- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
O tom jak funguje vydírání nesmyslnými Americkými celními bariérami a jak musí politik na kobereček do jednoho Bílého domu si můžeme nechat jen zdát. Když jsem v pátečních zprávách četl o cestě ministra ČSSD Tomáše Petříčka do Washingtonu, dost jsem se nasmál. To člověk neodolá, když ví jak věci jsou.
Jedním dechem všichni novináři dodávají, že delegace bude bez zástupců podnikatelů a že pan ministr s nejnutnějším doprovodem, letí běžnou leteckou linkou.
Zjednodušeně, jsme se ze zpráv dověděli, že ministr poletí na návštěvu USA mezi 20-23 únorem, a že nepoletí, jak je běžné vládním speciálem, který je na plánované údržbě na letišti v Hamburku, ale běžnou linkou a tím pádem s ním nepoletí v těchto případech celkem běžná podnikatelská delegace.
Jestli tuhle zprávu někdo přečte a pustí z hlavy, nebylo mu shora dáno dost rozumu. My ostatní bychom měli zbystřit a zamyslet se.
Jak je možné, že na tak důležitou zahraniční návštěvu není pro pana ministra a delegaci naplánované a připravené letadlo, které, namísto toho stojí v servisu v Německu.
První co Vás asi napadne, jsou všechny ony anabáze posledních let, které začaly koupí dvou víceúčelových Aitbusů 319 v roce 2007. Zadání bylo solidní. Z vládního letadla pro 44 úředníků, šlo stroj předělat na verzi přepravující 100 vojáků, například do Afghánistánu během 24 hodin. Stroje dostaly nádherný štříbrný lak a celkem solidně, dlouhá léta, až doposud, dobře reprezentovaly ČR. A když slyšíte, že najednou vázne něco se servisem v tak důležitý termín, vzpomenete si na mnohaletou neschopnost úředníků, dlouhodobě řešit servis těchto strojů.
Od původního nápadu servisovat v Toulouse, přes ještě lepší nápad servisu v Leteckých závodech v Kunovicích, v ten samý čas, kdy vedení Kunovic přivedlo fabriku do konkursu. Nakonec zvítězilo praktické řešení, servisováním přes jednu nenápadnou Českou firmu, která je jen k tomu účelu založenou dceřinkou servisních závodů Lufthansy v Hamburku.
Jak se vždy pečlivým Němcům mohlo stát, že na tak důležitou cestu, není připravené vládní letadlo. Jen pro představu. Je to po 7 letech první mezistátní setkání s USA na této úrovni. Naši politici využili vládní letku a její stroje jen předloni 1250 letových hodin, z toho 900 hodin zahraničních letů.
Jak je možné, že na tak důležitou schůzku není letadlo.
Předpokládejme, že jde o stroj Airbus 319 vojenské imatrikulace (značky) 3085, naší vládní letky, letiště v Kbelích, který díky velkým nádržím přeletí moře na jeden zátah.
Proč selhali v plánování lidé z protokolu, vojenští plánovači i servis?
Proč i běžnou linkou, s naším ministrem Petříčkem neletí početná delegace byznysmenů jak to recipročně bývá zvykem?
Není to náhodou proto, že tato cesta se dopředu neplánovala? Že o ní ještě předminulý týden nikdo nevěděl? Tendry, bilaterální smlouvy, pracovní a státní návštěvy, se přeci plánují dlouhé měsíce dopředu ?
Ano už to tak vypadá. Setkání ministra Petříčka, možná i s ministrem Mikem Pompeem, je z iniciativy Americké strany. A copak od nás Americká strana tak narychlo potřebuje, že má přiletět jen sám ministr, i kdyby to bylo běžnou linkou?
Tady je zapotřebí připomenout jednu důležitou věc. Bez ohledu na to, že pan ministr pochází z ČSSD je poměrně prozápadně orientován. To jistě není špatně. Ale ani tento jistě schopný ministr, nemůže nevidět, že je na tuto návštěvu pozván jen kvůli projektu 5G a uměle vyvolané kauze Huawei. A v té jde o to, jestli Evropskou zakázku na tisíce satelitů a nějaký milion základnových pozemních stanic BTS, dostane jedna Čínská firma, či jedna Americká. A to za situace, kdy dvě největší Evropské ekonomiky vážně uvažují o Číňanech a jejich hardwaru dodaném s německými programy. Jistě ne náhodou.
Nemylte se, že bych zrovna já měl rád Číňany a jejich velkohubost, kterou v Čechách dopustil Miloš Zeman.
Jen si myslím, že Barack Obama by na takové jednání šel mnohem inteligentněji a víc diplomaticky, než tím, že bude letité Evropské partnery vydírat a zastrašovat celními bariérami a něco si vynucovat.
Panu ministrovi Petříčkovi, při jeho nesporné inteligenci asi nebude milé, kdyby on sám jako první, měl působit jako klín vražený mezi Evropské partnery. A příslib návštěvy Andreje Babiše v Bílém domě je ještě složitější věcí. Pokud se pamatuji, Mike Pompeo, tehdy ještě ne jako ministr, také sliboval návštěvu Miloše Zemana v Bílém domě a dnes, je nad slunce jasné, že se Miloš Zeman nikdy do Bílého domu jako oficiální návštěva nepodívá.
A pozvání Andreje Babiše do Bílého domu by mělo velmi potupnou cenu.
Ostatně Andreje Babiše, asi také ještě nepřešla hořkost z toho, že poté co nezadal dostavbu Temelína jedné tamní zámořské firmě, tak novináři o nichž se ví, odkud jsou financovaní, pronikli bezohledně do soukromí jeho rodiny ve Švýcarsku. A také jistě nezapomněl, že několik dní poté, placení demonstranti šli v čele průvodu k 17 listopadu a něčí spřátelení novináři to vydávali za demonstraci proti Babišovi.
Nenajímá obtěžující stalkery, paparazzi, a falešné ukřičené demonstranty - herce, právě Americká firma Crowd on Demand, která patří Adamu Swartovi? Nebyl on náhodou tou dobou v Evropě?
Pan premiér z toho jistě bude mít těžkou hlavu. V situaci, kdy by běžný Evropan, za nic na světě nechtěl podat ruku Donaldu Trumpovi, on sám asi bude muset. Možná se k té nechtěné poctě návštěvy v Bílém domě bude muset nechat donutit, ale zůstává důležitá otázka.
Nevyplatilo by se dva roky počkat, než bude v Bílém domě zase nějaký inteligentní prezident?
Jan Zíma
Další články autora |