Horror jménem dálnice v ČR

Venušiny kuličky na D1 jsou zárukou stovek orgasmů - doporučuje 9 žen z 10ti. Aneb katastrofa dálnic v ČR. 

Včera byl opět na idnes optimistický rozhovor s ministrem dopravy Ťokem o tom, jak je vše složité a jak on nic, on muzikant. Ale objektivně - není v tom zdaleka sám. Ten problém je dlouhodobý. Jsme zemí, která má snad (mimo Slovenska) nejkratší dálniční síť ze všech okolních států. Když se nad tím zamyslíme, tak skutečně jde o pár kilometrů dálnic, které ještě z dost velké části pochází z období komunismu. 

Taková D1 z Prahy do Brna - to je usmolených 200km, nevede to přes žádné velehory, močály, bažiny, žádný složitý terén, který by vyžadoval tunely, závratná mostní řešení ..... . Z pohledu Německa, Rakouska, Francie apod. to je prostě mrňavý kousek (většinou) dvouproudovky, který by téměř nestál za zmínku. Ale v ČR to je bohužel páteřní komunikace napříč republikou. 

Posledních pár let na té roletě trpím tak 2x do týdne. Kdybych si v Brně koupil litr smetany, tak do Prahy přivezu máslo. Nepamatuji, že by byla (mimo pár zimních měsíců) bez uzavírek, zúžení jízdních pruhů apod. Málokdy je vidět větší než malé množství pracujících dělníků. Bohužel mám srovnání z jiných evropských zemí (Německo, Belgie), jak takové opravy probíhají. Není výjimkou, že práce probíhají 24 hod. denně, celé úseky jsou i v noci osvětlené, viděl jsem kilometry dálnic zastřešené fólií (nevím, zda jako ochrana proti dešti či z jiných technologických důvodů), desítky - možná stovky pracujících, ale určitě desítky bagrů, nakladačů a jiných strojů nonstop v provozu i v nočních hodinách. 

Největší vtip je to, že na tomto tankodromu, kde omezení na 80 km/h není výjimkou, ale spíš pravidlem, platím dálniční známku (potažmo mýto). Není tajemstvím, že přilehlé obce (které s dálnicí nemají vůbec nic společného) s oblibou instalují v omezeních radary úsekového měření a vesele si tím vylepšují rozpočet. 

Zeptejme se na následující otázky:
- jak je možné, že pár let po uvedení do provozu je dálnice u Ostravy zvlněná jak valcha mojí babičky?
- kolik let už trvá stavba napojení na Vídeň?
- kde je dálnice do Karlových Varů? (pominu ty směšné 3 km otevřené nedávno)
- Hradec Králové - opravdu trvá desítky let vyřešit majetkové nároky vlastníků pozemků?
- České Budějovice - další tragédie. 
- Kdo zkonil geologický průzkum u dálnice Praha - UnL, že tam padá na dokončené úseky hlína?

Existují firmy, které se na výstavbu dálnic specializují. Existují stavební deníky, dozory, kontrolní body apod. Ať mi nikdo neříká, že všechny ty vysoutěžené firmy a konsorcia průběžně krachují. 

Kde je problém "vyhodit" firmu, která neplní průběžné ukazatele? 
Kde je problém okamžitě uplatnit sankce? 

Není možná trochu problém v tom, že si stát nezaplatí kvalitní stavební dozor? Že nedokáže pružně reagovat a neustále propadají EIA a další studie? Stavební povolení? Že jediným kritériem výběrovek je cena a nezohledňují se další ukazatele (historie firmy, reference apod.)? 

Neberu jako argument, že na drahé firmy, schopné zajistit práci 24 hod. denně nejsou peníze. Kam potom jdou ty miliardy? Jen z mýtného se vybralo 
Rok           2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016
(v mld. Kč)5,56    6,14    5,54     5,57    8,13   8,68    8,55     8,7     9,5      9,8

+ výnos z dálničních známek navíc. Kam ty peníze jdou? A jak to dělá např. Německo, kde se (zatím) dálniční známky neplatí a dálnice tam jsou v úplně jiném stavu? 

Co třeba dálnice zprivatizovat a nechat jejich majitele, aby se starali o údržbu a výstavbu dalších kilometrů sami? A poměrným způsobem jim pak přerozdělovat jako zisk peníze vybrané z mýta a dálničních známek s tím, že pokud nebude komunikace na 100% průjezdná, tak nedostanou nic? On by si pak každý asi rozmyslel mít každoročně rozkopané desítky kilometrů a nedostávat podíl z vybraných peněz. 

Nenabízím kloudné řešení - nejsem na to odborník. Jen se vztekám při představě, že pozítří má sněžit a já zase budu riskovat, že místo postele v hotelu si budu na Vysočině kousek od Pávova stavět kousek za svodidlama na noc iglů :-)

A vůbec - kašlu na to, jdu si dát něco dobrého: 

 

 

Autor: Jan Dočekal | neděle 6.1.2019 20:06 | karma článku: 20,29 | přečteno: 687x
  • Další články autora

Jan Dočekal

Proč jsou drahé stavebniny? A proč se bude zdražovat vše?

Odpověď není úplně jednoduchá, ale jsem přesvědčený o tom, že se na současném stavu podepsaly následující faktory.

17.7.2021 v 3:42 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1287x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Jak nejlépe pomáhat - zkušenosti z povodní

V roce 2002 jsem jako záchranář ČČK pomáhal po povodních. Byla to víceméně obdobná situace jako je nyní na Hodonínsku a Břeclavsku. Myslím, že z toho mám pár zkušeností o které bych se rád podělil.

26.6.2021 v 23:47 | Karma: 18,61 | Přečteno: 421x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Ještě Vrbětice. Není chyba tak trochu i u nás?

Ono nic není vyloženě černobílé. Malé zamyšlení nad tím, zda by neškodilo víc obezřetnosti a větší (profesionálnější?) ochrana zájmů ČR.

25.4.2021 v 0:09 | Karma: 31,42 | Přečteno: 1040x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Daň z průměrného bytu v Praze bude ročně 30.000,- Kč!

Nevěříte? A za rodinný domek se bude platit třeba 50 tis. ročně. Máte na to? Že ne? Že jste v důchodu? .. ale to přece nikoho nezajímá. A Piráty už vůbec ne!

22.4.2021 v 1:57 | Karma: 43,56 | Přečteno: 8180x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Fakta o elektromobilech - realita bez ideologie.

Taková elektromašina je děsně zelená, ekologická, friendly a cool. Ale vidíme to v souvislostech? Pojďme si alespoň heslovitě přiblížit problémy s tím spojené.

20.4.2021 v 20:56 | Karma: 37,54 | Přečteno: 1473x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2164x
Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Bývalý místopředseda Svobodných a bývalý člen zastupitelstva MČ Praha 6. 

Seznam rubrik