Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velký okruh Prahy? Nechtělo by to něco reálnějšího?

Praha se v posledních letech potýká s řadou problémů. Chybí byty, padají mosty a ty co stojí chtějí spadnout každou chvíli. Nejdůležitější silnice vede přes Václavské náměstí a vesničané úspěšně blokují dokončení obchvatu. 

A těch problémů je daleko více - tisíce aut se proplétá centrem města a hledá místo k parkování. Pražané dýchají pevné částice z aut s vykuchanými filtry. Kousek zeleně aby jeden pohledal a řešení je přitom tak jednoduché. Po příchodu Pirátů na radnici konečně někdo prolomil silné heslo počítače po Pavlu Bémovi*1. Co bylo v počítači se silným heslem? Proč Piráti sondovali množství volných bytů v Praze? Proč Babišovi šli na ruku se stavbou okruhu? 

Obsah počítače byl přímo třaskavý a bylo nutné zjistit reakce, než to celé propukne, projekt totiž nese název:

Vltava

Ekologicko-ekonomická studie přeložení Vltavy mimo hlavní město Prahu.

Z mnohasetstránkové dokumentace vyplývá, že snad jediným řešením všech pražských problémů je přeložení Vltavy a to ve východní variantě. Na uvolněné ploše se dá stavět hned v několika úrovních:

Úroveň -2  

Nejspodnější úroveň umožní vybudování severojižní sběrné komunikace se šesti pruhy. Na tuto komunikaci bude napojena přímo dálnice na Ústí, tunelem E65 z Mladé Boleslavy a 11 z Hradce Králové, s dálnicí D1 projekt nepočítá, Rozvadovská spojka se napojí tunelem. 

Úroveň -1

Metro D - trasa z Kralup nad Vltavou do Štěchovic +  podzemní parkoviště pro 150 tisíc aut.

Úroveň 0 

Obchody, parky a jiná občanská vybavenost

Úroveň 1-5

Výška obytné zástavby dvě až šest nadzemních podlaží. 40 tisíc bytů a hotelové ubytování pro dalších 20 tisíc návštěvníků Prahy.

Úroveň 6

Zelené střechy doplněné solárními panely.

 

Dopravní stránka projektu

Dnes Prahou nebo kolem Prahy projedou stovky tisíc aut. Úplně nejhůř je na tom takový řidič kamionu mířící ze severu Prahy směrem na Plzeň, kdy ho po plánovaném otevření jižní spojky budou nutit najet o cca 20 kilometrů víc, než by najel dle této plánované změny. Vozidla tak jen za den vypustí o statisíce kilogramů emisí méně než teď. Vše vychází z jednoduché matematické rovnice, kdy je diagonála vždy kratší než Pí krát poloměr (pro současné maturanty se délka diagonály dá vypočítat z poloměru krát 2). Na takovém okruhu se potkávají auta ze všech směrů a doprava houstne, kdežto na vhodně zvolených diagonálách je doprava oddělena. Řešení průjezdu centrem není nic nového, takhle se řešila doprava již ve středověku a městu se vyhýbal jen ten, kdo neměl čestné úmysly. Okruhy jsou historicky slepou uličkou.

Mosty

Většina mostů je v havarijním stavu a snad kromě Karlova mostu je ekonomické všechny stávající strhnout a postavit nové. Při přeložení Vltavy se můžou mosty stavět v předstihu a dosluhující se strhnou až po přeložení Vltavy. 

Parkování

Parkování v podzemním parkovišti bude zdarma, naopak se výrazně zpoplatní parkování v ulicích. Desítky ulic, které byly dříve jednosměrná parkoviště se znovu přestaví na obousměrný provoz. Tam, kde se parkovalo po obou stranách ulice vznikne možnost vytvoření pruhu osázeného zelení, takže bude možné si, pro méně majetné, ekologicky smýšlející jedince místo elektromobilu, pořídit koně.

Bydlení

Vznikem obrovské ubytovací kapacity (40 tisíc bytů je jen skromný odhad) dojde k převisu nabídky již v prvních dnech po zahájení projektu. Dostupné bydlení s možností vlastního parkovacího místa v dosahu výtahu donutí spekulanty a černé pronajímatele jejich byty vrátit zpět na trh. Celkové projekt počítá, že k nově postaveným 40 tisícům bytům se uvolní dalších cca 20 tisíc určených na spekulace.

