- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
O čem to je, jak to vzniklo a jak to asi skončí, o tom je právě tento článek.
Někteří milují CHAOS a někteří ŘÁD. Pravěký svět se bál nebezpečí pralesa, a tak člověk zaváděl úhledné cesty, pole nádherně navazující na sebe. V oblasti Lamo Hlavů lidé nesoutěží o nejvíce rozházenou Rubikovu kostku, ale o to, kdo ji vrátí do nejnudnějšího tvaru s jednobarevnými stranami. Neslyšel jsem o soutěži s nejrozházenější Rubikovou kostkou za 2 hodiny (to bych byl asi mistr světa), ale vím o soutěžích, jak ji vrátit do původního tvaru za 7 sekund.
Historie: Eternity (později označovaná jako 1.) se prodávala v letech 1999 až 2004, ale bohužel (pro výherce - dva britské studenty) jen jeden rok trvalo, než našli řešení. Odměna (v té době 1 000 000 liber) jim pak byla skutečně vyplacena stejnou osobou, jež je nyní podepsána pod ETERNITY II - Christopherem Moncktonem.
V roce 2007 uveřejnil Christopher Monckton další skládanku:
Máte umístit 256 dílků do čtverce 16x16 tak aby na sebe navazovaly barvy a tvary. Ač se to zdá jednoduché ještě dnes tj. koncem roku 2012 nebylo známé řešení.
Problémy jsou dva:
Jak byla vyřešena ETERNITY I.
Hlavolam byl jednobarevný tedy 209 dílků už nemělo žádné další barvy či podtvary.
Dvanáctiúhelník, do nějž se skládalo nebyl pravidelný ale nepravidelný (to úlohu hodně zjednodušovalo).
Dílky byly tvaru U , C, O či I - to výsledně zednodušilo řešení (prostě C s I spolu tak snadno nezapadnou)
Geniální nápad řešitelů bylo rozdělit plán na skupiny po cca 40 dílcích a tím se úloha zjednodušila. Pokud mohu přirovnat je to jako místo hledání optimálního spojení po Evropě hledání spojení po Praze. Počet zastávek je principiálně nižší a dopravní podnik jen jeden:-)
No a pak použili brutální sílu výpočetních strojů
ETERNITY (1) měla mnoho řešení, proto jakékoliv rozumné prosévání mělo šanci objevit velmi brzo jedno.
Jak může být ETERNITY II vyřešena - možné scénáře.
Nejméně pravděpodobný scénář
Jedná se o žert, hlavolam nemá řešení od začátku (5 procent)
Jedná se o chybu, hlavolam nemá řešení zásluhou výrobní vady (10 procent)
Střední scénář
Hlavolam měl velmi malou odměnu, neřešili ho ti správní (30 procent)
Nejpravděpodobnější scénář
Úloha byla velmi dobře vyladěná a v současné době tento postup neumíme 54,999 procent)
Úloha se k Vám nedostala a vy to vyřešíte (0,001 procenta)
Abychom vás lépe motivovali byla vypsaná odměna 12 000 EUR (300 000 korun) pro prvního řešitele. Tak už čekáme na Váš emailík, že to máte:-).
Jarda Flejberk
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!