Auto 2013 - kolik mě to stálo?

Malý přehled nákladů spojených s používání vozu. Není to z dílny STEMu, ale nějakou práci jsem si s tím dal...

Úvod

Je jasné, že náklady spojené s používáním auta závisí na mnoha okolnostech:

- kolik toho najezdíte

- jak a kde jezdíte

- čím jezdíte (typ a stav vozu, obsah motoru)

- na co jezdíte (LPG či benzín/nafta)

- jak zajišťujete servis

- jaké máte pojistění

- jak si vůz "vyšperkováváte" apod.

Jistě by toho bylo více, takže si nedělám nárok zcela vyčerpávající rozebrání tohoto tématu. Nicméně chci se podělit s fakty, které i mě osobně ve svých závěrech vcelku překvapily. Zda Vás to utvrdí v názoru "to je to, proč to auto nechci" či Vás to přiměje k jinému, třeba méně radikánímu zamyšlení, to již nechám na Vás.

Rok 2013 za 60 tisíc

Nenajezdím toho zas až tolik: během roku po městě, o prázdninách na nějakou tu dovolenou. Za rok 2013 jsem celkem najezdil necelých 13600 kilometrů a vypadalo to asi takto:

 

 

Dovolím si tvrdit, že spousta lidí jezdí podstatně více, spousta i o něco méně, zkrátka, možná to můžeme prohlásit za průměr. I já jsem měl roky, kdy jsem jezdil do práce autobusem a najezdil třeba 7 tisíc kilometrů...

Tento údaj v člověku nic moc nevyvolá. Když to ovšem převedeme do hry peněz (které dnes tak milujeme), tak se dostáváme do zajímavějších čísel: za loňský rok mě stál provoz auta 60.000,-Kč!

Co vše jsem do tohoto čísla započítal vidíte na následujícím grafu:

 

Překvapilo mě, že pohonné hmoty (v mém případě nafta) činí z nákladů jen něco málo přes polovinu. Samozřejmě, kdybych neměnil rozvody za ca 7 tisíc, tak by část "koláče" na opravy také trochu splaskla, jenže v životě stejně žádné "kdyby" neplatí.

A jaký byl rok 2012?

Když jsem již byl v tom výzkumu, tak jsem se podíval na rok 2012. Vyjdou z něj podobné údaje, abych zde mohl bez strachu předložit vědecky podložené závěry?

V roce 2012 jsem ujel kupodivu velmi podobnou vzdálenost, 13500 kilometrů. Pro vědecky založenou čtenářskou obec mohu dodat, že podobnost těchto údajů je čistě stochastický jev, který se již žádný další rok jistě (nebo možná) nebude opakovat. Provoz auta vyšel na vcelku také podobných (a ještě víc šílených) 71.500,-Kč. A jak dopadl koláč?

Tady zase složku "servis" dominatně ovlivnil nákup "nového" vozu, což mělo za následek koupě nových pneumatik a Medvěd blocku. Pořízení vozu sebou určitě přináší zvýšené náklady, což je vidět i v tomto případě. Výsledky vypadají zajímavě, jest ovšem otázkou: lze z toho vyvodit všeobecně platný axiom?

Poslední 9 let aneb kolik stojí 1 kilometr?

Nelze. Dva roky jsou hodně málo na to, aby z toho člověk mohl vyvozovat všeobecně platná pravidla. Parametrů, které se navzájem ovlivňují a ovlivňují i výsledné údaje je opravdu hodně. Proto jsem využil svoje zázamy z posledních 9ti let a vyšly mi z nich tyto grafy:

 

 

Jelikož jsem ovšem člověk zvídavý, pokračoval jsem v tomto "výzkumu" dále a vytvořil jsem si nový srovnávací údaj - průměrná cena 1 kilometru. Ta vyšla následovně:

(Pozn.: roky 2005 až polovina 2012 Citroen 1.1, poté Ford 2.0TDi)

Z výše uvedených grafů jasně vyplývá, že takzvaně "vše závisí na všem". Jak vidíte, 1 kilometr mi vyšel opravdu ve velkém rozpětí 2,12 až 7,48Kč. Dá se z toho něco vyčíst?

Závěry

a) Dá se říci, že servis vozu v určité míře je stále stejný a nezáleží na tom, zda ujedete 6 nebo 16 tisíc kilometrů za rok. To je vidět právě např. z roku 2009, kdy jsem jezdil nejvíce a tím pádem vyšel kilometr jízdy jako nejlevnější (zároveň ale byl benzín i nejlevnější!).

b) Opravy v řádech tisíců korun prodražují provoz auta mnohem více než Vás stojí tankování u benzínky. To přestává platit možná u toho, kdo najezdí třeba 50 tisíc kilometrů ročně, ale jinak není nad spolehlivé a bezporuchové auto. V případě větších nebo častých oprav totiž samozřejmě 1 kilometr může vyjít mnohem nad 7Kč.

c) Pro ty z nás, kdo nenajezdí víc než 15 tisíc kilometrů ročně a nejezdí např. Hummerem nebo jiným žíznivcem, tak si myslím nedáme náklady na pohonné hmoty budou činit ca 50% celkových nákladů na provoz auta.

d) dalším pro mě zajímavým závěrem tohoto mého zamyšlení je to, že pohonné hmoty zdaleka nezdražují tak, jak se zdá být ze zpráv, které slýcháme. V roce 2009 jsem sice tankoval benzín v rozpětí od 21,50Kč/l do 27,90Kč, ale např. v roce 2005 stál benzín 24,10Kč/l až 30,50Kč/l, což proti roku 2003 (tj. za 9 let) znamená o zdražení o 6 až 8 Kč/litr.

Tak, a tím bych pro dnešek tyto moje úvahy ukončil. Jistě jsem Vás již zcela unavil - přiznám se, že sebe také.

A tak Vám přeji příjemný den a co možná nejvíce kilometrů bez nehod!

***********************************

*****************

*********  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Baše | sobota 11.1.2014 15:31 | karma článku: 16,09 | přečteno: 1427x