25 let na vlnách rádia Bla - Bla plus

Leden jasný, roček krásný. Těžko říct, zda chápat pranostiku ve smyslu počasí nebo stavu našich myslí. Každoroční start roku, čas na letmé ohlédnutí. Dnes k počátkům devadesátých let, prostřednictvím Rádia Bla Bla Plus. On Air 93

Leden začíná vždy stejným dnem v týdnu jako květen předcházejícího roku. To platí tuším od roku 153 našeho letopočtu. Tak hluboko do historie se dnes nevrátíme, nicméně události staré minimálně čtvrt století v tomto textu zmíněny budou. Oba výše zmíněné měsíce, tedy leden a květen, hrají významnou roli i v historii kapely Z ničeho nic. Stejně jako město Plzeň, kapela Znouzectnost, Olda, Déma, Cain, Přemek Haas, Jirka Sláma, Ivan Jáchim a spousta dalších skvělých lidí.

korespondence mezi ZNN a ZNC, prosinec 1990

 

Když rádi punk rock hrají, pak v lednu je jak v máji...

4. května 1990 kapela odehrála první koncert ve strakonické Sokolovně. 6. ledna 1991 získala, tenkrát pro fungování nutného, zřizovatele ve Svazu mládeže Mutěnice a vyplnila potvrzení o tom, že si nevydělává 25.000 Kčs a ani nemá další potvrzení pro daň z příjmu z literární nebo umělecké činnosti. 10. ledna téhož roku předskakovala  ZNC ve vyprodané “Šeříkárně”, o týden později  E!ečkám, v dnes už legendárním plzeňském Divadle Pod Lampou. 4. května jednadevadesátého pokřtila kapela v mutěnickém pohostinství demokazetu “Bahno”, nahranou na jaře téhož roku v “půdním” studiu Znouzectnost, za produkce Goldy a Caina. V lednu 1992  odehrála koncerty na Slovensku a v květnu oslavila dvouleté výročí. Ovšem v lednu 1993 kapela Z ničeho nic de facto již měsíc neexistovala. Stejně jako společný stát Čechů a Slováků. 15. května 1993 se na dlouhých devět let přepnula do polohy -standby mode-, posledním, regulérním koncertem, završující první kapitolu kapely. Samozřejmě společně se Znouzectnost.   

1991, potvrzení pro Finanční úřad

 

Demáče, elpíčka, cédečka, fanziny, kompilace, samplery, Do It Yourself - termíny z muzea punku

V lednu sice ZNN neexistovali, přesto měli za tři roky svého prvotního působení na kontě téměř sedm desítek koncertů po Československu s kapelami jako  ZNCVisací zámek, Do Řady! Šanov, ZONA A, TELEX nebo Kritická situace, absolvovali řadu rozhovorů do různých punkových a HC fanzinů, vydali na ve spolupráci s Martinem "Bobíkem" Českým, bubeníkem kapely Zelení kanibalové a lidmi se ZNC demokazetu "Bahno" (na vinylové EP chystané na rok 1993 již nedošlo), které se prodalo přes pět set kopií a vlastnili své první nahrávky na CD, který byl v této době v našich končinách již dostupným, ovšem finančně náročným nosičem hudby. Paradoxně nic z toho, v té době, k udržení první a původní sestavy nestačilo.

Kompaktní disk vyvinuly roku 1979 firmy Sony a Philips jako způsob věrného uchovávání a reprodukce hudby. Původně se na ně měl vejít zvukový záznam v délce 60 minut, coby délka analogového dlouhohrajícího „elpíčka“, ale firma Sony trvala na 74 minutách, aby se na jedno CD vešla celá Beethovenova Devátá symfonie. Délka celého alba Znouzectnost uvádí své hosty na vlnách Rádia Bla - Bla Plus, které bych rád díky jeho 25. výročí vydání a uvedení na trh vzpomenul, je někde mezi těmi časovými rámci.

