Římskokatolický kněz - můžeme mu říkat duchovní?

O kněžích občas mluvíme jako o duchovních. Běžně se používá termín "vězeňská duchovní služba". Jak se dívat na toto označení - je oprávněné anebo je vyloženě zavádějící?

 

Proč mluvíme-li o kněžích jako o duchovních? Předpokládáme totiž, že nám zprostředkovávají duchovní svět, svět ducha. Možná i svět Duchů anebo snad lépe svět duchovních bytostí.

Je tohle vůbec možné? Je člověku jako takovému dána možnost vnímat duchovní bytosti, děje a zákonitosti?

Jestliže ano, která lidská vlastnost anebo schopnost nám lidem umožňuje vnímání a kontakt s duchovním světem?

Lidská psyché má dvě základní složky - intuitivní a racionální.  

Racionální složka lidské bytosti kontakt s duchovním světem rozhodně nemá. My lidé však máme možnost kontaktu s duchovním světem pomocí intuitivní složky osobnosti.

A zde je jádro pudla. Křesťanství jako takové intuicí silně pohrdá a dívá se na ni jako na něco potenciálně nebezpečného a podřadného.

Kněží, biskupové, kardinálové, papeži ... všichni budují iluzi, že kontakt s duchovním světem mají.

Dokonce tvrdí, že znají zákonitosti duchovního světa i vazby mezi světem duchovním a světem materiálním.

Necháme stranou otázku, jak k tomuto názoru někdy historicky došli. Podíváme se na současnost.

Mám li o něčem přesvědčivě mluvit a učit, musím to znát z vlastní zkušenosti. Pro kněze - duchovního je tedy bravurní používání očištěné intuice základním kvalifikačním předpokladem. Měla by být jeho základní dovedností.

 ... Ale ouha. Kněze připravuje studium v semináři. Tam do adepta bohosloví  lijí jen samé racionální vědomosti. Zpochybňování autority magisteria učitelského úřadu církve je trestáno církevními tresty i v současnosti.

Intuice, instinkt, emoce - nad tím vším by měl adept kněžství zvysoka ohrnovat nos.

Před několika lety spirituál římskokatolické teologické fakulty při UK v Praze zrušil i jakékoli sebepoznávací psychologické semináře. Prý aby se budoucí kněží nepatlali ve vlastní špíně.

Nedávno jsem se dokonce v časopise Teologické texty dočetl, že ani emoce do modlitby nepatří. Modlitby se prý účastní jen racionální složka osobnosti! Článek byl z pera doktora teologie vyučujícího na řk teologické fakultě UK. Jak vyrovnaný a harmonický to člověk ...

Te Deum -Tebe Bože velebíme -  kdo při tom pocítí nějaké emoce  není křesťanem!

Římskokatolický kněz tedy není vybavem tím nejzákladnějším kvalifikačním předpokladem kněze - duchovního. Intuici v něm nikdo nebudoval ani neočišťoval.

O římskokatolickém knězi nelze tedy mluvit jako o duchovním.

O římskokatolickém knězi budeme mluvit jako o BIGOTNÍM.

Bigotní je totiž ten, kdo zná jen nějaké racionální poučky. Na nich trvá aniž by je byl schopen ověřit anebo modifikovat. Zkrátka farizej.

V české republice stát sice velice mizerně, ale přesto platí křesťanským duchovním za péči o duchovno obyvatelstva.

Bohužel tyto mizerné peníze dostávají kněží - lidé, kteří - až na zanedbatelné vyjímky - nemají základní dovednosti a schopnosti k výkonu jejich povolání.

Dalším problémem je celibát. Muž, který prakticky nežil se ženou - jakou asi má intuici a empatii?

Úcta k římskokatolickému knězi jako k duchovní osobě je naprostý nesmysl.

Mohou existovat vyjímky, ale nic víc.

Křesťanství nemá ani model a natož reálný a použitelný popis procesu v rámci kterého "Boží zjevení" získává racionální podobu.

Zcela základní otázkou nejspíš bude, zda je možno pokládat starohebreské a aramejské texty starého zákona za racionální sdělení.

Velice těžko - jsou to básnické jazyky a jakýkoli jejich překlad do logických jazyků není nikdy nic víc než jedna z mnoha možných interpretací.

Důkaz tohoto tvrzení je jednoduchý - muslimové považují za Korán jen originál v arabštině. Na veškeré překlady do jiných jazyků se dívají jako na literární dílo inspirované Koránem.

Kam kráčí křesťanství? Nikam, stojí na slepé koleji.

 

Dodatek:   křesťanští teologové nejsou zatím ochotni pochopit a akceptovat, že racio samo o sobě je dobré tak leda na matematiku. A to ještě ne moc dobře. Podstatný je intelekt, který vzniká sjednocením, vyvážením anebo spoluprací intuitivní a racionální složky osobnosti.

 

Na podobné téma:

Úsměvně úděsné - původ a aplikace dogmat římskokatolické církve

5. a 6.červenec - svátky licoměrnosti křesťanských církví

Benedikt XVI.: víra je nad morálku. Co vy na to, lékaři?

Bludný balvan č.2 pro kardinála Duku za ne-vztah psyché a duše

Kabala času, čas kabaly - model osobnosti v kabale

Kam vede Grygara, Halíka i !! nás !! jejich primitivní dualismus?

Teologie je věda stejně jako astronomie či biologie.Cha cha chá!

Jiří Grygar: Pokus o katolickou vědu skončil v r.1886 Freudem

Co vypovídá psychopat Barták o Halíkovi a naší psychologii?

Bludný balvan č.3 pro křesťanskou akademii-Primát teologie nad vědou

Černý parazit Halík, Pehe a spol. - ANO evropské apokalipse

Gospa z Medžugorie Benediktu XVI.: opravte encykliku Fides et Ratio

Svatá Boží Trojice - podvod tisíciletí

Bludný balvan pro Halíka a Grygara č.1 - za papežskou neomylnost

 

V Ústí nad Labem, 17.10.2012

 

Ing. Jan Rýznar

 

 

Autor: Jan Rýznar | středa 17.10.2012 7:32 | karma článku: 21,31 | přečteno: 2262x