- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
SOUČASNÍ MLADÍ KOMUNISTÉ ... to máš Vašku za tu pravdolásku
kliknutím na podtržené texty se dostanete k odkazům a odpovídajícím článkům na blogu i na netu
Naštěstí jim to - už a zatím - není moc co platné. Doufejme, že se v tomto "mezidobí :-)" alespoň ti rozumnější poučí.
Karel Marx: Bytí lidí není určováno jejich vědomím, nýbrž naopak,
jejich vědomí je určováno jejich společenským bytím. /cca r.1848!/
Leninovým pohrobkům - nejen z KSČM - ale i nejrůznějším "nestraníkům" vyučujícím na nejrůznějších vysokých školách uniká i tak prostý fakt, že tento postulát byl formulován cca 50 let před vznikem psychologie jako vědy.
Marx byl více sociolog,než psycholog. Ale co platí pro skupinu, musí více méně platit i pro jednotlivce a naopak. Marx v roli sociologa, neměl současnou psychologii - jako zdroj kazuistikami podložených poznatků o zákonitostech chování jednotlivce - k dispozici.
Z vědeckého hlediska musíme trvat na primátu psychologie před sociologií. Psychologické poznatky, jsou totiž mnohem snadněji verifikovatelné i falzifikovatelné, než poznatky sociologické.
Svým způsobem se dá říci, že bez meditačních zkušeností není sociologie ani verifikovatelná a to zejména v oblasti společenského vědomí.
Reálný krach vědeckého marxleninismu zaryté komanče nepřesvědčí -
vždyť se to stalo jen jednou!
Vědeckost marxismu - leninismu skončila celosvětově a definitivně v r.1989.
Podle stávající filozofie vědy jediná falzifikace naprosto vyřazuje danou "teorii".
Sociologii prohlašovat za vědu, je velice odvážné tvrzení. Zůstaneme tedy raději v oblasti psychologie a podíváme se na výše uvedený Marxův postulát. Ověříme jej experimentem:
Mějme dva dělnické manžele s průměrným platem občana ČR v r.2012. Jejich společenské bytí není nutno rozvádět. Žijí jako my ostatní. Co s jejich společenským vědomím?
Jedná se o společenské vědomí této dvojice a předpokládejme jeho odpojení od celo-společenského vědomí. Vida a už jsme u Jungova nevědomí ....
Zpátky co nejvíce k Marxově terminologii. Vezměme jako měřítko "kvality" izolovaného společenského vědomí této dvojice např. stupeň štěstí a stupeň naplněnosti životem.
Uděláme verifikovatelný dotazník a něco zjistíme. Zaznamenáme.
Nyní dáme dvojici možnost zásadním způsobem změnit své životní podmínky - zaměstnání, vzdělání, bydlení, příjem. Zkrátka se stane změna jejich bytí.
Zopakujeme dotazník. U obou parametrů asi bude zlepšení. Změna bytí byla pro dvojici totožná. Pokud by uvedený Marxův postulát měl pravdu, měla by být stejná u obou. Nejspíše nebude. První odchylka od předpokladu.
Změna bytí dvojice bude trvalá. Bude trvalé i navýšení zvolených kvalitativních indikátorů jejich společenského vědomí? Ani omylem. Bude klesat a možná postupně i na původní hodnoty.
Takže můžeme konstatovat, že výše uvedený Marxův teorém je:
a) nepravdivý
b) částečně pravdivý a jsou zde další zásadní vlivy
Přimlouvám se pro variantu b).
Z toho ovšem plyne, že
Vlastní marxismus přestal být vědecký v r. 1905.
Neboť neintegroval průběžně objevy a poznatky z oboru psychologie.
Jak se to mohlo stát? Na východě se za takovéto pokusy posílalo na Sibiř a na západě nejdříve nedocenili Marxe a posléze nepochopili šílenost pavědeckosti křesťanské filozofie a paradigmat v základech všech vědeckých oborů.
Podobné téma:
Ústí nad Labem, 30.11.2012
Další články autora |
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...