Dopravní obslužnost nejen Boskovicka

Svolala jsem jednání k dopravní obslužnosti nejen Boskovicka, ale celého regionu. Zrušení přímé autobusové linky Moravská Třebová - Brno způsobilo velké komplikace.

Dopravní situace v našem regionu je neúnosná. Silnice 43 je přetížená při běžném provozu, natož při opravách vyvolávajících objížďky a semafory. K dalším komplikacím napomáhají výluky ve vlakové dopravě a tím způsobené nedodržování jízdních řádů. Nyní je na železničním koridoru z Brna do Blanska částečná výluka a od 12. prosince nás čeká úplná výluka na dlouhou dobu. Navíc k tomu všemu byl zrušen jediný přímý autobusový spoj z Moravské Třebové, který jel přes obce na Malé Hané, přes Boskovice až do Brna. Tento spoj jezdil desítky let, využívali ho studenti, pracující, lidé jezdili za lékařem. Spoj byl jediným přímým spojem z Boskovicka do Brna bez přestupu. Zástupci Velkých Opatovic, Jevíčka a dalších obcí začali řešit tuto vzniklou situaci, protože se ozývají občané, kterým to velmi zkomplikovalo každodenní život.

Na jednání, které proběhlo 29. listopadu online formou, byli přizváni zástupci Ministerstva dopravy, KORDIS JMK, ČSAD Ústí nad Orlicí, ŘSD ČR, Jihomoravského kraje, Pardubického kraje a dotčení starostové. Ze strany KORDIS JMK i Jihomoravského kraje zaznělo, že integrace nového spoje či prodloužení stávajícího není jednoduché s ohledem na legislativu, procesy a dopravní plánování.

Zejména senioři mají problém s přestupy, ve Skalici nad Svitavou musí zdolávat nadchod, což je pro některé cestující se zdravotním omezením velmi složité. Často se stává, že spoje mají zpoždění, rychlíky nečekají na zpožděné autobusy a cestování do práce se protáhne o desítky minut či hodiny.

Debata trvala více jak dvě a půl hodiny a snažili jsme se se zástupci obcí najít vhodné řešení, které by bylo realizovatelné v dohledné době. Není možné, aby lidé zůstali najednou bez pomoci. Obnova spojů nebude jednoduchou záležitostí, musí se vyhodnotit i finančně, což vyvolalo nejasnosti.

Linka Moravská Třebová Brno byla linkou komerční, na kterou přispíval částečně dotacemi Pardubický kraj. Do systému IDS JMK tato linka zahrnuta nebyla.

Požádala jsem ředitele KORDIS JMK, aby zajistil informovanost veřejnosti ohledně úplné uzavírky, která se plánuje na železniční trati Blansko – Brno. Informovanost je nezbytně nutná v předstihu, aby cestující v klidu mohli využívat dopravní služby. Co se týče propojení Jevíčka přes Velké Opatovice, Boskovice až do Brna byl KORDIS vyzván starosty ke zpracování technické a ekonomické analýzy a návrhu řešení. Tyto podklady by měly být zpracovány do konce ledna.

Autor: Jaromíra Vítková | pondělí 6.12.2021 8:01 | karma článku: 8,93 | přečteno: 178x