 

 

Dramaturgický počin kluků ze ZNC lze nazvat termínem kompilace, běžným v devadesátých letech. Byť ne v pravém významu kompilačního alba coby neautorizovaného díla s nepůvodním obsahem. Nýbrž ve smyslu složených hudebních alb, na kterých se prezentovalo více interpretů. Zmínit rozhodně musím titul "Rebelie - Punk ´n Oi!" (Monitor 1990, Plexis, Tři Sestry, Orlík, Šanov, Našrot, Fabrika, Do Řady!), Ten přinesl obrovskou vlnu zájmu o tenhle druh hudby a tak ještě v témže roce následuje sampler s názvem “Epidemie”. V ostravském studiu Citron, za produkce Ády Vitáčka a metalové ikony Miloše “Doda” Doležala, si odbývají premiéru vlastních nahrávek na regulérním LP a MC kapely TELEX, Zelení Kanibalové, Kritická situace, Akutní Otrava, Svobodný slovo, S.P.S, ale i Wanastowi vjecy. Velice aktivní postava punkové scény Mike Virus a jeho projekt PUNK-AID přinesl tři díly stejnojmenné kompilace, punkové fanziny, jako kupříkladu Move Your Ass, nebo DIY labely rovněž podobně koncipovaná “alba” vydávala, ve vlastním nákladu a distribuci.  

Rebelie - Punk ´n Oi! 1990

 

 

 

 

 

 

 

obal CD 1

 

 

 

 

 

Znouzectnost uvádí své hosty na vlnách Rádia Bla - Bla Plus

Label: Avik ?– AV 0010 - 2331

Format: CD

Country: Czechoslovakia

Released: 1992

Genre: Rock

Style: Punk, Folk Rock, Post-Punk

Tracklist 

 

Učinkovali:

Pod taktovkou elektronického kapelníka lidový soubor Petr Mach v pohřebním pochodu Pomalu sune se a taneční koledě Ježíšku, lehkomyslná dudácká muzika ze Strakonic
Z ničeho nic se chansony Pro dobrotu žebrotu a Válka, staří čeští mistři Bon Pari přednesli své romantické skladby Krátká noc, Milenci a Jede pán na koni a lyrealistickou Továrna. Zneklidniňující jsou balady Fuck off church a Nech žít klikatej pás. Zazněly v podání Sokolovské beatové skupiny Mocela Umbra. Klasické pijácké a kuřácké písně V Bezvědomí a V Jirkově na nádraží pak odezněly z úst Travního orchestru + Naši. V rubrice Na přání nám pak všem zahrály a zazpívaly mladé a talentované Otcovy děti písně Tatínkovi a Mamince. Průběžně do programu vstupovala rytmická skupina Znouzectnost s pozicemi Dohromady, Pokažená snídaně, Jdu dobývat svět. Dále Blackm.talovou s poučením a hudebním melodramatem Hoří.

Záznam a zvuková režie Přemysl Haas a Vladimír Kožíšek, technická spolupráce a produkce Jiří Sláma, režie a scénář Znouzectnost, vyrobily zvukové laboratoře Avik v roce 1992.

Mimo poslechu alba  na kanále You Tube nabízím dvě dohledané recenze. Ta první je z webu Hard Music Base, ta druhá je časopisu ROCK & POP 1997.

Ještě v témž roce vychází péčí hudebního vydavatelství Avik album Znouzectnost uvádí své hosty na vlnách rádia bla bla plus, reflektující zklamání soudných lidí nad tehdy začínajícími privátními FM stanicemi. Prostor zde kromě hostitelů dodaly i spřízněné kapely, např. Bon Pari, Petr Mach či Otcovy děti.

ROCK & POP – 1997, číslo 2., strana 98 - rubrika "Články"

 

Netuším, zda by v dnešní době  byly kompilace, samplery a jiné výběry někomu k užitku. Možná ano, vezmeme-li v potaz vyčerpanost žánrů a tvůrčí potenciál kapel, který se odráží téměř v každé desce českých, a nejen punkových, kapel. Přesto k době, ve které vznikly, neodmyslitelně patří. Minimálně pomohly kapelám našeho formátu na jejich startu po listopadu 1989 a každému hudebnímu posluchači umožnily udělat si počátkem devadesátých let alespoň základní přehled o scéně, která byla dlouhou dobu tabu. O scéně, která funguje dodnes. V různě zdegenerované nebo zreformované podobě. Přesně v té, před kterou mělo Rádio Bla Bla Plus nejspíš varovat. Aby poptávka, na české poměry nadměrného množství prostoru v hudebním éteru, nezpůsobila ústup originality, pestrosti a kvality na úkor uniformity, earworms a nedostatečně kvalitní kvantity. Což se při poslechu českých rádií děje již minimálně několik let. Dobrý vkus? Bla Bla Plus, ale o tom až jindy.  

  

Autor: Jan Raus | středa 17.1.2018 0:25 | karma článku: 28,15 | přečteno: 1197x
  • Další články autora

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25