Dopady pandemie COVID-19 na mateřské školy

V září 2020 byla nákaza COVID-19 spíše výjimečná ve všech typech mateřských škol. Pouze 3 % mateřských škol bylo úplně zavřených. V říjnu 2020 již bylo promořených 52 % mateřských škol, přičemž 24 % MŠ bylo úplně zavřeno.

Dne 16. 2. 2021 se v Senátu uskutečnilo pracovní setkání k problematice předškolního vzdělávání v době pandemie, kterého se na mé pozvání zúčastnily Mgr. Andrea Benešová a PhDr. Simona Weidnerová, MBA, jako zástupkyně dvacetičlenného výzkumného expertního týmu Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA).

Tato v pořadí první a úvodní schůzka k dané problematice navazovala na problémy diskutované na předchozích setkáních s Mgr. Andreou Benešovou a její Platformou ředitelek a ředitelů mateřinek, která čítá 1200 členů, jíž institucionální zázemí poskytla právě ISEA.

Za přísných protiepidemických opatření jsem svolala pracovní setkání k závěrům aplikovaného výzkumu v mateřských školách, kterého se zatím zúčastnilo přes 2 010 ředitelů mateřských škol. Kromě epidemické situace jsme diskutovaly i o způsobu a pravidlech odměňování ředitelů mateřských škol a dalších zaměstnanců ve školkách.

Pracovní jednání jsme zaměřily na konzultační výměnu pohledů a názorů na aktuální otázky, které vyplynuly z výzkumu. Předmětem debaty byly ekonomické dopady pandemie na mateřské školy i dopady na obce, jako jejich zřizovatele. Diskutovaly jsme také o různých formách protiepidemických opatřeních v mateřinkách.

V září 2020 byla nákaza COVID-19 spíše výjimečná ve všech typech mateřských škol. Pouze 3 % mateřských škol bylo úplně zavřených. V říjnu 2020 již bylo promořených 52 % mateřských škol, přičemž 24 % mateřských škol bylo úplně zavřeno, ve většině případů po dohodě s hygienickou stanicí a zřizovatelem. Vyplývá to ze studie ISEA - Institutu pro sociální a ekonomické analýzy.

V mateřských školách, které zaznamenaly v průběhu září až října 2020 nákazu COVID-19, docházelo také k přenosu této nemoci mezi jednotlivými zúčastněnými stranami.

 

Nedisciplinovaní rodiče

Zajímavým zjištěním bylo, jak extrémně odlišně se rodiče chovali v první a druhé vlně pandemie. Chápu rodiče, že musí chodit do práce, ale měli by více dodržovat proti-epidemická opatření stanovená ředitelem mateřské školy.

Na jaře převažoval strach rodičů z nákazy, takže se báli děti do školky vodit. V první vlně pandemie bylo tedy 95 % mateřinek více než měsíc zavřených, protože v nich nebyly děti.

V podzimní vlně byla situace přesně opačná. Rodiče vodili do mateřské školy děti zjevně nachlazené, nebo nedoléčené a ještě zdravotní problémy dětí popírali. V lepším případě šlo jen o kašel a rýmu, v horším případě o COVID-19. Vyskytly se dokonce i takové případy, kdy rodiče, kterým byla nařízena karanténa, vodili děti do kolektivu v mateřských školách a oficiálně tuto skutečnost vedení školy nesdělili.

Tak jako tak děti infekci předávaly zaměstnancům jako štafetu, přes veškerá protiepidemická opatření, která mateřské školy realizují, se nákaza v mateřských školách šíří.

 

Chybí finance

Nejmenším mateřským školám, které byly zavřeny z důvodu epidemie, chybí v průměru 15 tisíc korun na školném, velkým mateřským školám chybí na školném v průměru 111 tisíc korun. Na zástupy za nemocné zaměstnance chybí nejmenším mateřinkám 17 tisíc korun a největším školkám 26 tisíc Kč. Na nemocenské dávky zaměstnanců škol na nemocné zaměstnance chybí průměrně 18 tisíc nejmenším školkám a 79 tisíc korun těm největším.

Mrzí mne, že vláda žádnou finanční, ani materiální pomoc mateřským školám nenabízí. Absence centrálního rozhodnutí o podobě vzdělávání v mateřských školách zcela přenesla odpovědnost na ředitele školek, respektive na jejich zřizovatele. Finanční dopady pandemie jsou citelné zejména pro menší obce.

Na nové záležitosti, jako jsou ochranné prostředky, roušky, respirátory a desinfekci chybí nejmenším mateřským školám v průměru necelých 15 tisíc korun, těm větším školkám pak okolo 40 tisíc korun.

V listopadu loňského roku jsem se obracela na ministra MŠMT dopisem ohledně problémů s fungováním mateřských škol v době pandemie koronaviru. Zároveň jsem na školském výboru v Senátu upozorňovala na problémy předškolního vzdělávání, ale vedle zajišťování distanční výuky na základních, střední a vysokých školách, nebyl problematice mateřských škol dán prostor. V rámci diskuse jsme se na našem jednání shodly, že by měla vláda pomoci mateřským školám alespoň s dodáváním ochranných prostředků, ať už jde o respirátory, roušky, nebo desinfekci. Znovu upozorním Ministerstvo školství na nutnost podpory předškolního vzdělávání.

Analýza mateřských škol a jejich fungování v době pandemie koronaviru ukázala závažné závěry. Děkuji, že se této problematiky někdo chopil takto do hloubky a budu se snažit, aby výsledky analýzy mohly být předloženy na Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice v Senátu.

Navazující setkání k problematice mateřských škol se zástupci výzkumné instituce ISEA se zaměří na diskusi nad konkrétními návrhy legislativních změn pro zlepšení podmínek v mateřských školách v době pandemie i na snahy odstranit nespravedlnost v odměňování ředitelů mateřských škol.

 

Autor: Jaromíra Vítková | pondělí 22.2.2021 13:01 | karma článku: 7,64 | přečteno: 244x