Koupí elektrárny se více elektřiny nevyrobí

Zlato je drahé, protože je ho málo. Diamanty jsou vzácné, protože jich je málo. Elektřina je drahá proto, že  ... nevlastní stát elektrárny? 

Stát vlastní 70 % akcií firmy ČEZ. Firma ČEZ funguje především na území státu, který se jmenuje Česká Republika, takže zaměstnává především naše občany, kteří našemu státu, společně s firmou ČEZ platí daně. Firma ČEZ je díky růstu cen na burze v zisku, zisk podléhá dani a kupodivu do státní pokladny České Republiky. Valná hromada schvaluje výši dividendy a 70% jde zase kam?  Asi je to málo.

Základní tržní poučka zní: když je zboží vzácné, je drahé, ale díky konkurenci jeho cena nemusí růst do nekonečna, protože zboží (tentokrát elektrickou energii) může vyrobit někdo jiný a v případě přebytku se konkurencí snižuje jeho cena. Pokud je zboží drahé, snižuje se ochota zákazníků zboží kupovat a při dosažení určité míry je zboží neprodejné. 

Kde je v tržní ekonomice zajištěno, že se vznikem monopolu na výrobu elektrické energie cena sníží? Nebude nutné pokračovat výkupem uhelných dolů, stavbou továrny na jaderné palivo, těžbou ropy a plynu? Nesníží se náhodou s cenou elektrické energie současné příjmy pracujících v ČEZu, zisk a dividenda a tím i příjem státu? 

Takže:

a) polovina projevu premiéra o zlepšení dostupnosti zdrojů byla jakžtakž v pořádku.

b) škoda slov

Kdyby stát fungoval jako opravdu pečující stát, hledal by zdroje a zároveň by hledal úspory a že těch možností jsou stovky a přitom nestojí ani korunu:

Třeba, takové bydlení:

Stát chrání ústavní právo na střechu nad hlavou za cenu porušování práv vlastníka. Třeba nedávno:

https://www.idnes.cz/bydleni/na-navsteve/stehovani-jak-vystehovat-najemnika-soud-zaloba-problem.A220616_152444_dum_osobnosti_web

Má takový vlastník nemovitosti zájem něco pronajmout, třeba byt v novostavbě v energetické třídě A, takže by při dnešní "drahotě" mohl směle konkurovat nezateplenému bytu v paneláku?  Ne stát nebude šizunky podporovat. Raději uvolní ze "svého" peníze na super energetický tarif tím, že zaplatí "sám" poplatky za obnovitelné zdroje obsažené v ceně elektrické energie. 

A co doprava?

Že to nemá s cenou elektrické energie nic společného? Když pomineme těch pár elektromobilů, máme zde i trošku aut na zemní plyn a spoustu takových co jezdí na LTO, pardon na naftu. Když se spálí litr nafty, nespálí se cca kubík plynu, který nám tu elektrickou energii pěkně zdražuje. V tom guláši všech různých daní a poplatků je jeden pro kamiony - mýtné, které nutí kamiony kličkovat a placeným úsekům se vyhnout. Pokud by se platilo za každý kilometr, řidič by volil nejkratší a tím i nejúspornější cestu. Zároveň by šlo i ošetřit cestu služebním autem do práce, kde nevidím důvod neplatit daně. 

Další možností je naučit lidi jezdit hromadnou dopravou - t.j. aby delší čas na cestě byl vyvážen finanční úsporou. 

Stát na místo hledání úspor sníží spotřební daň o 1,5 Kč na litr, aby umožnil větší spotřebu. Dokážete si představit stánkaře, který zvedne cenu párku v rohlíku z 25 na 50 korun, lidé to za padesát kupují úplně stejně jak když to bylo za 25 korun a najednou mu někdo sníží nákupní cenu párků o 1,5 koruny a on bude tak zmatený lidumil, že je začne prodávat zase za 25 korun? 

Přestat držet bič pokut nad malými solárníky

https://forum.tzb-info.cz/151896-fve-pokuta/vse?p=571332

Pořídíte si fotovoltaickou elektrárnu a nechcete dodávat přebytky do sítě, protože vám kromě směšné výkupní ceny hrozí i pokuta za překročení rezervovaného výkonu? Tak tu přebytečnou elektrickou energii nacpete do bazénu, rozsvítíte světlo v pravé poledne nebo s ní uděláte něco  jiného neužitečného a na jiném konci republiky se spálí další kubík plynu. Opravdu je nutné takto motivovat tisíce prďolů k tomu, aby nedodávali do sítě?

Státní správa a její dvojče Česká pošta

Úředník vyrobí doporučený dopis, ten putuje do Vašich rukou v době od 8 - 16:00. Co na tom, že Vy pracujete do 16:15, dopis se projede autem sem a tam a vy si pro něj na tu poštu zajedete. 

Tisíce úředníků, tisíce pošt, všude se svítí, všude se topí, ... Nešlo by to dělat jako v 21 století?

Letáky do schránky a jednorázové ekotašky

Leták je vyroben z papíru, taška je vyrobena z papíru = elektrická energie a ne málo a po jednom použití skončí v koši (v nejlepším případě na třízený odpad). Opravdu by se svět bez těchto vymožeností zhroutil?

EU a Green deal

Postavte si vedle sebe vozidlo značky trabant a EU normoauto. Majitel trabanta (hmotnost cca 600 kg) jej vlastní 40 let, ročně ujede pět tisíc kilometrů a spotřebuje 50 x 7 = 350 litrů benzínu a 350/50= 7 litrů oleje. Majitel EU normoauta (hmotnost cca 1000 kg) jede přesně po EU linii a mění si auto po třech letech s každou novou emisní normou, díky které má auto stále spotřebu 7 litrů (i když technický průkaz udává 4 litry na sto), ujede 20 tisíc kilometrů za rok. Kdo je větší ekolog - smradlavý trabantista, který kromě oleje a spotřebovaného benzínu za čtyřicet let vyprodukoval 600 kilo odpadu nebo  téměř bezemisní normoautomobilista, který vyprodukoval za 7 euronorem 7 tun odpadu? Každé kilo železa, každá součástka s životností jeden den po záruční lhůtě = rovná zbytečně vyrobená elektrická energie.

...

...

...

  Ale co, kovid jsme nechali vyhnít, stálo nás to pár miliard, inflaci a ceny energií necháme vyhnít a bude zase fajn.

 

 

   

 

 

Autor: Jaroslav Haluza | pátek 24.6.2022 1:29 | karma článku: 20,41 | přečteno: 607x