Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektromobily? Proč automobilky neprotestují?

Nepromyšlené násilné prosazování elektromobility s sebou nese řadu negativních jevů. Automobilky jsou nuceny dávat miliardy eur do něčeho, co zdánlivě nikdo nechce. Ale je to tak opravdu?   

Ať již si o nuceném přechodu na elektromobilitu myslíme co chceme, tak se prostě jeví jako nezvratný směr, kterým se svět ubírá. Teda on to není úplně celý svět, ale řekněme Evropa a do určité menší míry i Amerika. Zdánlivě se jedná o naprosto slepou uličku vývoje. Vzpomeňme na všechny související problémy typu: nízký dojezd, neexistující nabíjecí infrastruktura, doba nabíjení, závislost na vzácných kovech, problémy s hašením atd. atd. Mohl bych jich jmenovat celou řadu. 
Celkový trend směřující k zákazu vozů se spalovacími motory nutně způsobí stav, kdy nic jiného než elektromobil nebude možné pořídit. A to se všemi negativními vlastnostmi, které elektrovehikl má. Nebude prostě na výběr. Takže komu se nebude chtít plácat z Prahy do Chorvatska sdílenou elektrokoloběžkou, kdo se potřebuje dopravovat z odlehlých oblastí kde není MHD do zaměstnání, kdo potřebuje auto pro provozování živnosti atd. - těm všem nezbyde nic jiného než přistoupit na nastavená pravidla hry. Nebude jiná volba. 
V té souvislosti se ale naskýtá vcelku logická otázka, proč proti tomuto trendu hlasitě neprotestují sami výrobci automobilů? Nemyslím si, že jejich vyjednávací pozice je zanedbatelná. V EU se jedná o obor, který zaměstnává statisíce lidí a tvoří nemalou část HDP jednotlivých států. Pokusím se uvést pár důvodů.

1/ Elektromobil má odhadovanou dobu životnosti cca 8 (max. 10) let. Oproti tomu auto s klasickou atmosférou nebo dieselem dokáže bez jakýchkoliv problémů jezdit 20 let a více. Co je pro automobilky výhodnější vyrábět? Něco co vydrží 8 let, nebo něco, co se obměňuje až za cca 15 let?  

2/ Elektromobil má výrazně méně součástí oproti klasickému vozu. Chybí např, veškeré systémy AdBlue, spojka, výfukový systém, turbodmychadla, filtry pevných částic atd. Méně komponent znamená pro výrobce jednodušší dodavatsko odběratelské vztahy, jednodušší logistiku, jednodušší skladové hospodářství. Ten rozdíl je v řádu tisíců součástek u jednoho vozu. 

3/ Konstrukčně jednodušší auto rovná se nejen méně dílů, ale i menší počet zaměstnanců nutných k jeho výrobě. A jak známo, mzdové náklady jsou zatraceně vysokou položkou v rozpočtu každé firmy. 

4/ Image firmy je také důležitá. Je fajn vyvíjet a nabízet něco, co je děsně ekologické (alespoň dle propagandy a všeobecně přijímaných kritérií). Sice to nikdo nechce, ale když nebude na výběr ...... a navíc je prodej toho produktu podpořen celou řadou dotačních titulů. 

5/ Je logické, že čím dražší produkt, tím větší zisk jeho prodej generuje. Elektromobilita zcela likviduje segment malých městských vozů. Všimli jste si, že z nabídek mizí Škoda CitiGoe iV, Peugeot ION, Volkswagen Up! a další? Tyto vozy zcela vypadávají z nabídek. Jsou totiž tak drahé, že i naprostý laik není ochoten za ně zaplatit částky kolem půl milionu a více. Takže jsme hrozně "eko", ale místo malého, jednoduchého a nenáročného vozu budeme donuceni si za milion koupit nejlépe něco v kategorii elektrické SUV (s poloviční životností!). Ale z pohledu automobilky to logiku má. 

