Co s úředníky, kteří zodpovědnou práci nezodpovědně flinkají?

Podle expertů odborů a některých renomovaných právníků může část nově navrhovaného zákoníku práce být v rozporu s ústavou ČR. Co dělat, jestliže nově navrhovaný zákoník práce projde sněmovnou a Senátem? Je možno podat ústavní stížnost a je možné, že náprava bude zjednána. Jenže jenom odtud potud, čili zákon se narovná, ale pokřivený úředník zůstane.

novinky.cz

 

Co dělat s úředníky, kteří tvoří a předkládají zákoníky a novely, aniž by znali souvislosti s jinými důležitými dokumenty, na příklad s Ústavou ČR? Odebrat jim mzdy a náhrady? Požadovat po nich úhradu vzniklé škody, alespoň do výše 4 průměrných platů? Nebo je rovnou zažalovat pro vlastizradu na spoluobčanech?

Není podstatné, zda takto činili vědomě sami za sebe, nebo na něčí příkaz jako oslíci s kývající hlavou. Vysoký státní úředník, jednající proti ústavě a platným zákonům v ČR, by měl stanout před soudem, přirozeně okamžitě být zbaven funkce a pravomocí, jakož i prebend z nich plynoucích, a měl by být vyzván k úplné úhradě škody, kterou svým jednáním způsobil.

Pokud ministr se chce vymlouvat na kolektivní vinu ministerských úředníků, pak postačí pravidlo, že nejvyšší bere, v daném případě celkovou úhradu škody na sebe.

Možná takhle by ta práce českým vysokým politikům šla lépe od ruky a obklopovali by se odborníky na ten vědní obor, na kterém pracují, nikoli na lobbing a všelijaké ty „nepolapitelné“ dovednosti managerů, soft skills, kompetence pro vyjednávání a efektivní komunikaci, schopnosti zvyšování výkonnosti apod.

Možná by jejich práce byla transparentnější, a tudíž by bylo hned vidět, jak pan ministr pokračuje. Možná s takovým přísným požadavkem na transparentnost a logiku postupů by současní ministři pokračovali někam hodně daleko, zatímco by se hledali noví, kteří rezortům rozumějí a nenechají se oblafnout svými týmy poradců, no – svými, těmi, co je museli přijmout za své, aby byl nastolen koaliční a opoziční klid, než se strhne zase nějaká kampaň kolem státních zakázek.

Ministři, kteří by ve svých rezortech byli takříkajíc doma, by se ale obešli bez neschopných poradců, zatímco schopné by rozeznali sami, a protože tito by nemuseli projevovat vděk straně, která je prolobbuje do týmu pana ministra, stačil by jim takříkajíc normální plat příležitostného poradce, samozřejmě vyplacený až po odevzdání, schválení a prosazení projektu, tedy nového zákona nebo novely.

Kde teď narychlo vzít odborníky na matematiku, statistiku, operační analýzu, modelování a vědy, související s promítáním stárnutí obyvatelstva do jeho chování? Nic bych nedala za to, že někteří by se našli i nevyužiti v evidenci nějakého úřadu práce.

A co s lobbisty a managery, co vědí, jak na to všechno, aby se pořád lidi rozčilovali, a stle nebylo nic hotovo? Nic bych za to nedala, že by nevadilo, kdyby se uchýlili do evidence zájemců o koště a lopatu podle Drábkova plánu na vyplácení řádné podpory v nezaměstnanosti. Připravili si to, tak ať si toho užijí, než jim bude 70 a budou moci nadiktovat adresu, kam se jim má posílat důchod. No ne? Přece plody své usilovné práce nenechají vyzobat nějakými lidmi z ulice.

Autor: Jana Šimonová | čtvrtek 7.7.2011 14:20 | karma článku: 27,05 | přečteno: 1371x