Parkuj v klidu

Městské části širšího centra Prahy opět rozšířily, nebo do konce roku rozšíří tzv. modré zóny pro parkování. Místním jen přibudou starosti a výdaje.

Modré zóny nyní budou sahat od dálnice D5 přes Dejvice, Bubeneč, Holešovice, Libeň a Žižkov až po Malešice, od Břevnova a Motola přes Vyšehrad, Nusle, Krč a Braník po Jižní spojku. Co to Pražanům přinese?

Nic než starosti a výdaje navíc. Za parkování platí nebo budou nově platit daň. Její výši si stanovují městské části. Z ceníku Prahy 4 například: 1 auto rezident: 1200 Kč, 2, vozidlo: 7000 Kč. Podnikatel za 1. auto 7000 Kč, za každé další 36 tis. Kč ročně. K tomu pravidelné návštěvy příslušného úřadu kvůli registraci vozidel. Podrobné informace na webu parkujvklidu.cz.

Zkušenosti uživatelů – lidí, kteří v „modrých zónách“ bydlí – jsou celkem nepřekvapivě takové, že parkovacích míst nepřibylo a oni mají stejné potíže se zaparkováním, jako vždycky. Od prvního zavádění zón došlo k inovaci: místo kartiček za oknem aut, dokládajících registraci a zaplacené parkování, radnice přešly na elektronický systém. Evidované registrační značky jsou občas přečteny projíždějícím autem (lidově bonzmobilem) a naskenované RZ jsou porovnány s registrem platičů. Vozy mimo registr (lidově ředkvičky) jsou pokutovány. Domácím to možnost zaparkování ještě zkomplikovalo. „Dříve jsem neměl kde zaparkovat, obešel jsem auta a když některé nemělo za oknem kartičku, zavolal jsem strážníky a ti ho nechali odtáhnout. Dneska ředkvičku nepoznám a nevědí to ani ti strážníci,“ popisuje inovaci jeden z rezidentů. „Opozdil jsem se při registraci na další rok o jeden den a dostal jsem pokutu 300 korun. Na místě vyhrazeném pro zásobování na 15 minut stojí auto už tři dny a nikoho to nezajímá.“

Další výhody modrých zón byly už mnohokrát popsány, tedy jen stručně. Nemůžete přijmout jinou než pěší návštěvu, nemůžete přijmout žádnou motorizovanou službu. Jako rezident Prahy X nemůžete zaparkovat v zóně Prahy Y. Tedy samé výhody a pozitiva.

Mimopražští jsou modrými zónami téměř fyzicky likvidováni. Jejich zřizování není nijak kompenzováno, například vyhrazenými stáními před správními institucemi, zdravotními zařízeními, školami, a podobně. Záchytná parkoviště rostou jako houby po dešti. Deník E15 uveřejnil zprávu z vlastního průzkumu: v listopadu nově rozšířené modré zóny zahrnují 7000 parkovacích míst. Zato do konce roku vzniknou čtyři parkoviště P+R s celkem 400 místy. Podle různých dopravních průzkumů denně do Prahy dojíždí 75 tisíc až 120 tisíc aut.

Modré zóny jako řešení dopravy v klidu byly v Praze již mnohokráte vyhodnoceny jako nefunkční. Proč se ho tedy pražské radnice tak vehementně drží a ještě ho rozšiřují, nejvíce ta nejhlavnější? Podle téže zprávy deníku E15 parkovací systém loni vynesl 478 milionů korun. Polovina z toho připadne magistrátu, polovina zúčastněným městským částem. Řešení problému tedy typicky pražské: městu peníze, občanovi ...

Zbývá tedy poslední otázka: jak dlouho si to Pražané nechají líbit, jak dlouho se ještě budou registrovat a platit, aby pak bloudili ulicemi a hledali neexistující místo k zaparkování?

Autor: Jan Ferenc | pátek 29.11.2019 9:39 | karma článku: 28,26 | přečteno: 891x