní bázi. Hospodská rvačka byla ještě nedávno glorifikována jako záležitost opravdových chlapů, tak dlouho než při ní výjimečně, ale statisticky nevyhnutelně, došlo k úmrtí nebo těžkému úrazu, načež byl viník, který nemusel být jako člověk o nic horší než stovky glorifikovaných, pokrytecky nabídnut na pranýř jako oběť za všechny ostatní, kteří měli štěstí a nikoho ne(při)zabili. I v současnosti je safety margin někdy až neuvěřitelně ignorován - stačí si vzpomenout na adrenalinové sporty (osobně s nimi nemám zásadní problém, ale zavedl bych zákonnou úpravu vyžadující podepsat revers ohledně majetkové spoluúčasti na případném léčení a eliminaci zdravotních dopadů nehody).
Z analýzy trendů vám pak okamžitě vypadne, že princip safety margin je například na našich silnicích v současnosti narušován v mnohem větší míře než v minulosti. Mnohaletá zkušenost vede k závěru (možná pro vás nepřijatelnému), že i při všech negativně působících vnějších podmínkách by provoz na silnicích mohl být v zásadě bezpečný, že lidský prvek je zde zcela zásadním zdrojem rizika a že jakékoli poukazování na vnější podmínky je, pokud princip safety margin nadřadíme ostatnímu, pouze alibistickým vymlouváním (vnější podmínky například ve smyslu neskutečného bordelu na D1, kde se obyčejný řidič stává otrokem a rukojmím stavebních firem mastících si kapsy na prodloužených termínech a vícepráci, sice vedou ke drastickému snížení pohodlí, ale nepředstavují zásadní negativní bezpečnostní faktor).
Zásadním a podle mého názoru bezvýhradně platným faktem podporujícím předchozí závěr o lidském faktoru jako klíčovém zdroji rizika na silnicích je to, že jedna "běžná" lidská chyba (překročení rychlosti v rozumném rozsahu) nestačí ke vzniku události s dopadem na zdraví a životy (obvykle ani k jakékoli havárii poškozující majetek), protože buď nemá přímo žádný dopad nebo může být téměř vždy napravena jiným ohleduplným účastníkem provozu. Provoz na silnici/dálnici i za současných mizerných podmínek sám o sobě generuje dostatečný safety margin postačující k bezpečné cestě, za předpokladu, že tento safety margin není vyčerpán opakovanou ignorancí bezpečnostích i etických zásad tak, jako v Černobylu!
Poslední část tohoto článku by mohla jen zbytečně a zdlouhavě popisovat, jak brutálně je princip safety margin atakován na našich silnicích v současné době. Nedávno proběhla tiskem informace o tragické nehodě se smrtí matky a dvou dětí způsobené bezohledným řidičem v protisměru. Řidič viník, který se hájil tím, že "tak jezdil vždy a nic se nikdy nestalo", sám dokázal vyčerpat celý safety margin tím, že extrémně překročil rychlost (odhad 150 km/h) a řezal zatáčky těsně u půlící čáry; v tomto případě byla role dalších účastníků v provozu irelevatní, kromě velice nevděčné role obětí. Jiný den a jinde moje známá, která ráda telefonuje za jízdy, ukončila v autě hovor, aby po několika stech metrech dokázala zázračně ubrzdit Fabii poté, co jí přímo před něj z protisměru spadla cyklistka, která se srazila se dveřmi v protisměru stojící Octavie otevřenými přesně v moment, kdy kolem ní projížtděla. Řidička Octavie zde sama výrazně, ale nikoli zcela vyčerpala safety margin díky tomu, že ho moje známá nedočerpala buď telefonováním nebo překročením v místě platného rychlostního omezení na 30km/h.
Poměrně originálním zobecněním pojmu safety margin může být social margin nebo ethic margin. Tento termín, který jsem nikde nezaznamenal, lze využít pro diskusi závěru, že stejně jako bychom neměli v konkrétních situacích zcela svévolně čerpat bezpečnostní rezervu, nemělo by docházet ani k úplnému čerpání rezerv společenských a etických. Co tím přesněji myslím se pokusím naznačit v dalším článku (jedním, nikoli zásadním humorným příkladem může být situace, kdy se při jízdě po silnici vyhýbáte autu stojícímu v nepřehledné zatáčce nebo i na rovince na blikačkách a zahlédnete řidiče spokojeně močícího na krajnici). .
.
Další články autora |
Liberk, okres Rychnov nad Kněžnou
3 677 310 Kč