- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
4. května 1990 kapela odehrála první koncert ve strakonické Sokolovně. 6. ledna 1991 získala, tenkrát pro fungování nutného, zřizovatele ve Svazu mládeže Mutěnice a vyplnila potvrzení o tom, že si nevydělává 25.000 Kčs a ani nemá další potvrzení pro daň z příjmu z literární nebo umělecké činnosti. 10. ledna téhož roku předskakovala ZNC ve vyprodané “Šeříkárně”, o týden později E!ečkám, v dnes už legendárním plzeňském Divadle Pod Lampou. 4. května jednadevadesátého pokřtila kapela v mutěnickém pohostinství demokazetu “Bahno”, nahranou na jaře téhož roku v “půdním” studiu Znouzectnost, za produkce Goldy a Caina. V lednu 1992 odehrála koncerty na Slovensku a v květnu oslavila dvouleté výročí. Ovšem v lednu 1993 kapela Z ničeho nic de facto již měsíc neexistovala. Stejně jako společný stát Čechů a Slováků. 15. května 1993 se na dlouhých devět let přepnula do polohy -standby mode-, posledním, regulérním koncertem, završující první kapitolu kapely. Samozřejmě společně se Znouzectnost.
Kompaktní disk vyvinuly roku 1979 firmy Sony a Philips jako způsob věrného uchovávání a reprodukce hudby. Původně se na ně měl vejít zvukový záznam v délce 60 minut, coby délka analogového dlouhohrajícího „elpíčka“, ale firma Sony trvala na 74 minutách, aby se na jedno CD vešla celá Beethovenova Devátá symfonie. Délka celého alba Znouzectnost uvádí své hosty na vlnách Rádia Bla - Bla Plus, které bych rád díky jeho 25. výročí vydání a uvedení na trh vzpomenul, je někde mezi těmi časovými rámci.
Dramaturgický počin kluků ze ZNC lze nazvat termínem kompilace, běžným v devadesátých letech. Byť ne v pravém významu kompilačního alba coby neautorizovaného díla s nepůvodním obsahem. Nýbrž ve smyslu složených hudebních alb, na kterých se prezentovalo více interpretů. Zmínit rozhodně musím titul "Rebelie - Punk ´n Oi!" (Monitor 1990, Plexis, Tři Sestry, Orlík, Šanov, Našrot, Fabrika, Do Řady!), Ten přinesl obrovskou vlnu zájmu o tenhle druh hudby a tak ještě v témže roce následuje sampler s názvem “Epidemie”. V ostravském studiu Citron, za produkce Ády Vitáčka a metalové ikony Miloše “Doda” Doležala, si odbývají premiéru vlastních nahrávek na regulérním LP a MC kapely TELEX, Zelení Kanibalové, Kritická situace, Akutní Otrava, Svobodný slovo, S.P.S, ale i Wanastowi vjecy. Velice aktivní postava punkové scény Mike Virus a jeho projekt PUNK-AID přinesl tři díly stejnojmenné kompilace, punkové fanziny, jako kupříkladu Move Your Ass, nebo DIY labely rovněž podobně koncipovaná “alba” vydávala, ve vlastním nákladu a distribuci.
Label: Avik ?– AV 0010 - 2331
Format: CD
Country: Czechoslovakia
Released: 1992
Genre: Rock
Style: Punk, Folk Rock, Post-Punk
Učinkovali:
Pod taktovkou elektronického kapelníka lidový soubor Petr Mach v pohřebním pochodu Pomalu sune se a taneční koledě Ježíšku, lehkomyslná dudácká muzika ze Strakonic
Z ničeho nic se chansony Pro dobrotu žebrotu a Válka, staří čeští mistři Bon Pari přednesli své romantické skladby Krátká noc, Milenci a Jede pán na koni a lyrealistickou Továrna. Zneklidniňující jsou balady Fuck off church a Nech žít klikatej pás. Zazněly v podání Sokolovské beatové skupiny Mocela Umbra. Klasické pijácké a kuřácké písně V Bezvědomí a V Jirkově na nádraží pak odezněly z úst Travního orchestru + Naši. V rubrice Na přání nám pak všem zahrály a zazpívaly mladé a talentované Otcovy děti písně Tatínkovi a Mamince. Průběžně do programu vstupovala rytmická skupina Znouzectnost s pozicemi Dohromady, Pokažená snídaně, Jdu dobývat svět. Dále Blackm.talovou s poučením a hudebním melodramatem Hoří.
Záznam a zvuková režie Přemysl Haas a Vladimír Kožíšek, technická spolupráce a produkce Jiří Sláma, režie a scénář Znouzectnost, vyrobily zvukové laboratoře Avik v roce 1992.
Mimo poslechu alba na kanále You Tube nabízím dvě dohledané recenze. Ta první je z webu Hard Music Base, ta druhá je časopisu ROCK & POP 1997.
Netuším, zda by v dnešní době byly kompilace, samplery a jiné výběry někomu k užitku. Možná ano, vezmeme-li v potaz vyčerpanost žánrů a tvůrčí potenciál kapel, který se odráží téměř v každé desce českých, a nejen punkových, kapel. Přesto k době, ve které vznikly, neodmyslitelně patří. Minimálně pomohly kapelám našeho formátu na jejich startu po listopadu 1989 a každému hudebnímu posluchači umožnily udělat si počátkem devadesátých let alespoň základní přehled o scéně, která byla dlouhou dobu tabu. O scéně, která funguje dodnes. V různě zdegenerované nebo zreformované podobě. Přesně v té, před kterou mělo Rádio Bla Bla Plus nejspíš varovat. Aby poptávka, na české poměry nadměrného množství prostoru v hudebním éteru, nezpůsobila ústup originality, pestrosti a kvality na úkor uniformity, earworms a nedostatečně kvalitní kvantity. Což se při poslechu českých rádií děje již minimálně několik let. Dobrý vkus? Bla Bla Plus, ale o tom až jindy.
Další články autora |
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč