Kardinál Duka „Kšeft s dušemi“ je výnosný byznys

Tento článek je reakcí na nejnovější vyjádření kardinála Duky ohledně církevních restitucí, kdy se vyjadřuje, že katolická církev již další ústupky dělat nemůže. http://www.novinky.cz/domaci/331901-dal-uz-ustoupit-nemuzeme-rika-kardinal-duka.html  

V diskusi pod tímto rozhovorem zaznívají podobné názory: Petr Germanič, Nový Bor. Sobota, 29. března 2014, 10:43:02 „Pane Duko nikam neustupujte, vstupte přímo do pekla - tam patříte a všichni podobní co balamutí své ovečky pro mamon, ovládání a moc.“

Lidé odpradávna pátrali po svém původu, po původu světa, Vesmíru a všeho kolem nás. Jelikož si to nedokázali vysvětlit (což nedokážeme dodnes), tak začali věřit na nadpřirozené bytosti, nebo síly, které nazývali Bohy či Bohem.

Boha, nebo Bohů se báli, za neúrodou, nemocemi, přírodními katastrofami hledali hněv Boží. Strachu obyčejných lidí z tohoto všeho dokázali mistrně využít jedinci, kteří se nazývali šamany, či kněžími. Postupně se zorganizovali v církve a strachu běžných smrtelníků dokázali náležitě hmotně využít a dobře zpeněžit.

Panovníci i šlechta potřebovala s těmito silnými náboženskými organizacemi vycházet v dobrém a tak s nimi spolupracovala v podobě, že jim přidělovala hmotné statky, na nichž potom poddaní dřeli stejně jako na panském a budovali církevní majetek.

Za tyto materiální „dary“ ať již ve formě polí, lesů a práce zadarmo ze strany nevolníků, potom církve poskytovaly šlechtě a panovníkům duchovní i peněžní služby, například „boží i finanční podporu“ při jejich válkách, což se ostatně děje dodnes, jelikož se stále slouží tzv. „polní mše.“

Polní mše, které mají poskytnout duchovní útěchu vojákům, kteří mají rozkaz zabíjet nevinné lidi. A že, je to doba v podstatě současná dokazuje, že toto zabíjení měli požehnané od svých vojenských kaplanů vojáci NATO, kteří před 15 lety bombardovali Srbsko, či napadli Irák a Lybii a zůstaly za nimi statisíce mrtvých.

Ale to jsem poněkud odbočil.

Kardinál Duka se rozčiluje, že majetek, který vytvořili naši předkové a který si církve přisvojily a nyní nárokují je takový, že už naše církve nemohou dělat žádné ústupky.

Církvím má být navrácen majetek v hodnotě zhruba 75 miliard korun a dále jim má být během 30 let postupně vyplaceno cca 59 miliard korun jako náhrada za majetek, jenž nemůže nebo z různých důvodů nebude vrácen. Stát vyplatí náhradu za 44 % majetku v držení obcí, krajů nebo soukromníků, finanční formou – ve výši 59 mld. Kč v průběhu 30 let, tedy 2 miliardy ročně. Stát nebude platit z této roční sumy úrok, ale připočte se k ní míra inflace. Že jsou tyto náhrady vysoce nadhodnocené se dá doložit příkladem náhrady za 1m2 orné půdy ve výši 44,-Kč, když běžná tržní cena je 8-15,-Kč.

Podle předběžných prognóz by celkový objem finančních prostředků se započtením pravděpodobného vývoje inflace v Česku do roku 2043 mohl pro církve znamenat přísun kolem 96 mld. Korun.

Tedy majetek více než velkorysý vzhledem k tomu, že z historie se nějak nezachovalo, že by církevní preláti v potu tváři stavěli kostely, dřeli na polích, či káceli lesy. Též prosazení církevních restitucí v Parlamentu těsnou většinou katolíkem Petrem Nečasem formou politické korupce s nikým nevolenou stranou LIDEM a poslancem Pekárkem odsouzeného za korupci, zde bylo mnohokrát omíláno. Petr Nečas si tehdy potřeboval koupit odpustek za svůj z hlediska katolické církve nemravný osobní život a místo, aby jej církvím koupil ze svého, tak jim dal odpustek, na který přispěli všichni občané našeho státu a nejvíce ateisté.

Samozřejmě, že takto prosazené církevní restituce a v takové výši vzbudily u našich občanů oprávněný odpor. Jako bonusu se ještě církve domáhají budov, které jsou součástí Pražského hradu, tedy symbolů naší státnosti. Samozřejmě si Petr Nečas se svými kumpány Karlem Schwarzenbergem a Miroslavem Kalouskem okamžitě pojistili, aby se jimi prosazené „zákony“ nedaly změnit a revidovat.

