Ministr a sedm trpaslíků

Existují 3 druhy právníků: Dobří, špatní a z Plzně. Včerejší protidobešovský pamflet vzbuzuje obavy, že na středoškolské učitele se vztahuje analogická poučka.

Ministr školství Mgr. Josef DobešFoto: iDnes.cz

Sedm plzeňských středoškolských pedagogů v tomto otevřeném dopise [1] spustilo stavidla své hysterie. (Jsem naučen titulovat SŠ pedagogy oslovením (pan/í) profesor/ka, takže tak budu činit i ve zbytku článku - ostatně budu v něm hojně čerpat z vlastní středoškolské zkušenosti.) Předmětovou apropaci se mi podařilo nalézt u 5 ze 7 petentů a je poněkud příznačné, že ve 4 případech jde o apropaci Český jazyk - Základy společenských věd, v 1 případě o apropaci Anglický jazyk - Český jazyk. (U jedné profesorky ze SPŠ jsem nalezl jen info, že jde o vedoucí stavebně specializačního předmětového týmu, o druhé jsem nenalezl nic.) Neříkám, že učit ZSV je nějaká hanba, ale pamatuji se, že průměrná hodina ZSV měla k praktickému životu tak nějak více daleko, nežli průměrná hodina předmětů ostatních.
Poněkud uniká mému chápání, proč tito agilní profesoři, kteří nemají dějepisnou aprobaci, mají takovou starost o výuku 2. republiky. Výuka dějin 20. století je totiž systémovou slabinou českého školství. Obvykle se ztratí spousta času biflováním otázek typu ,,Jaká byla barva kachlíků v Ištařině bráně?´´, anebo ,,Proč vyžadoval Quetzalcoatl dětskou krev?´´, takže v kombinaci s nízkou hodinovou dotací potom už 20. století nemůže být ve všech svých zákrutách poctivě probráno. Je pozoruhodné, že svou pozornost nenapřou alespoň k systémovému řešení tohoto problému. Pouhá výuka 167 dní dlouhé etapy Druhé republiky [2] náš školský systém (navzdory zajímavosti tématu) asi nespasí. Spíše bych řekl, že 167 dní, neboli necelých 24 týdnů, je doba, po kterou je průměrný student osmiletého gymnázia ochuzen o biologii, neboť průměrná profesorka tohoto předmětu stráví minimálně 3 týdny ročně pískáním školních turnajů, jízdou na kanoi a podobnými aktivitami. To pak není divu, že se nestihnou probrat savci, zatímco plazi a ptáci se probírají rychlým výčtem na posledních dvou hodinách. (Zato si dodnes pamatuji, že askon, sykon a leukon nějak souvisí s mořskými houbami. Asi se na to psal test někdy kolem pololetí.) Nedojde pochopitelně ani na pohlavní ústrojí, což rozhořčeným profesorům vůbec nevadí - namísto prosté informovanosti patrně touží po státem dirigované sexuální (pře)výchově studentů.
Celý dopis se nese v ubohém duchu. Profesoři relativizují příklad Jaromíra Jágra, ve kterém patrně vidí obyčejného sportovce. A přehlížejí, že právě Jágr je se svou pokorou a duchem fair-play nejen skvělým sportovcem, ale i vzorem dobrého občana. Tyto vlastnosti vyniknou, když si srovnáme jeho mediální výstupy s Romanem ,,Dali-mi-hrozně-krátkou-přestávku´´ Šebrlem, Pavlem ,,Končím-nekončím-končím-nekončím´´ Nedvědem, Milanem ,,Pane-rozhodčí-zase-mě-faulovali´´ Barošem či Janem ,,Kontakt-tam-byl´´ Rezkem. Mají narážky na Ladislava Bátoru, který by v přímé vědomostní konfrontaci [3] patrně nejednoho profesora strčil do kapsy. Dokonce navrhují seznamy doporučených a zakázaných knih, čímž o svém myšlenkovém světě možná prozrazují více, než by sami chtěli.
Zřejmě se děsí, že by důraz na národní cítění ohrozil současné pojetí školní indoktrinace. Co si já pamatuji, jediná báseň, kterou jsem se na osmiletém gymnáziu měl direktivně naučit, byla ,,O Captain - My Captain´´ od Walta Whitmana (tehdy z toho rezultovala minimálně jedna pětka z předmětu Literatura
anglicky mluvících zemí), takže to je míra národního uvědomění, která jim zřejmě vyhovuje. Jistě prosadí, aby se ve školách z důvodu poznávání odlišných kultur slavil i důležitý svátek jménem Halloween. (Na našem avantgardním gymnáziu se slavil už někdy před 7 lety, ale coby starší ročník jsem neměl to
štěstí ,,muset se rád zapojit´´.) Koneckonců, některým přeučeným ruštinářkám z kabinetů angličtiny může svítící dýně v sychravém podzimním večeru nahradit stesk po lampionu, který podobnou dobou rozsvěcívaly na paměť jiného Velkého Bratra.
Dále pak profesorky a profesoři dávají tušit, že antisemitu Nerudu by právě oni plošně zakázali, zatímco veselý chlapík Ginsberg by byl povinnou četbou. Nerudovi totiž nepřidá na kreditu ani jeho staromládenetví. Sexuální výchova podle diktátu soudruha doktora Radima Uzla, kandidáta věd, a jeho
libertinských nohsledů ze SPRSV totiž jistě říká, že ,,nezasouvat pyj nikam´´ je pokrytectví a ,,zasouvat pyj chlapovi do konečníku´´ je naopak náramná zábava.
Je vskutku sympatické, že soucitní profesoři učí v souvislosti s Karlem IV. o té ,,drobné lapálii s vyvražděním norimberských Židů´´. Obětí bylo 560 [4], takže až přijde osvícenější ministr a oni budou vyučovat sexuální výchovu, jistě se opakovaně zmíní ,,o té drobné lapálii s vražděním nenarozených dětí´´, neboť na číslo 560 nespotřebuje pokroková česká společnost ani celý kalendářní měsíc. [5] Ledaže by snad ctihodní profesoři považovali krev neviňátek za onu záslužnou oběť Quetzalcoatlovi, tím by se pak vysvětlovala i ta důležitost výše zmíněné testové otázky pro školní osnovy. [6]
Tak, jako těchto sedm pedagogů děkuje ministrovi za to, jak názornou je pomůckou, je namístě poděkovat i jim. Jsem jim totiž vděčný za to, jak pěkně národu naznačili, co jej čeká, až na MŠMT zasedne Marcel Chládek (ČSSD), Ondřej Liška (SZ), anebo nějaký podobný politik z jejich oblíbeného těsta.
KONEC ČLÁNKU

 

Odkazy

[1] http://www.plzenskeforum.cz/?p=271
[2] http://cs.wikipedia.org/wiki/Druh%C3%A1_republika
[3] http://www.ceskatelevize.cz/porady/1097147804-az-kviz/309292320010158/video/
[4] http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_IV.#Karel_IV._a_.C5.BDid.C3.A9
[5] http://cs.wikipedia.org/wiki/Interrupce_v_%C4%8Cesk%C3%A9_republice#Statistiky
[6] http://cs.wikipedia.org/wiki/Azt%C3%A9ck%C3%A1_mytologie

 

 

Autor: Jan Hoffmann | čtvrtek 13.10.2011 13:42 | karma článku: 22,56 | přečteno: 1422x