Asijské go v Čechách

 Nebývale úspěšný „rok Draka“ zažilo české go. Komunita kolem starodávné deskové hry s tisíciletou tradicí dokázala, že v jejích řadách dorostla silná generace schopná obstát i v evropské konkurenci profesionálních hráčů vyškolených v Asii, kolébce go. Z jejich středu vyšel čerstvý Mistr Evropy 2012 Jan Šimara, juniorský Mistr Evropy do 20 let Lukáš Podpěra a pouze jediný bod dělil od zlata na ME také český párový tým Klára Žaloudková-Jan Hora. Najdou se v „roce Hada“ nové talenty na Mistrovství světa juniorů v go, které se koná 13.–18. 8. 2013 v Praze-Průhonicích?

 Desková hra go má velmi silnou tradici v zemích Asie. Její vznik je opředen příběhy a legendami datovanými před více než 4000 lety umístěnými do staré Číny. Tradici deskové hry převzalo v 16. století Japonsko, kde se stala součástí výcviku samurajů a byla podporována samotným císařem jako geniální hra, která učí strategii a citu. Odtud pocházejí kořeny profesionálních hráčů go, které jsou dodnes v Asii hluboce zapuštěny. V Japonsku, stejně jako v současné světové velmoci Koreji, je hra císařů natolik populární, že její turnaje nepřetržitě přenáší několik televizních kanálů a profesionální školy go praskají ve švech. Nutno dodat, že jejich „škamnami“ prošla i většina světových hráčů z neasijských kontinentů. O to větší úspěch znamená vítězství Jana Šimary, který tuto zkušenost nemá.

 Hrou ke zdraví

 Soustředění, strategie, rozvoj rozumových schopností, ale i intuice, bleskové rozhodování a dovednost využít předchozích zkušeností – to jsou devizy hry, kterou ctili na císařských dvorech. Od jedné z legend, podle níž vzniklo go na žádost čínského císaře Jao jako výukový prostředek pro jeho duševně zaostalého syna, pokročilo vnímání hry do vyšších sfér. Lékařskými studiemi prokazatelný vliv hry rozvíjí současně pravou i levou hemisféru, což je základem harmonického uchopení života a především zdravé psychiky. Rovnováha bez spolupráce obou hemisfér není možná, a proto se go může hravě zabydlet i v oblasti psychologie a psychického zdraví. Neuchopitelná složka lidské psychiky, jakou je právě intuice či využití předchozí zkušenosti, činí z go jedinou hru, ve které je člověk stále neporažen počítačem.

 Neničit, tvořit

 Mentalita go je výtečně vystižená teorií „tří základních her“, kterou vyznávají Japonci. Podle ní vrchcáby, šachy a go tvoří ucelenou trojici přístupů k životu od člověka odevzdaného vůli bohů a silám vesmíru, reprezentovaných vrženými kostkami, přes dobyvačný postoj šachu až k harmonickému vztahu se sebou  samým a světem kolem nás ve hře go. Cílem šachových figurek s hierarchickou strukturou společnosti od pěšáků po krále je zničit nepřítele. Naproti tomu všechny kameny go mají stejnou hodnotu, jejich síla záleží na jejich umístění v konkrétní situaci. Hra se orientuje na tvoření, na budování území. To v sobě zahrnuje mnoho proměn - vzestupů a pádů, malých proher a dočasných vítězství. Cílem je překonávat nepřítele v sobě a dosáhnout umění prosadit se proti soupeři na druhé straně hrací desky „gobanu“.

Více informací naleznete na www.goweb.cz

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaroslav Flejberk | pátek 15.2.2013 0:00 | karma článku: 4,87 | přečteno: 250x