Istanbulští taxikáři - kamikadze na čtyřech kolech

Nadáváte na pražské taxikáře? Bojíte se létání? Omrzel vás život, nebo si myslíte, že postrádáte adrenalin? Zaleťte si do Istanbulu a vemte si taxík, nejlépe ve špičce.

jen pro magoryhonzin

Jestli mě něco při mé první návštěvě Istanbulu opravdu šokovalo, tak to byl fenomén istanbulských taxikářů. Níže je pár poznatků, co jsem během několika cest s nimi nastřádal.

Řazení

Podle chování většiny istanbulských taxikářů je auto s více než třemi rychlostními stupni(včetně zpátečky)  zbytečný luxus. Na dvojku se pohodlně dostanou kam potřebují a řvaní motoru vytáčeného do maximálních otáček jim nejspíš zní jako rajská hudba.

Bezpečnost

Istanbul spolu s Moskvou vévodí evropským statistikám v počtu smrtelných nehod. Naším průvodcem jsme byli ujištěni, že to je jen proto,  že v Turecku se v zimě prostě nepoužívají zimní gumy, anebo "když je mokrá silnice" - zrovna pršelo:/  Devět z deseti tureckých taxíků prakticky znemožňuje použití bezpečnostních pásů - buď jsou za sedadlo zastrčené komplet, nebo "jen" ta část, do které strkáte přezku pásu. Asi vám nemusím popisovat jak jsem se cítil, když jsme si stopli taxíka a řidič měl na krku límec na krční páteř - počítám, že si krk asi nepřeležel.

Ceny a adresy

Nikdy se nevydávejte taxíkem nikam, když nevládnete turečtinou, nebo nemáte adresu místa napsanou. Zeptáte-li se taxikáře, jestli mluví anglicky, většinou odpoví "little" což ale musíte brát jako odpověď zápornou. Když jedete na jedno místo jen jednou, máte prostě smůlu. Když jedete stejnou trasu vícekrát, můžete si udělat přehled o cenové hladině a při třeba již třetí cestě se s taxikářem předem domluvit na ceně. S tím, že by vás ani jednou neokradli se však rozlučte.

Silnice

Barvy na semaforech mají pro taxikáře/řidiče vůbec, jen doporučující charakter, nikoliv závazný. Odstavný pruh je prostě jen další pruh navíc, který se používá k předjetí hlupáků naštosovaných ve zbývajících pruzích. Jízdní pruhy nevymezují čáry na asfaltu, ale šikovnost a agresivita jednotlivého řidiče - nevítězí větší auto, ale větší magor! Blíží-li se istanbulský taxikář ke sjezdu ze silnice/ dálnice je otázkou prestiže, jak dlouho vydrží jet přímo proti betonovému rozdělovači a na poslední chvíli auto strhnout do zamýšleného směru.

Chování na silnici

Blinkr - používá se výhradně jen ve výstražné podobě, při parkování u kraje silnice, při odbočování prakticky nikdy. Klakson - používá se stejně často jako plyn nebo spojka. Ačkoliv taxikář troubí jako o život, ve valné většině případů je u toho absolutně klidný a smířený. Klakson se používá jako upozornění na polohu vlastního auta - velmi šikovné při předjíždění.

Když to vezmeme kolem a kolem, dá se natrefit i na férového taxikáře a ještě si i fajn pokecat a dozvědět se pár věcí. Je to ovšem výjimka potvrzující pravidlo, proto zkuste maximálně využít možnosti místního "Metra"(pod zem zajíždí opravdu zřídka).

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Matuška | středa 29.9.2010 10:55 | karma článku: 13,00 | přečteno: 1267x