Také Vám vadí agresivní reklama ?

Neurvalost reklamních agentur v implantaci podvědomých potřeb do naší mysli, by měla být rozumně regulována. A ona není... RAKETA.CZ,  je toho příkladem.

ŠILHÁM, JSEM BLÁZEN A NEDOČTETE TO !

 

Reklama sama o sobě není tou špatnou. Nebýt reklamy, média by přišla o klíčový zdroj svého financování a nedělejme si iluze, pestrost médií, jakou máme dnes, bychom bez reklamy určitě neměli. Trh médií by se scvrknul na čtvrtinu současného stavu a nemuseli bychom se moc ptát, "COŽE JE DNESKA NA PROGRAMU ? . Neexistoval by ani tento blog. Reklama je zcela jistě hybnou silou médií a energií byznysu. Je ale vždy etická ? Není třeba chodit daleko. Stačí vzít příklad našich televizí. Hlavní program je ztišován v posledních cca 350 vteřinách před reklamním blokem a reklama přichází vždy s TZV. "akustickým šokem", kdy je zvuková úroveň navyšována a recipient tzv. probuzen. Je to nepříjemné, ale pravdou je, že to funguje a reklama má pozitivní obchodní dopad. To, co je v tomto případě například v USA již delší dobu nezákonné, se u nás děje pořád.

Další doposud neznámý fenomém představují svévolně vyskakující Pop-Up okna na internetu. Aniž by jste na ně klikli, po určitém čase vám zastíní například sledované video, či článek, jež čtete a musíte je odklikávat pryč. Zde už jde o reklamu, jež funguje na socioprofesní skupinu do cca 30 let a starší recipienty spíš odrazuje. Starším taková reklama spíš vadí.

Samostatným fenoménem poslední doby, je reklamní kampaň inzertního serveru RAKETA.CZ. Pokud je známo, pochází původně ze slovenska a je dost docela možné, že na domácím trhu může fungovat. Pokud se týče českého trhu, dá se o tom docela pochybovat. RAKETA.CZ používá jediný, poměrně agresivní spot s fotografií poskakujícího mládence, jež se tváří jako blázen a vzdáleně připomíná nepříliš úspěšnou reklamní kampaň General Electric banky, jež proběhla v česku před 8 lety.. Kampaň "Tak už to polož" nebyla úspěšná právě pro svoji přehnanou agresivitu.

Sám spot využívá málo známé vlastnosti našeho podvědomí, že se podíváme tam, kde se něco pohne. Moderní reklamy se takto staví už dlouhá léta. Pokud se ale v případě reklamy RAKETA.CZ, díváte do tváře vyšinutého psychotika, spíš Vás to odrazuje. Jen odolní jedinci dokáží dočíst například internetový článek, vedle nějž poskakuje takováto reklama. Sám fakt, že když na tuto reklamu kliknete, se dostanete na webové stránky plné termínů jako "cenová bomba" nebo "lukrativní", "exkluzivní", "luxusní" a  85% slevy, je o tom, že jsou stránky zaměřeny na nejnižší socioprofesní skupiny. Ale i web pro pitomce by měl mít solidní reklamu a jak se zdá, management tohoto serveru, asi příliš nepřevyšuje svoji klientelu, přinejmenším, pokud jde o vlastní IQ.

Uvidíme, jak tato reklamní kampaň, o níž viditelně rozhodovali lidé, jež si sedí na uších, dlouho vydrží. Možná že se tomu budeme smát ještě v červnu, až mi bude jedenačtyřicet.

Jan Zíma

 

Autor: Jan Zíma | středa 11.1.2012 6:25 | karma článku: 14,74 | přečteno: 1327x