Současná vláda v čele s ČSSD nemůže tyto mimořáně vysoké majetkové nároky církví jen tak přejít a tak s církvemi vyjednává. Samozřejmě, že zbytečně.

Církve velmi arogantně dávají najevo, že se nic měnit nebude, že to, co jim Petr Nečas a spol. přidělili, chtějí a basta. Mluvčí církví, ať již Tomáš Holub, tak kardinál Duka všem říkají, jak obrovské ústupky již církve ve svých majetkových požadavcích učinily.

V rozhovoru s kardinálem Dukou vyplývá, že průměrný plat biskupa je 1000 Eur. Jistě to není mnoho, ale já se ptám, proč např. platy duchovních by měli platit všichni občané. Proč platy církevních prelátů nefinacovat z příspěvků našich věřících občanů, kteří tyto církevní preláty a tedy „duchovní byznys“ potřebují?

Asi nikdo nebude nic namítat proti tomu, když daňoví poplatníci budou financovat údržbu církevních zařízení, které jsou našimi kulturními památkami včetně financování církevní charity. Ale k čemu církve potřebují kulturní dědictví našeho národa jako jsou zámky s galeriemi a obrazárnami? Podle jakého práva církvím majetek zůstal a šlechtě byl zabavený? Není to v podstatě totožné? Není to precedens, kterým se vrátíme do doby dávného feudalismu?

Inu byznys je byznys. A byznys s „dušemi“ zřejmě ještě dlouhou dobu bude na světě patřit mezi ty nejlukrativnější.

 

Administrátor vložil ve čtvrtek 3. dubna 2014 následující reakci Odboru vnějších vztahů Arcibiskupství pražského:
Neupírám panu Petříkovi konfrontovat kardinálovy názory s jeho. Nicméně tak, jak píše sám v textu, opravdu „poněkud odbočil“ a zašel až do starých časů seminářů marxismu-leninismu. Pokud je přesvědčen, že Boha si lidé vymysleli, je to jistě jeho víra, na kterou má nárok. Nicméně rád bych se ohradil proti urážlivým tvrzením o balamucení oveček pro mamon, ovládání a moc.

Chci uvést, že církve se vzdaly víc jak třetiny odhadovaného majetku zabaveného státem. Odhady dělaly dvě naprosto renomované na církvích nezávislé instituce. 59 miliard není náhrada za veškerý nevrácený majetek, ale jen za jeho menší část, tu, kterou mají v držení města a obce. O nadhodnocení náhrady orné půdy se nedá mluvit, protože odhady byly dělány průměrem mezi cenou orné půdy a stavebních parcel, které např. v Praze tisícinásobně překračují cenu orné půdy. Navíc za dobu uplynulou od odhadu jen „díky“ inflaci ceny stouply o 400%.

Je dobré si uvědomit, že tak, jak církve budou mít vypláceny náhrady, za několik málo let se začne snižovat dosavadní státní příspěvek, až za 17 let už církve nebudou dostávat od státu nic. Je tedy v zájmu daňových poplatníků toto řešení, kdy se církve začnou samofinancovat.

Pokud je průměrný plat biskupa 27 000 korun hrubého, jistě si soudný člověk uvědomí, že biskupové nemají služební byty, normálně si platí nájem a jídlo, nedostávají ošatné apod. Oproti jiným profesím jde tedy o plat dosti zanedbatelný, ale dá se z něj žít, zvláště proto, že si biskupové nepořizují drahá osobní sídla, auta či soukromé tryskáče, jako podnikatelé. Platy řadových kněží jsou poté mnohdy i na polovině platu biskupského. Nově schválený zákon 428/2012 také panu Petříkovi naplní jeho přání: financování provozu církví se postupně úplně oddělí od státního rozpočtu až do chvíle, kdy budou církve financovány jen z výnosů hospodaření na svém majetku a z příspěvků věřících občanů. Věřme tedy, že žádná další vláda už nepřijde s myšlenkou, že by mohla financovat potřeby církví výměnou za převzetí jejího majetku.

Pan Petřík se hluboce mýlí, když myslí, že majetek církvím zůstal, zatímco šlechtě byl zabavený. Šlechta je jedním z prvních restituentů a v převážné většině se vynikajícím způsobem o navrácený majetek stará, dotuje jej často ze svých zahraničních aktivit.

Celkově jde, bohužel, u pana autora o „dojmologii“ podloženou řadou předsudků, nikoliv faktů.

P. Norbert Milan Badal, ředitel Odboru vnějších vztahů Arcibiskupství pražského

Autor: Jaromír Petřík | sobota 29.3.2014 11:14 | karma článku: 32,59 | přečteno: 1999x