Vrátí se řemeslům prestiž ve společnosti?

Snižuje se počet zájemců o řemeslné a technické obory a následně i jejich prestiž. Změnit vědomí veřejnosti a celkový pohled na řemesla a technické obory je klíčové. 

Již delší dobu se věnuji oblasti technického vzdělávání dětí, žáků a studentů. Základní myšlenkou technického vzdělávání je dětem, žákům, studentů a jejich rodičům představit technické obory, tak aby se nejen zvýšil zájem o tyto obory, ale aby se zvýšila i manuální zručnost pro každodenní život. Zapotřebí je osvěta nejen rodičů, ale i široké veřejnosti.

Snižuje se počet zájemců o řemeslné a technické obory a následně i jejich prestiž. Důležité jsou projekty typu Polytechnická hnízda či centra, ale je to málo. Změnit vědomí veřejnosti a celkový pohled na řemesla a technické obory je klíčové. Je potřeba rodičům ukázat, že i řemeslo je pro jejich děti dobrá perspektiva. Vést děti od útlého věku k manuální zručnosti je pro jejich další směřování důležité. Obraz řemeslníka, který pracuje ve špinavé dílně za málo peněz je přetrvávající stereotyp z 90. let, ale dnes už to vypadá jinak. Jsou obory, kde se chodí v bílém plášti a čistota pracoviště je téměř jako v laboratoři.

Jsem v úzkém kontaktu se zástupci Masarykovy střední školy Letovice a pracujeme na společném projektu „Vracíme řemeslům prestiž ve společnosti“. Cílem snahy je rozšířit v povědomí široké veřejnosti koncept technického vzdělávání.  Zaměřit aktivity tak, aby měly dlouhodobý systematický dopad na celou Českou republiku. Změnit myšlení lidí a dát určitou prestiž těmto oborům ve vnímání široké veřejnosti. Chtěla bych podpořit kladné vnímání řemeslných oborů a podpořit tak jejich věhlas, vážnost a důležitost. Projekt má za cíl přes média a sociální sítě propagovat řemesla a technické obory formou krátkých videí, která by byla zařazena do televizního vysílání a rozšířena přes sociální sítě tak, aby pokryly cílovou skupinu široké veřejnosti. Je to nástřel toho, jak chceme tuto problematiku uchopit a pracovat s ní dál.

Je smutné, že například ve výroční zprávě České školní inspekce zaznívá spousta zjištění a závěrů, která jsou alarmující, ale nikdo s nimi dále již nepracuje. Uspořádala jsem v Senátu seminář na téma „Jak zvýšit zájem u dětí a mládeže o technické vědy a učební obory“ v říjnu 2018. Následně jsem měla několik pracovních jednání zástupci škol i firem. V Senátu jsem v dubnu 2019 uspořádala pracovní jednání na toto téma se zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce, Jihomoravského kraje, Sdružení učňovských zařízení, Masarykovy střední školy Letovice, Okresní hospodářské komory Blansko a Akademie věd ČR. Na jednání zazněla problematika optimalizace oborové nabídky v jednotlivých krajích, zavedení tzv. cut-off score, úspěšnost maturantů a zaměření se cíleně pouze na zvládnutí maturity a další důležitá fakta.

Jako další krok ke zvýšení prestiže řemesel vidím v kvalitním kariérovém poradenství na základních školách. Zejména tady by měly stereotypy zmizet. Kariéroví poradci by měli být v kontaktu nejen se středními školami, ale také se zaměstnavateli, tedy firmami.

Cesta ke zvýšení prestiže řemeslům v naší společnosti nebude jednoduchá, ale je potřeba se tomuto problému věnovat a jednat.

Autor: Jaromíra Vítková | úterý 14.5.2019 13:38 | karma článku: 11,34 | přečteno: 356x