Vyjednala jsem 4pruh v severním úseku silnice S73

Kolem šířkového uspořádání nové silnice 43, dnes označované jako S73, se mluvilo hodně. Severní úsek byl původně plánován v provedení 3pruhu. Velký tlak se nakonec podařil, ministerstvo dopravy ustoupilo a úsek bude 4pruhový.

Kolem šířkového uspořádání nové silnice 43, dnes označované jako S73, se mluvilo hodně. Po zjištění, že Centrální komise Ministerstva dopravy schválila v úseku Svitávka-Staré Město variantu 3pruhovou, která je méně bezpečná, začala jsem jednat ve smyslu prosazení 4pruhu. Díky velkému úsilí se vše nakonec podařilo.

V dubnu loňského roku Centrální komise Ministerstva dopravy schválila aktualizaci Technicko-ekonomické studie s variantou vystřídaného 3pruhu v úseku Svitávka – Staré Město, přesněji řečeno po Borušov. Od té doby jsem se snažila jednat jak s ministerstvem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic ohledně přehodnocení kategorie 3pruhové na 4pruhovou.

Rok a 3 měsíce od rozhodnutí Centrální komise je pozitivní výsledek. Většina lidí již vzdala veškeré naděje. Uspořádala jsem dvě besedy v Černé Hoře, účastnila jsem se nespočet jednání, napsala jsem řadu dopisů a připojilo se ke mně celkem 37 obcí, 19 podnikatelů.

Ministr dopravy uložil generálnímu řediteli ŘSD ČR, aby silnici S73 v úseku MÚK Svitávka – MÚK Borušov ŘSD připravovalo a realizovalo ve čtyřpruhovém šířkovém uspořádání v kategorii S26,0/130.

Důležitá podpora byla od hejtmana Jihomoravského kraje a Policie ČR, která z pohledu zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu preferovala uspořádání komunikace s režimem jízdních pruhů 2+2 v celém úseku Brno-Staré Město. Silnice nám bude sloužit desítky let, doprava se stále zvyšuje, je kladen důraz na rychlost přepravy. Silnice S73 je páteřní komunikace pro kamionovou dopravu a propojení D1 a D35 je potřeba v adekvátní kapacitě. Zvýšíme tím i životní úroveň. Také situace v obcích na stávající I/43 se výrazně zlepší.

Díky čtyřpruhovému uspořádání se zvýší rychlost přepravy osob i materiálu, sníží se tím náklady, ušetří se čas a to vše znamená větší flexibilitu pro podnikatele a firmy. Právě díky velkému tlaku se ministr dopravy rozhodl rozhodnutí Centrální komise MD ČR přehodnotit.

Musím také poděkovat generálními řediteli ŘSD Radku Mátlovi za argumentační podporu v prosazení 4pruhového uspořádání. Nakonec se moje úsilí vyplatilo a to považuji společně se starosty obcí za velký úspěch pro náš region.

Jako první určitá předinvestice je v průběhu roku 2023 plánováno v prostoru budoucí křižovatky silnic I/43 a I/73 vybudovat okružní křižovatku u Sebranic, která je navržena tak, aby mohla sloužit pro dílčí křižovatkové pohyby i po výstavbě silnice I/73 v úseku Bořitov-Svitávka, jejíž realizaci ŘSD předpokládá nejdříve v letech 2026-2028. Realizaci navazujícího úseku I/73 Svitávka-hranice Pardubického kraje pak ŘSD předpokládá návazně přibližně v letech 2028-2032.

Autor: Jaromíra Vítková | pátek 19.8.2022 15:21 | karma článku: 9,40 | přečteno: 382x