Závěrem

Žádný takový projekt ošetřený silným heslem: "Silné heslo" pravděpodobně nikdy nevznikl, ale myslím si, že je daleko reálnějším, než minulý týden zveřejněný velký okruh pana ministra dopravy Kremlíka:  

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-vystavba-nova-stavba-obchvaty-kremlik-stavebni-zakon-stredocesky-kraj.A200116_153409_eko-doprava_rts

Nechápu, jak může být někdo zaslepen záchranou dopravy v Praze a řešit to nějakým okruhem, kdy je například úplně vynechán Hradec Králové. Praha nepotřebuje velký obchvat, potřebuje komplexní řešení, ale o tom jindy. 

* Pavel Bém:  Bývalý primátor se proslavil spoustou aktivit, mezi které můžeme zařadit například Opencard. Věnuje se horolezectví a v roce 2009 mimo jiné dostal cenu Ropák roku.(zdroj https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavel_B%C3%A9m)

Aby to celé do sebe zapadalo musíme zmínit, že po volbách v roce 2006 přizval do Rady hlavního města Prahy i Stranu Zelených. V roce 2006 začal vznikat ve spolupráci se Stranou Zelených největší ekonomicko - ekologický projekt Prahy všech dob. Bohužel časté cesty na velehor na hranicích Číny neunikly pozornosti Zelených a možnost zapojení největšího světového znečisťovatele do projektu obě strany dočista rozkmotřilo a v roce 2009 byl rozchod stvrzen udělením ceny Ropák roku, takže se stal po stránce ekologie absolutně nedůvěryhodným. Výsměchem potom byla cena Přístav a odstranění kmotra Janouška (dle jedné z přezdívek kapitána) najatou ženou cizí národnosti.

 

Autor: Jaroslav Haluza | neděle 19.1.2020 0:07 | karma článku: 9,04 | přečteno: 556x
  • Další články autora

Jaroslav Haluza

Nebudu volit menší zlo

Po dnešní předvolební debatě mám jasno, bude to Marek Hilšer a vůbec mi nevadí, jestli můj hlas propadne, vnitřně bude můj vítěz.

12.1.2023 v 22:09 | Karma: 13,54 | Přečteno: 570x | Diskuse| Politika

Jaroslav Haluza

Mimořádný projev pravicového politika

V Evropě se objevila nová nemoc a léčí se úplně stejně jako ty předešlé - zásypem. Zásypem peněz. Premiér Fiala se označuje jako pravicový politik, takže jsem u něj hledal nějaké pravicové řešení, ale žádné tam nebylo.

20.9.2022 v 0:18 | Karma: 27,62 | Přečteno: 1084x | Diskuse| Politika

Jaroslav Haluza

Plány konfliktu na Ukrajině

Putinův plán bezpečnostní operace na Ukrajině znali v USA už loni v srpnu. Ti s plánem seznámili ukrajinského prezidenta a pravděpodobně některé spojence v Evropě. O plánu věděli i v Číně, takže zasvědcených už bylo víc než dost.

14.9.2022 v 18:27 | Karma: 15,60 | Přečteno: 786x | Diskuse| Politika

Jaroslav Haluza

Koupí elektrárny se více elektřiny nevyrobí

Zlato je drahé, protože je ho málo. Diamanty jsou vzácné, protože jich je málo. Elektřina je drahá proto, že ... nevlastní stát elektrárny?

24.6.2022 v 1:29 | Karma: 20,41 | Přečteno: 607x | Diskuse| Politika

Jaroslav Haluza

Prezident placement, aneb jak naplnit televizní rozpočty

Televize pláčou, že nemají jak naplnit prázdné pokladnice, protože jim diváci přetáčejí reklamy, nebo jim platí málo a přitom se chystá akce, na které se dá vyrýžovat doslova zlaté vejce - Prezidentské volby 2023.

9.6.2022 v 0:15 | Karma: 6,94 | Přečteno: 259x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu

4. května 2024

Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 923x
The history of human knowledge is a history of false inference and erroneous interpretation of facts.

Max Nordau

(Historie lidského poznání je historií falešných závěrů a chybné interpretace faktů.)

 

 

Seznam rubrik