- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
I četl jsem Bibli a nikde jsem nenašel, že by kněží měli pořádat svatby a funusy.
Co se týká starozákonních příkazů, je to ještě víc na pováženou, především v oblasti funusů. Nejenže se v Leviticu nedočtete, že by kněží měli pořádat svatby a funusy, dokonce se ale dočtete, že se kněz nemá poskvrnit při mrtvém:
Leviticus 21: (cituji studijní překlad KMS)
Hospodin řekl Mojžíšovi:
1. Promluv ke kněžím, synům Áronovým, a řekni jim: Nikdo se nebude poskvrňovat s mrtvým mezi svým lidem.
2. Pouze svým nejbližším příbuzným -- svou matkou, svým otcem, svým synem, svou dcerou, svým bratrem
3. a svou sestrou, která je panna, svou příbuznou, která se neprovdala, se může poskvrnit.
a dále dokonce čteme:
10 Kněz, který je největší mezi svými bratry, na jehož hlavu byl vylit olej pomazání a byl zasvěcen, aby oblékl roucho, si nebude rozpouštět vlasy na hlavě a neroztrhne své roucho.
11 K žádnému mrtvému člověku nepřijde, ani svým otcem či matkou se neposkvrní.
Nový Zákon neuvádí ke svatbám a pohřbům nic. Pouze se dočteme:
Matouš 5: (cituji studijní překlad KMS)
31. „Také bylo řečeno: ‚Kdo propustí svou ženu, ať jí dá rozlukový list.‘
32. Ale já vám pravím, že každý, kdo propouští svou ženu, kromě případu smilstva, uvádí ji do cizoložství, a kdo by se s propuštěnou oženil, cizoloží.“
Tedy žádný církevní soud, jak se později stalo zvykem - dřív stačil rozlukový list, který napsal manžel. Logika věci vede k tomu, že manželku si vzal manžel a bylo to jeho právo a odpovědnost před Bohem.
Je dobrá otázka, co vedlo církev k tomu, aby se zabývala dominantní organizací těchto obřadů, ačkoli jí to Bůh nepřikázal. Pravděpodobně se jedná o zvyk z dob, kdy církevní a světská moc byla ruku v ruce. Zvyk měl posílit církevní moc, tj. dosáhnout toho, aby běžný člověk žil celý život v okovech světské a církevní moci a to se podařilo. Patrně se jednalo o dohodu sdílení moci mezi církví a králem.
V takové době byl na podkladě nesplnění slibu Zikmunda (který měl být králem a tudíž zdánlivě neměl do činění církve co mluvit) upálen na podkladě rozhodnutí mocého koncilu Mistr Jan Hus (a kde je příkaz Nezabiješ) v Kostnici r. 1415. Stačilo poukázat na to, že církevní papaláši té doby žijí v hříchu (a papež Jan XIII. v tomto oboru vynikal, některé hříchy ani před koncilem nebyly čteny pro obzvláštní ohavnost). Nicméně i z tohoto příkladu je vidět, jak se dokázala církevní a světská moc jednoduše dohodnout a že církev měla dokonce hrdelní právo.
Věčná škoda, že se církev vydala cestou moci a hromadění majetku. Obojí - jak moc tak majetek jsou látky nebezpečné a mohou s nimi bez páchání škod zacházet pouze ti, které k tomu Bůh pomazal. Není zcela jisté, zda se v církvi takto pomazaní lidé vůbec nacházejí.
Moc i majetek představují jistotu tohoto světa. Spoléhání na moc a majetek ale představuje značné riziko:
Lukáš 12: (cituji studijní překlad KMS)
16. Řekl jim podobenství: „Jednomu bohatému člověku přinesla země hojnou úrodu.
17. A on v sobě o tom rozvažoval a říkal: ‚Co budu dělat? Vždyť nemám, kam bych svou úrodu shromáždil.‘
18. Pak řekl: ‚Udělám toto: Zbořím své stodoly, postavím větší a tam shromáždím všechno své obilí a zásoby.
19. A řeknu své duši: Duše, máš hodně zásob na mnoho let; odpočívej, jez, pij, raduj se.‘
20. Bůh mu však řekl: ‚Blázne! Ještě této noci si od tebe vyžádají tvou duši, a čí bude to, co jsi připravil?‘
21. Tak je to s tím, kdo si hromadí poklady, a není bohatý v Bohu.“¶
Další články autora |
Jaké jsou zkušenosti našich testerů a jejich dětí s dětskou opalovací kosmetikou Lirene? Ochránil pokročilý systém fotostabilních organických a...