- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Stát vlastní 70 % akcií firmy ČEZ. Firma ČEZ funguje především na území státu, který se jmenuje Česká Republika, takže zaměstnává především naše občany, kteří našemu státu, společně s firmou ČEZ platí daně. Firma ČEZ je díky růstu cen na burze v zisku, zisk podléhá dani a kupodivu do státní pokladny České Republiky. Valná hromada schvaluje výši dividendy a 70% jde zase kam? Asi je to málo.
Základní tržní poučka zní: když je zboží vzácné, je drahé, ale díky konkurenci jeho cena nemusí růst do nekonečna, protože zboží (tentokrát elektrickou energii) může vyrobit někdo jiný a v případě přebytku se konkurencí snižuje jeho cena. Pokud je zboží drahé, snižuje se ochota zákazníků zboží kupovat a při dosažení určité míry je zboží neprodejné.
Kde je v tržní ekonomice zajištěno, že se vznikem monopolu na výrobu elektrické energie cena sníží? Nebude nutné pokračovat výkupem uhelných dolů, stavbou továrny na jaderné palivo, těžbou ropy a plynu? Nesníží se náhodou s cenou elektrické energie současné příjmy pracujících v ČEZu, zisk a dividenda a tím i příjem státu?
Takže:
a) polovina projevu premiéra o zlepšení dostupnosti zdrojů byla jakžtakž v pořádku.
b) škoda slov
Kdyby stát fungoval jako opravdu pečující stát, hledal by zdroje a zároveň by hledal úspory a že těch možností jsou stovky a přitom nestojí ani korunu:
Třeba, takové bydlení:
Stát chrání ústavní právo na střechu nad hlavou za cenu porušování práv vlastníka. Třeba nedávno:
https://www.idnes.cz/bydleni/na-navsteve/stehovani-jak-vystehovat-najemnika-soud-zaloba-problem.A220616_152444_dum_osobnosti_web
Má takový vlastník nemovitosti zájem něco pronajmout, třeba byt v novostavbě v energetické třídě A, takže by při dnešní "drahotě" mohl směle konkurovat nezateplenému bytu v paneláku? Ne stát nebude šizunky podporovat. Raději uvolní ze "svého" peníze na super energetický tarif tím, že zaplatí "sám" poplatky za obnovitelné zdroje obsažené v ceně elektrické energie.
A co doprava?
Že to nemá s cenou elektrické energie nic společného? Když pomineme těch pár elektromobilů, máme zde i trošku aut na zemní plyn a spoustu takových co jezdí na LTO, pardon na naftu. Když se spálí litr nafty, nespálí se cca kubík plynu, který nám tu elektrickou energii pěkně zdražuje. V tom guláši všech různých daní a poplatků je jeden pro kamiony - mýtné, které nutí kamiony kličkovat a placeným úsekům se vyhnout. Pokud by se platilo za každý kilometr, řidič by volil nejkratší a tím i nejúspornější cestu. Zároveň by šlo i ošetřit cestu služebním autem do práce, kde nevidím důvod neplatit daně.
Další možností je naučit lidi jezdit hromadnou dopravou - t.j. aby delší čas na cestě byl vyvážen finanční úsporou.
Stát na místo hledání úspor sníží spotřební daň o 1,5 Kč na litr, aby umožnil větší spotřebu. Dokážete si představit stánkaře, který zvedne cenu párku v rohlíku z 25 na 50 korun, lidé to za padesát kupují úplně stejně jak když to bylo za 25 korun a najednou mu někdo sníží nákupní cenu párků o 1,5 koruny a on bude tak zmatený lidumil, že je začne prodávat zase za 25 korun?
Přestat držet bič pokut nad malými solárníky
https://forum.tzb-info.cz/151896-fve-pokuta/vse?p=571332
Pořídíte si fotovoltaickou elektrárnu a nechcete dodávat přebytky do sítě, protože vám kromě směšné výkupní ceny hrozí i pokuta za překročení rezervovaného výkonu? Tak tu přebytečnou elektrickou energii nacpete do bazénu, rozsvítíte světlo v pravé poledne nebo s ní uděláte něco jiného neužitečného a na jiném konci republiky se spálí další kubík plynu. Opravdu je nutné takto motivovat tisíce prďolů k tomu, aby nedodávali do sítě?
Státní správa a její dvojče Česká pošta
Úředník vyrobí doporučený dopis, ten putuje do Vašich rukou v době od 8 - 16:00. Co na tom, že Vy pracujete do 16:15, dopis se projede autem sem a tam a vy si pro něj na tu poštu zajedete.
Tisíce úředníků, tisíce pošt, všude se svítí, všude se topí, ... Nešlo by to dělat jako v 21 století?
Letáky do schránky a jednorázové ekotašky
Leták je vyroben z papíru, taška je vyrobena z papíru = elektrická energie a ne málo a po jednom použití skončí v koši (v nejlepším případě na třízený odpad). Opravdu by se svět bez těchto vymožeností zhroutil?
EU a Green deal
Postavte si vedle sebe vozidlo značky trabant a EU normoauto. Majitel trabanta (hmotnost cca 600 kg) jej vlastní 40 let, ročně ujede pět tisíc kilometrů a spotřebuje 50 x 7 = 350 litrů benzínu a 350/50= 7 litrů oleje. Majitel EU normoauta (hmotnost cca 1000 kg) jede přesně po EU linii a mění si auto po třech letech s každou novou emisní normou, díky které má auto stále spotřebu 7 litrů (i když technický průkaz udává 4 litry na sto), ujede 20 tisíc kilometrů za rok. Kdo je větší ekolog - smradlavý trabantista, který kromě oleje a spotřebovaného benzínu za čtyřicet let vyprodukoval 600 kilo odpadu nebo téměř bezemisní normoautomobilista, který vyprodukoval za 7 euronorem 7 tun odpadu? Každé kilo železa, každá součástka s životností jeden den po záruční lhůtě = rovná zbytečně vyrobená elektrická energie.
...
...
...
Ale co, kovid jsme nechali vyhnít, stálo nás to pár miliard, inflaci a ceny energií necháme vyhnít a bude zase fajn.
Další články autora |
Kmochova, Olomouc - Nová Ulice
16 000 Kč/měsíc