Dotace do umění jsou snobismus

Když v médiích brečí různí tvůrci, neřkuli umělci, jak je kultura a umění podfinancované a že stát by měl podporovat více tam to či ono, nevím jestli se smát nebo brečet s nimi. Dotace do umění totiž považuji za vůbec nejneospravedlnitelnější.

Dotování umění je snobismus jak prase.Vytváří falešnou představu o jakési kulturní vyspělosti společnosti. Místo toho, abychom se podívali realitě do očí, předstíráme při sobotní rodinné vycházce v nákupním centru s Aha! v podpaží, že jsme kulturní národ. O to je případná sebereflexe těžší a dotace tak podle mého názoru paradoxně škodí umění.

Ostatně, je to jeden z důvodů, proč tolik lidí nesnáší volný trh a všechno by chtěli dotovat a regulovat. Protože právě volný trh, kde se střetává skutečná poptávka s nabídkou, natvrdo ukazuje naše skutečné preference. Ne ty falešné, které jsem si sami sobě vysnili.

Zaniknou kvalitní divadla, pokud je nebudeme z veřejných rozpočtů dotovat? Pravděpodobně. Za to ale nemůže trh jako takový. Za to můžeme my sami. Proč bychom měli mít kvalitní divadla, když je prostě nechceme? Nevystačíme si –zcela vážně – s oním bulvárem?

Autor: Jakub Hájek | úterý 22.10.2013 15:39 | karma článku: 17,32 | přečteno: 561x

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník IV

Vydávám se po silnici směrem ke Starému Městu, pochybující, jestli mi to stanování stojí za to a co tady vlastně dělám. Koukám na mobil a už od dopoledne nemám žádný signál, což na happy náladě taky nepřidává. Říkám si nakonec, že ještě půjdu tak hodinu a zkusím případně stopovat auta jedoucí z Polska. No a pokud se nezadaří, jakože asi ne, někde prostě ten stan rozdělám.

27.2.2015 v 15:16 | Karma: 17,90 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Ostatní

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník III

Ráno vstávačka kolem půl šesté, dobaluju poslední věci do batohu, snídám něco drobnýho a vyrážím směr olomoucký hlavák. Tam ještě nakupuju čokoládu jako základní energetickou surovinu na cestu a pivko jako základní energetickou surovinu do vlaku. A cigára. Na nástupišti se pohybuje hodně běžkařů a říkám si, že bych někdy měl zopakovat svůj srvajvl na běžkách.

25.2.2015 v 15:06 | Karma: 15,39 | Přečteno: 859x | Diskuse| Ostatní

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník II

Chtěl jsem si vyzkoušet, jaké to je přenocovat v přírodě sám. Současně mě lákala představa zimního stanování na sněhu v horském prostředí, kde už to je trochu i o tom racionálním strachu a adrenalinu. Jako ideální pro stanovačku se zdály Jeseníky, které znám a jejichž hřeben mám docela prochozený, pak jsem si ale vzpomněl na Králický Sněžník, na který se už léta chystám vyrazit.

23.2.2015 v 11:27 | Karma: 15,82 | Přečteno: 1482x | Diskuse| Ostatní

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník I

Čas od času postihne moji povahu, obvykle libující si v určitém stereotypu, nutkavá potřeba se nějak překonat. Takhle jsem třeba jako nijak zvlášť aktivní cyklista vyjel z Olomouce na Praděd a zpět (cca 160 km), vloni jsem stopem projel bývalou Jugoslávii , ačkoliv jsem nikdy před tím prakticky nestopoval. Mám také zatím pár neuskutečněných plánů jako výstup na zimní Rysy nebo 100km pochod. No a v poslední době jsem začal pociťovat nutkavou potřebu překonat se a poprvé přenocovat někde uprostřed přírody sám.

21.2.2015 v 16:20 | Karma: 9,25 | Přečteno: 894x | Diskuse| Ostatní

Jakub Hájek

Náboženství je bullshit, naději dává filozofie

Já a víra. Dlouhá léta tápání jsem hledal svůj vlastní postoj k otázkám „mezi nebem a zemí“. Dlouhá léta se mi v hlavě skládala mozaika obrazu, který jsem podvědomě znal, ale až teď dostává jasnější kontury, abych ho mohl popsat slovy. A ten obraz zjednodušeně říká: náboženství je bullshit.

14.12.2014 v 13:12 | Karma: 15,17 | Přečteno: 957x | Diskuse| Společnost

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

Jsem pětadvacetiletý absolvent korporátní krysařiny na Masarykově univerzitě, webový tvůrce na volné noze, infantilní rebel s uměleckými ambicemi. Jsem Ryba a často plavu proti proudu.