6/ A co ostatní trhy? Číně se skoro konkurovat nedá, v Asii a Oceánii vedou japonští výrobci v čele s Toyotou a nakonec - kdo říká, že pro tyto trhy nebudeme nadále nabízet auta s klasickými spalovacími motory. Staré, dávno zaplacené konstrukce, které ale stále mají své zákazníky. 

Závěr je, že ač celý přechod na elektromobilitu je zjevně nesmyslný, tak z pohledu automobilek svoji logiku má. Pokud nebude mít evropský spotřebitel na výběr a bude nucený se pohybovat v mezích "povoleného", tak na tom výrobci aut ve finále vydělají. Ale je tohle férová soutěž a je to to, co chce spotřebitel?  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Dočekal | čtvrtek 3.2.2022 0:01 | karma článku: 28,28 | přečteno: 762x
  • Další články autora

Jan Dočekal

Proč je drahý benzín, elektřina - a vůbec všechno.

O inflaci, proč dovážíme uhlí z Austrálie, proč existují novodobé odpustky jménem Emisní povolenky, k čemu je Green Deal, atd. Mírně zmatený blog o tom, co se mi honí hlavou. Prostě o krásné budoucnosti.

21.10.2021 v 2:14 | Karma: 34,03 | Přečteno: 1286x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Vidím VELKÝ ŠPATNÝ! Asi jsem Nostradamus křížený s Jolandou.

Reakce na článek ve kterém se píše o zdražení benzínu v Německu o 18,- Kč. V článku je obsažen i vtip dne:"Česko zatím o ničem takovém neuvažuje" Tomu někdo snad věří? Jen politik - blázen by něco takového přiznal před volbami.

9.9.2021 v 23:53 | Karma: 32,78 | Přečteno: 756x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

3 a 3/4 Temelínů? Polemika s článkem pana Matyáše

Vážený pane Matyáši. Váš blog zařazený do výběru (naprosto nechápu proč) považuji za vysloveně tendenční až demagogický. Pokusím se nastínit pár problémů s elektromobilitou, které opomíjíte a zamlčujete.

7.8.2021 v 5:18 | Karma: 46,49 | Přečteno: 6922x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Na podzim budou volby - víme podle čeho a jak se rozhodnout?

Ono se říká, že jeden hlas nic neovlivní, ale nemyslím si, že to je pravda. Pokud se na to "vybodnu", tak o to méně hlasů stačí ostatním na to, aby rozhodovali o mém, Tvém osudu, o tom co platíme. V peněžence to pocítíte i VY!

26.7.2021 v 3:12 | Karma: 18,95 | Přečteno: 419x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Proč jsou drahé stavebniny? A proč se bude zdražovat vše?

Odpověď není úplně jednoduchá, ale jsem přesvědčený o tom, že se na současném stavu podepsaly následující faktory.

17.7.2021 v 3:42 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1288x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Zajali jsme několik izraelských vojáků, tvrdí Hamás. Izrael to popřel

26. května 2024  7:38

Bojovníci hnutí Hamás při sobotních bojích v Džabáliji na severu pásma Gazy zajali izraelské...

Rusko v noci udeřilo na západě Ukrajiny. Útok na hypermarket má 11 obětí

26. května 2024  7:20

Počet obětí sobotního ruského vzdušného útoku na hypermarket v ukrajinském městě Charkov vzrostl na...

Komu spadne do klína západ Afriky? Ve hře o vliv je průmysl i dezinformace

26. května 2024

Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Pozvolný odchod Francie ze západní Afriky je hotová věc. Zcela nahradit francouzský vliv ale bude...

Čechů ubývá, rodí se méně dětí. Není čas na sex a vztahy, vysvětlují odborníci

26. května 2024

Premium Stále více žen v Česku nemůže otěhotnět nejen z důvodů onemocnění, ale i kvůli odkládaní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2130x
Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Bývalý místopředseda Svobodných a bývalý člen zastupitelstva MČ Praha 6. 

Seznam rubrik